Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera Nibe 730 med en luft-luftvärmepump i ett nybyggt hus. Galenskap?  (läst 860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad individual1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vid jul fyller vårat hus 1 år. Har en Nibe 730 som idag klev över 4000kwh totalt i uppvärmning (samt 1100 kwh för ventilation och varmvatten).

Jag är medveten om att FLVP har sina brister och det var inte mitt förstaval, men som omständigheterna var med omkostnader som skenade så blev det som det blev...

Nu när utetempen ligger mellan -3 och -6 visar Niben en innetemp på runt 20 grader på bottenvåningen och golven är varma. Men luften känns hela tiden kall vilket såklart beror på den ström av kyla som kommer från ventilerna. Övervåningen blir nästan obehagligt kall.

Nu har jag fått denna galna idé att komplettera med en LLVP.
Framförallt för att kunna:

blanda upp den kalla luften och få ett behagligare inneklimat
öka temperaturen på övervåningen
dra ner frekvensen på Nibens kompressor och därmed minska oljudet
kunna kyla på sommaren!
kanske kan jag spara nån enstaka kwh också samt förlänga Nibens livslängd?



2 plan med golvvärme, platta på mark, totalt 198 m2 med en väldigt öppen planlösning (med en stor öppning till andra våning mitt i huset där takhöjden är 5,5 meter). Spontant känns huset optimalt för LLVP och inte fullt så optimalt för FLVP. Min förhoppning är att de ska kunna komplettera varandras svagheter...?

Tänker jag fel? Är det att kasta pengarna i sjön? Tanken är inte att köpa första bästa utan att hålla lite koll på marknaden framöver och kunna slå till på en A+++ pump på nån kampanj eller så.

NÃ¥n som har erfarenhet av att komplettera en mer modern FLVP med luft-luft?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om du bor i södra halvan av landet finns ingen direkt extra energibesparing att göra med en LLVP till F730. Men kyla på sommaren kan vara väldigt mycket värd beroende på hur huset står. Gassande sommarsol ger ju en rejält hög värme inne även på nätterna i ett modernt välisolerat hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad individual1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, tanken på någon form av luftkonditionering har funnits sen start. Huset har väldigt stora glaspartier och ligger vid en sjö i princip oskyddat mot solen. Som exempel så hade vi -15 en solig dag i början på mars förra vintern med en inomhustemp på 22 med blockad eltillsats. I somras klättrade tempen upp mot 27-28 under dom varma dagarna.

edit. Huset ligger i Borås

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Precis, står huset i soligt läge så kommer det snart upp i en innetemperatur på knappt 30 grader. Har ni radiatorer på övervåningen? När det är kallt ute ska värmen från dessa snabbt blandas med den nya inkommande kalla friskluften så att kalldraget minimeras. Kanske borde ni höja värmekurvan ett steg när det är kallt ute?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad individual1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärme på båda planen. Fresh-ventiler nere och spaltventiler i fönster uppe. Eltillsatsen är ju blockerad och det är väl lite där grundproblemet är. Vill jag öka värmekurvan behöver jag väl avblockera tillsatsen? Med en LLVP kan jag väl öka tempen utan att behöva tillföra mer el? SCOP är väl högre på en bra LLVP jämfört med min Nibe? Eller är jag ute och snurrar nu?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja el-tillsatsen bör man egentligen inte blockera då värmepumpen kan hamna i ett dåligt driftläge med allt mer sjunkande temperaturer i systemet. Räknar man statistiskt över hela året blir el-tillsatsen ändå väldigt liten eftersom de riktigt kalla perioderna normalt är få och ganska korta i södra halvan av landet. Inget som finansierar en LLVP enbart från besparing. COP är också högre i F730 än i en LLVP när det är minusgrader ute så man vill inte ersätta F730 med LLVP-värme och det gör det extra trixigt att samköra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

individual1_

  • Gäst
individual1_
SV: Komplettera Nibe 730 med en luft-luftvärmepump i ett nybyggt hus. Galenskap?
« Svar #6 skrivet: 06 december 2023, 21:06:06 »
Ja jag har förstått att det rekommenderas att man låter tillsatsen vara. Samtidigt så har jag fått total mani på att kolla pumpen regelbundet och kan aktivera eltillsatsen via mobilen om så skulle behövas. Åker vi bort en längre tid så är det väl smart att aktivera den. Med en LLVP får jag ju också en extra backup om skiten träffa fläkten så att säga.

SÃ¥ COP värdet är högre pÃ¥ min 730? Hade jag ingen aning om. Trodde frÃ¥nluftspumpar hade bedrövligt COP värde. Blir ju sÃ¥klart ingen energibesparing om jag avlastar 730´n med en sämre pump. DÃ¥ kan jag stryka den punkten frÃ¥n listan i inlägg 1  :)
« Senast ändrad: 07 december 2023, 08:29:09 av Rickard »

Utloggad individual1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vettefan vad som hände. Råkade skapa en ny användare... Får be mod radera inlägget ovan.

"Ja jag har förstått att det rekommenderas att man låter tillsatsen vara. Samtidigt så har jag fått total mani på att kolla pumpen regelbundet och kan aktivera eltillsatsen via mobilen om så skulle behövas. Åker vi bort en längre tid så är det väl smart att aktivera den. Med en LLVP får jag ju också en extra backup om skiten träffa fläkten så att säga.

SÃ¥ COP värdet är högre pÃ¥ min 730? Hade jag ingen aning om. Trodde frÃ¥nluftspumpar hade bedrövligt COP värde. Blir ju sÃ¥klart ingen energibesparing om jag avlastar 730´n med en sämre pump. DÃ¥ kan jag stryka den punkten frÃ¥n listan i inlägg 1  :)"

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bör väl? vara effektivare att medelst en luftvärmepump tillföra värme än att tillsatsen i niben ska stötta med el?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nibe 730 kanske är effektivare än en luftvärmepump delar av året, men inte tror jag den är så effektiv när den går på full effekt och med låg temp på kondensor och avluft.
Det billigaste är troligen att öka kurvan på värmepumpen så ni inte fryser så länge 730 orkar värma till börvärde utan elpatron, och när ni börjar uppleva det kyligt starta luftvärmepumpen och brassa på med den så mycket som behövs, den går ju garanterat billigare än elpatron.
OM du räknar med att det du egentligen köper är en AC så får du ju värmekomforten på vinter på köpet så att säga.
Köp en rejäl värmepump, typ Daikin Caldo eller Perfera 40, mitsubishi Sumo 35, Panasonic HZ25 eller liknande så det finns bra effekt när du behöver det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Galenskap är det överallt i vårt samhälle så varför inte?

nackdelen med frånluftsvärmepump är att när det inte bor någon där så alstras ingen värme att återvinna och det blir kallt annars hade det ju varit en evighetsmaskin och det är galenskap...

Du måste väga kostnaden för en luftluft mot kostnaden för ditt eltillskott, det är inte säkert att du någonsin går breakeven.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Köp!
Det skulle jag göra.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Ni har redan låg förbrukning, finns inte så mycket att vinna med LLVP som spets. Lite mer värmekomfort möjligen, men det kommer kosta nån tusing/år.

Kylning pÃ¥ sommaren är guld värd enligt mig!  tOOmten
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 14:50:35 av kWhalp »

Utloggad Riverground

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Känn på tilluftsventilerna på övervåningen att det verkligen blåser in luft från dem och inte ut.

Det som kan hända när det blir kallt är att huset blir som en skorsten och luften flödar in via ventilerna nere och ut på övervåningen. Det jag brukar göra då är att jag brukar stänga igen ventilern på nedervåningen något för att få en bättre balans.

Jag har förövrigt kompletterat min NIBE F360 med en luftvärmepump med gott resultat. Dock är min FLVP betydligt klenare än din.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!