Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av luftvärmepump (golvmodell!)  (läst 5542 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

elpres

  • Gäst
elpres
Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« skrivet: 11 juli 2023, 18:59:08 »
Hej,

Ny på forumet men läst kilometervis med inlägg/trådar och försökt skapa mig en inblick i denna djungel av olika modeller som finns.
Har kommit fram till att i min enplansvilla på 120 m2 med öppen planlösning så är en luftvärmepump med golvmodell det jag ska ha i mitt hus!
Enligt de aktörer jag haft att göra med så ställer en soffa ca 50 cm framför innerdelen inte till det utan det ska fungera fint.
Då återstår "bara" att välja rätt luftvärmepump...
 ::)

Har kommit fram till att det står mellan tre olika modeller och jg undrar såklart vad expertisen här inne på forumet menar är det BÄSTA valet?
Kombattanterna är Daikin Origo II xrh35, Panasonic z35 och Mitsubishi Dojo35.

Grymt ödmjuk o tacksam för all input i ärendet innan jag trycker på Köp-knappen!
 

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2023, 20:34:44 »
Dottern köpte Daikin Origo II xrh35 och den kan rekommenderas. Går väldigt tyst. Var någon krona dyrare än Mitsubishi som då vara fanns med R410A.

De plockade bort 2 elelement och monterade denna i mitten istället.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2023, 00:19:29 »
Hej,

Ny på forumet men läst kilometervis med inlägg/trådar och försökt skapa mig en inblick i denna djungel av olika modeller som finns.
Har kommit fram till att i min enplansvilla på 120 m2 med öppen planlösning så är en luftvärmepump med golvmodell det jag ska ha i mitt hus!
Enligt de aktörer jag haft att göra med så ställer en soffa ca 50 cm framför innerdelen inte till det utan det ska fungera fint.
Då återstår "bara" att välja rätt luftvärmepump...
 ::)

Har kommit fram till att det står mellan tre olika modeller och jg undrar såklart vad expertisen här inne på forumet menar är det BÄSTA valet?
Kombattanterna är Daikin Origo II xrh35, Panasonic z35 och Mitsubishi Dojo35.

Grymt ödmjuk o tacksam för all input i ärendet innan jag trycker på Köp-knappen!

Får man fråga varför du föredrar golvmodell utifrån det du läst? :)

50 cm ifrån soffan?
Det funkar ja, men då kommer du få lov att köra med väldigt hög temperaturinställning på värmen, vilket straffar COP:en/kalkylen. Annars kommer den stänga av tidigt, då värmen vispas runt bakom soffan/mot VP:n.

Rätta mig om jag tänker fel!  Sc:,h

Edit: Kanske blev fel där, skickat de varmluften rakt upp så är det nog safe!?
« Senast ändrad: 12 juli 2023, 00:21:46 av kWhalp »

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2023, 07:21:51 »
Daikin kan skicka både utmed golvet och 45 grader uppåt.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2023, 07:30:08 »
Sonen har installerat all tre nämnda modeller och utifrån hans syn på saken så är Dojo och Origo snäppet bättre än Panasonicen, Dojo ser lite modernare deisgnad ut, men spjällens funktion på Origo är mer flexibla.
Utblåset vid golvet på Dojo är "fast", alltså inte justerbart.
Kvalitetsmässigt, om man ska generalisera mellan de tre olika fabrikaten så är vår uppfattning att Mitsubishi vinner, även om det ibland kan bli fel på alla fabrikat - alla tre tillhör de bättre i alla fall.
Prismässigt ska dom ligga rätt lika.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2023, 14:55:34 »
Sonen har installerat all tre nämnda modeller och utifrån hans syn på saken så är Dojo och Origo snäppet bättre än Panasonicen, Dojo ser lite modernare deisgnad ut, men spjällens funktion på Origo är mer flexibla.
Utblåset vid golvet på Dojo är "fast", alltså inte justerbart.
Kvalitetsmässigt, om man ska generalisera mellan de tre olika fabrikaten så är vår uppfattning att Mitsubishi vinner, även om det ibland kan bli fel på alla fabrikat - alla tre tillhör de bättre i alla fall.
Prismässigt ska dom ligga rätt lika.

Bra info!
Dock så blir jag lite orolig av faktumet att Mitsubishis golvspjäll inte går att justera - soffan som befinner sig ca 50 cm framför står på 18 cm höga ben.
Blir väldigt vitalt att den placeras rätt så att luften från det nedre spjället går under soffan OM den nu väljs.
Vet du om de om samtliga är lika effektiva?
Har också fått info om att man kan reglera hur mkt som ska blåsas i övre resp nedre av spjällen - är den infon korrekt?
En annan faktor som är väsentlig är såklart hur pass mkt de väsnas, en tyst variant är att föredra!

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2023, 15:02:49 »
Får man fråga varför du föredrar golvmodell utifrån det du läst? :)

50 cm ifrån soffan?
Det funkar ja, men då kommer du få lov att köra med väldigt hög temperaturinställning på värmen, vilket straffar COP:en/kalkylen. Annars kommer den stänga av tidigt, då värmen vispas runt bakom soffan/mot VP:n.

Rätta mig om jag tänker fel!  Sc:,h

Edit: Kanske blev fel där, skickat de varmluften rakt upp så är det nog safe!?

Här har du anledningen till mitt val av just en golvmodell.
Burspråket som syns på bilden är centralt placerad i mitt hus och alla andra rum vetter mot burspråket vilket betyder att all luft kommer nå samtliga ställen i kåken.
Dock så är platsen ovanför burspråket för smal för att husa en takmonterad innerdel därav valet med en dito golvmodell!

Sedan gäller det ju att välja RÄTT med...
 tummenupp

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #7 skrivet: 13 juli 2023, 15:28:50 »
Ser ut som om Daikin är lite vassare.

Daikin/Mitsubishi
Värmeeffekt vid -15 3,7/3,4
SCOP 4,7/4,1

Kyla max 4,2/3,6
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #8 skrivet: 13 juli 2023, 15:57:45 »
Jag känner oingen oro över soffans närhet, kall skiktad luft sugs in sorterat och klart till golvmodellen. Oron är hur den kastar luften bortom soffan till hemmet, det borde inte vara några problem om den får lov att kasta 30-60 graders vinkel. Vid fritt val så hade jag valt 30 grader där 0 är golvets vinkel.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #9 skrivet: 13 juli 2023, 16:00:31 »
Jag känner oingen oro över soffans närhet, kall skiktad luft sugs in sorterat och klart till golvmodellen. Oron är hur den kastar luften bortom soffan till hemmet, det borde inte vara några problem om den får lov att kasta 30-60 graders vinkel. Vid fritt val så hade jag valt 30 grader där 0 är golvets vinkel.

Skönt att höra - en sten som föll från bröstet!
 ;)
Vilken hade varit ditt val av denna trio...?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #10 skrivet: 13 juli 2023, 16:28:42 »
Skönt att höra - en sten som föll från bröstet!
 ;)
Vilken hade varit ditt val av denna trio...?
En Panasonic, om du vågar, jag har bara monterat en enda Panasonic. En HX35XKE, den andades inte kvalité, mycket besviken. Skev fläkt i innedelen, filterluckan är lös i sitt stängda läge, så den rasslade när innedelen gick. Men nästa besök så skulle jag filma för garanti, då var allt bra, den hade väl rätat sig av värmen. Utedelen har mer lågfrekventa vibrationer än normalt. Borde absolut inte monteras på träfasad utan fjäderdämpare. Helst aldrig på fasad.
 -   Men den har gått bra i alla fall, precis som alla jag satt upp.

Daikin faller helt på designen av luftriktaren för mig. Dåligt flöde vid låg kastvinkel. Under kyla är det inget problem för då ska den riktas mer mot taket. Men det är ju inte det du ska ha den till primärt.

Mitsubishi är fulast, men bra funktionell design med utkastet på framsidehörnet som även Panasonic har.

Tror du blir nöjd med både Mitshubishi och Panasonic.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #11 skrivet: 13 juli 2023, 20:04:19 »
En Panasonic, om du vågar, jag har bara monterat en enda Panasonic. En HX35XKE, den andades inte kvalité, mycket besviken. Skev fläkt i innedelen, filterluckan är lös i sitt stängda läge, så den rasslade när innedelen gick. Men nästa besök så skulle jag filma för garanti, då var allt bra, den hade väl rätat sig av värmen. Utedelen har mer lågfrekventa vibrationer än normalt. Borde absolut inte monteras på träfasad utan fjäderdämpare. Helst aldrig på fasad.
 -   Men den har gått bra i alla fall, precis som alla jag satt upp.

Daikin faller helt på designen av luftriktaren för mig. Dåligt flöde vid låg kastvinkel. Under kyla är det inget problem för då ska den riktas mer mot taket. Men det är ju inte det du ska ha den till primärt.

Mitsubishi är fulast, men bra funktionell design med utkastet på framsidehörnet som även Panasonic har.

Tror du blir nöjd med både Mitshubishi och Panasonic.

Med tanke på vad du skriver om Panasonic så känns det som om den faller bort ifrån ekvationen och kvar finns då bara Mitsubishi samt Daikin.
@lubbis skriver att Daikin är den vassare av dem sett till effekt, @Rickard skriver att spjällens funktion är mera flexibla på Daikin också.
Din erfarenhet säger dock att Daikins modell har dåligt flöde vid låg kastvinkel vilket såklart talar mot den då - precis som du är inne på - luftvärmepumpen primärt köps in som en värmekälla där såklart möjligheten till kyla är en klar bonus!

Fan, det är bannemig inte lätt det här!
 ???

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #12 skrivet: 13 juli 2023, 21:50:55 »
Erfarenhet skulle jag inte kalla det att jag har med Daikin. Bara ser ut så när man kikar i manualen. Rent teoretiskt, 0 vinkel är 0 flöde, men så går det ju inte ställa den. Då borde användbart flöde vara lätt strypt. Det fanns någon bild där luftvägen såg lite väl störd ut. Har den max effekt så var inte det testat i labb med den vinkeln på luftriktaren.

Du bör inte sudda en Panasonic helt ur ekvationen. Den modellen har förmodligen i princip inget med väggmodellen jag var missnöjd med att göra. Det är många luft/luft som vibrerar. Fujitsu ligger bäst till när det gäller vibrationer av alla jag tagit på och gjort en subjektiv bedömning. De vibrerar aldrig på något varvtal. Solklar sovrumspump.

Men detta val är ju inte liv och död, det är bara en värmepump med slutnota runt 22-30 tusen som stannar i livet 12-20 år.
Men välja rätt är förstås en skön känsla.

En hjälp mot Mitshubishi, är den ful så kanske det är en äldre designat produkt som hängt med länge för att den är just krångelfri och en lönsam produkt att fortsätta sälja med minimala uppdateringar. Halvflummig gissning förstås.
« Senast ändrad: 13 juli 2023, 21:52:27 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #13 skrivet: 14 juli 2023, 08:19:34 »
Sonen tycker att DOJO ser modernare ut med sin kantiga design...
En väggmonterad luftvärmepump ska man nog låta blåsa ut värmen mot taket, den tar ju in kall luft vid golvet, och det borde innebära att värmen sprider sig bra i hela utrymmet med cirkulation från tak till golv och tillbaks.
Vet inte hur stor nytta det där utblåset vid golvet gör egentligen om jag ska vara helt ärlig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #14 skrivet: 14 juli 2023, 10:45:28 »
Varför jag vill att luften ska kastar bort i rummet och iunte rakt i taket är för att den inte ska stå still och kallna över pumpen. Där man lämnar där får man tillbaka, så kasta ut i övriga huset bör göra mer kallt tillbaka i mot värmepumpen. En tvist med olika tempererad luft förstås som gör det ganska försumbart. Jag antar det vardagsrummet har en nedsänkning på 30 cm i tanket för att dela ut att "här är det vardagsrum". Det är den kanten jag vill kasta under så varmluften håller sig mest på andra sidan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #15 skrivet: 21 juli 2023, 21:06:19 »
Satte nyligen in en Dojo 35 R32 för kyla, valde Mitsu då jag har bra erfarenhet av deras kvalitet (två FD25VABH gått sen 2009 utan ett enda problem) samt att den är tystast i klassen med 18dB (har den i sovrummet så dB hade högsta prio). Den har även lägre lägsta effekt än Daikin vilket gör att den stoppar mer sällan i ett litet rum (inget problem för dig). Känns som den är av bra kvalitet och klarar vårt 20kvm sovrum på silent mode 18dB (övervåning i varmt 1½ plan hus). Installatören upplevde den som tystast av allt han installerat och där ingår Daikins också.

Provade luftvinkel uppåt och det går från rakt upp och ner till ca 35-40gr (blåsten följer vårt snedtak som är 38gr takvinkel ganska exakt), framåt gäller ca 15gr nedåt (från överkanten), går att köra båda samtidigt. Tänk även på att båda (Mitsu & Daikin) går att fälla in lite i väggen om du har möjlighet, Mitsu är det 70mm in som gäller, tror samma för Daikin, det får du i så fall förbereda själv enligt installationsmanualen. Blev golvmodell under snedtaket då vi inte hade plats för en billigare väggmodell på gavlarna, blev snygg installation med slangar ut genom kattvind och ner genom takfot och kondensslangen i stupröret  :)
« Senast ändrad: 22 juli 2023, 08:58:54 av M.P »

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #16 skrivet: 25 juli 2023, 11:55:48 »
Satte nyligen in en Dojo 35 R32 för kyla, valde Mitsu då jag har bra erfarenhet av deras kvalitet (två FD25VABH gått sen 2009 utan ett enda problem) samt att den är tystast i klassen med 18dB (har den i sovrummet så dB hade högsta prio). Den har även lägre lägsta effekt än Daikin vilket gör att den stoppar mer sällan i ett litet rum (inget problem för dig). Känns som den är av bra kvalitet och klarar vårt 20kvm sovrum på silent mode 18dB (övervåning i varmt 1½ plan hus). Installatören upplevde den som tystast av allt han installerat och där ingår Daikins också.

Provade luftvinkel uppåt och det går från rakt upp och ner till ca 35-40gr (blåsten följer vårt snedtak som är 38gr takvinkel ganska exakt), framåt gäller ca 15gr nedåt (från överkanten), går att köra båda samtidigt. Tänk även på att båda (Mitsu & Daikin) går att fälla in lite i väggen om du har möjlighet, Mitsu är det 70mm in som gäller, tror samma för Daikin, det får du i så fall förbereda själv enligt installationsmanualen. Blev golvmodell under snedtaket då vi inte hade plats för en billigare väggmodell på gavlarna, blev snygg installation med slangar ut genom kattvind och ner genom takfot och kondensslangen i stupröret  :)

Superb info - uppskattas verkligen!
Står o velar mellan Mitsubishi o Daikin, den senare verkar vara mera effektiv men jag ska läsa på lite till.
Rent ekonomiskt är det dött lopp så här gäller enbart att välja RÄTT!

Tack igen  tummenupp

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2023, 21:33:00 »
Ursäkta jag bumpar tråden, sitter i samma sits o väljer bland samma enheter. Golvmodell från Panasonic, Mitsubishi eller Daikin. Blev det någon enhet för TS och hur är erfarenheterna av denna i så fall?

Viktigast för mig är ljudnivå. Både vad gäller fläktljud, men också i övrigt (spjäll med mera).

Mina intryck av enheterna:

Panasonic, lägsta priset av de tre. Den renaste designen, men kanske lurar man sig på plasten som ser lite tunn ut? Hur är kvalitetskänslan i verkligheten? Lite orolig också för den relativt höga min-effekten (0.85kW).

Mitsubishi, mellanpris av de tre. Bra omdömen generellt. Låg min-effekt (0.2kW) vilket undviker stop/start-körning.

Daikin, dyrast av de tre? Den design som tilltalar mig minst av de tre (av vad jag kan se på webb/bilder). Verkar vara jämförbar med Mitsubishin vad gäller generella omdöme. Hög min-effekt (1kW) ger stop/start-körning vid låg värmelast.




Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #18 skrivet: 06 oktober 2023, 11:21:30 »
Ursäkta jag bumpar tråden, sitter i samma sits o väljer bland samma enheter. Golvmodell från Panasonic, Mitsubishi eller Daikin. Blev det någon enhet för TS och hur är erfarenheterna av denna i så fall?

Viktigast för mig är ljudnivå. Både vad gäller fläktljud, men också i övrigt (spjäll med mera).

Mina intryck av enheterna:

Panasonic, lägsta priset av de tre. Den renaste designen, men kanske lurar man sig på plasten som ser lite tunn ut? Hur är kvalitetskänslan i verkligheten? Lite orolig också för den relativt höga min-effekten (0.85kW).

Mitsubishi, mellanpris av de tre. Bra omdömen generellt. Låg min-effekt (0.2kW) vilket undviker stop/start-körning.

Daikin, dyrast av de tre? Den design som tilltalar mig minst av de tre (av vad jag kan se på webb/bilder). Verkar vara jämförbar med Mitsubishin vad gäller generella omdöme. Hög min-effekt (1kW) ger stop/start-körning vid låg värmelast.

Japp, har gjort mitt val, hunnit handla och även fått installerat!
 tummenupp
Sedan 3-4 veckor sedan så är numera en Daikin Origo II XRH35 installerad i min kåk och det är lite för kort tid för att ge en vettig recension så här långt.
Mitt val föll på att det var den som flest bransch-folk och "för-stå-sig-påare" rekommenderade och även den som var den mest effektiva.
Ingen snygg pjäs rent estetiskt men tyst (så här långt utan någon direkt belastning), känns påkostad och premium.

Några saker som jag stört mig lite på är att fjärrisen verkar inte kommunicera med appen så ändringar man gör i någon ände "slår inte igenom" hos den andra enheten.
Har också svårt att förstå hur luftvärmepumpen kan gå ibland när satt temperatur bevisligen är lägre än den faktiska temperaturen i huset...?
Inga långa stunder men ändå....
 Sc:,h

Well, det är mina funderingar så här långt. Ska bli intressant att se hur den funkar när tempen sjunker och det blir lite mer "skarpt läge"

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2023, 16:35:01 »
Toppen, tack! Fick precis en uppdaterad offert som faktiskt gjorde Daikin något billigare än Mitsubishin (iom att wifi är inkluderat i Daikin men tillval i KW35).

Dessutom tror jag att Daikin är den tystaste av dem i relation till luftflödet (KW35 25dB vid 5.1m3/min, XRH35 25db vid 5.6m3/min). Möjligen så att Daikin har två utblås och därmed lägre faktiskt lufthastighet?? (eller har KW35 också två utblås?).

Mitsubishin anger inte SCOP för "kallt klimat", men för SCOP vid "medelklimat" är Daikin mer effektiv (XRH35: 4.6 jämfört med KW35: 4.1).

Så enda oron skulle då möjligen vara den högre "minsta" effekten..?

Förresten en sak till. Youtube-klipp på Daikin-maskinen visar led-ljus vid knapparna? Det borde väl ändå vara möjligt att stänga av sådant?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2023, 16:56:43 »
Inte en aning om vilken av dom 3 golvmodellerna som är ”tystast” men jämför vid högre luftflöden som är mer normalt att använda för att nå större ytor.

Tittar man på SCOP så gäller det även att det är angivet samma p-design (dimensionerad effekt) för att det ska vara mer rätt jämförbart.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #21 skrivet: 07 oktober 2023, 00:49:14 »
Även vid högre luftflöden verkar Daikin vara snäppet vassare än Mitsubishi (39dB vid 9.8m3/min vs 41dB vid 9.7m3/min), men det skiljer ju inte mycket mellan dem..

Ser lite konstigt ut vad gäller P-design på XRH35. P-design är högre angiven i databladet (4.4kW) vid "kallt klimat" jämfört med "medelklimat" (3kW). Har jag förstått fel, eller borde det inte vara tvärtom? (dvs möjligen 4.4kW vid medelklimat, och 3kW vid kallt klimat?).

Mitsubishi KW35 har P-design på 3.6kW (gissar att den då är angiven för medelklimat).
« Senast ändrad: 07 oktober 2023, 00:51:41 av bilarebob »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #22 skrivet: 07 oktober 2023, 07:46:17 »
Liten fördel med ljudnivån för daikin, panasonicen kanske du gett upp då den inte är med i din jämförelse.
Daikin har lägre uppgiven  dimensionerad effekt (p-design) och och effektmässigt så är dom nog ganska lika effektmässigt vid kallare temperaturer så för jämförelsen skull borde rimligen dom ha snarlika dimensionerade effekter.
Fabriken/tillverkaren får tydligen uppge den parametern själv men borde finnas någon standard då det påverkar energidekaler och många tror det är stor skillnad på tex A+ och A++ men den kan vara hårfin skillnad.

Bifogar eneridekalerna så ser du uppgivna effekter vi varm, medel och kallt klimat och att effektuppgifterna stiger vid kallare klimat.

Alla 3 du jämför är nog i verkligheten rätt jämförbara effekt/effektivitetsmässigt och funktioner som tex wifi och finesser kan skilja dom åt.
Behöver du wifi så springer priset iväg på mitsubishin som av någon anledning inte har det från fabrik men alla andra ”svenska” modeller har det.
Är inte finesser viktigast så kan den återförsäljare som verkar vettigast i din närhet avgöra valet.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #23 skrivet: 07 oktober 2023, 17:57:08 »
Ok, tack. Får erkänna att jag inte riktigt greppar begreppen kring p-design, men tror som du att detta är likvärda maskiner där det inte kommer att skilja särskillt mycket vare sig i effekt eller förbrukning.

Panasonicen faller bort pga att den saknar "kamin-funktion", möjlighet att köra fläkt utan pump tror jag. Ingen aning egentligen om detta är något som jag kommer att använda, eller om man när man eldar föredrar att stanna fläkten helt, men tänkt installation är 1.5 meter från en kamin så varför inte?

Jag kommer att köra enheterna rimligt automatiserat med styrning från hus-styr-systemet (openhab). Att börvärde temperatur sätts som funktion av elpris samt natt/dag, hemma/bortrest. Detta menar jag är möjligt med alla enheterna.

Skulle säga att det lutar åt Daikin just nu, pengarna är liknande med alla tre, men att Daikin levereras med inbygd Wifi-modul, gör att den får en liten, liten edge.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #24 skrivet: 07 oktober 2023, 18:37:04 »
Tveksamt om kaminfunktion är något att ha på en golvmodell då det troligen blir svårt att överstiga börtemp med ett så lågt luftintag då värme stiger!

Lite vanskligt att låta någon ”annan” stänga av den i tid o otid, är den mitt i en avfrostning och stängs av och står avstängd länge vet ej tusan om dom fortsätter sin avfrostning eller om dom fortsätter att bygga på is på befintlig is och man får en igloo.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #25 skrivet: 07 oktober 2023, 18:51:28 »
Diskussion om ev. styrning är möjligen värd en egen tråd. Räknas det som att "stänga av" även om man manipulerar genom att sänka/öka börvärde temp också? Är timpriset extremt högt två-tre timmar kanske man vill sänka någon grad då också, men inte helt av/på skulle jag säga.

Hur skall en pump agera om ärvärde är högre än börvärde plus någon offset, jag tänker att den säkert skall fortsätta gå en stund för att sedan stoppa (iallfall pumpen), möjligen även fläkten?? När ärvärde sedan sjunker under börvärde startar pumpen igen??

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #26 skrivet: 07 oktober 2023, 20:52:28 »
Ändra börvärde precis under en avfrostning har jag svårt att tro att det påverkar något men har inte testat själv.
Värre är om någon utomstående tjänst stänger av aggregatet, inte en aning om hur alla olika varianter inkl Tibber styr värmepumparna.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ekbacka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #27 skrivet: 31 oktober 2023, 15:20:35 »
Hej!

Jag funderar också på att skaffa en golvmodell för uppvärmning med utblås vid golvet . En lokal säljare har kontaktats som säljer både Toshiba golvmodell Nordic 25 och Daikin Origo II XRH25, men han säger att de pausat försäljningen av Daikin pga kvalitets och supportproblem. Daikin pumpen ser bättre ut på pappret, men det finns ganska många negativa omdömen kring den svenska supporten på internet.

Önskar höra hur andra upplever funktion, kvalitet och support på de båda nämnda modellerna. 

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #28 skrivet: 31 oktober 2023, 15:34:04 »
Kan bara kommentera Daikin Origo XRH 25 som fungerat utmärkt sedan den monterades för 2,5 år sedan i dotterns hus. Tyst och kyler utmärkt och värmer bra [sitter på övervåningen så främst inköpt för kyla då det sitter en Daikin Caldo XRH 40 nere som tidigare värmde hela huset på 170 kvm]
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #29 skrivet: 01 november 2023, 07:30:34 »
Sonen monterar Mitsubishi Dojo och Daikin Origo och gillar väl Origon aningen bättre, Toshiba har vi ingen erfarenhet av.
Daikins organisation finns det väl en del att önska rörande, det mesta av problemen kanske beror på att de försöker väva in lilla Sverige i sin globala webbplattform, med allt vad det innebär i fråga om tillkortakommanden, och icke Sverige-optimerat på något sätt.
Tröga hemsidor, omlänkningar mellan olika plattformar och system, och löpande uppdateringar som gör det trögjobbat medbeställningar,  reklamationer och att beställa reservdelar.
När andra leverantörer svarar i telefon och tar tag i ett ärende direkt ska man sköta mycket själv via deras system, som dessutom inte alltid fungerar - så då måste man ändå ringa - och de som svarar vill ju lita på systemet, inte behöva rådda själva - så ja, det finns ett problem där, men det är ju inte på något sätt ett oöverstigligt problem att interagera med Daikin i de olika ärenden som uppstår.
På många sätt tror jag att de agerar mycket mer seriöst än många andra mindre leverantörer, så det är ett tveeggat svärd.
De flesta leverantörer har olika plus och minus, Toshiba t.ex. är rätt dyra, Mitsubishi har lite längre leveranstider beroende på val av transportör, och Panasonic kräver att man säljer stora mängder luftvärmepumpar och/eller hela deras sortiment för att man ska kunna ge 5 års garanti (Vilket diskvalificerar t.ex. oss från att sälja dem).
Så det är lite olika, vilka problem man som installatör kan stöta på hos olika leverantörer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #30 skrivet: 03 november 2023, 22:34:21 »
Ett inlägg vad gäller P-design:

P-design = den effekten som tillverkaren antar att huset behöver vid -10 C (vanligast) i medelklimat respektive -22 C vid kallt klimat.

Således: Om P-design medelklimat är 3 kW så betyder det att maskinen kommer ha en viss effektivitet (SCOP) och förbruka ett visst antal kWh som också anges i databoken.

Generellt blir det så att ju högre P-design du väljer på en maskin så kommer årsverkningsgraden (SCOP) att minska. Anledningen är dels att i SCOP så ingår eventuellt stöd av radiatorer med i beräkningen samt att en större kompressor kan ha en högre minsta effekt och på så sätt ha mer start/stopp.  Dock är allt detta inräknat i SCOP som anges för maskinen.

/D

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #31 skrivet: 17 november 2023, 11:31:07 »
Vi har numera en daikin 2 origo XRH35-modell installerad och är mycket nöjda.

Installationen gjord "halv-dold" i väggen vilket gör att enheten blir lite mindre iögonfallande. Tycker den smälter in bra i vardagsrummet. Det kräver en del förarbete (mått på utsågning i väggen framgår av installationsmanuelen) så det är nog något man för göra själv innan installation av firma.

Vi har den ställd på "ljudlös" och 18 grader dagtid (vilket innebära resulterande temp på ca 21-22 grader). Med lägsta fläkthastighet så får man gå nära enheten för att se om den är igång, ett steg upp så hörs den "svagt" inom några meter. Nattetid sänker vi 1grad och sätter över fläkten på "auto"-läge, varje morgon klockan sex höjs börvärdet till 18 grader igen, o klockan sju sätts fläkten ner på "ljudlös". Detta funkar ännu så länge. Kanske får vi acceptera något steg upp om det blir kallare för att öka värme-effekten.

Nu med runt nollan utomhus håller den huset varmt med ungefär 5.5-6.5kWh förbrukning per dygn.

Kommentar ang. integrering till husautomationen (i mitt fall openhab). Det verkar ha gjorts en förändring i hur Daikin hanterar fjärrstyrning, olika "wifi-kort" ger olika möjligheter. Tidigare har enheten kunnats styra via direkt-koppling inom lokala nätverket, nu går styrningen via "moln-lösning/Onecta". Finns en binding som funkar för detta, ni hitttar den genom att söka efter "openhab daikin onecta binding".
« Senast ändrad: 17 november 2023, 12:27:42 av bilarebob »

Utloggad Ekbacka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #32 skrivet: 09 december 2023, 18:39:56 »
En uppföljning. Har sedan ett par dagar en Origo 2 XRH i drift. Den är tyst och ganska diskret luftcirkulation.

Det kanske har avhandlats tidigare, men varför värmer den rummet så mycket mer än önskad temperatur trots att den har en givare som mäter  korrekt?
Jag får ca 22 grader i rummet med termostaten inställd på 17 grader. Har några traditionella termometrar liggande i rummet samt angränsande. De visar alla på ca 22 grader liksom enhetens egen sensor.

Wifi-anslutningen med app var klart besvärlig. Tror det tog mig 30 försök innan den kopplade upp sig mot wifi och internet. Har ett eget wifinät (eget SSID) för 2,4 Ghz IOT prylar. Tycker att de flesta IoT prylar är krångliga att ansluta och när det väl lyckas vet man inte varför.

Det skulle underlätta om Daikin beskrev kommunikationsflödet med ett flödesschema.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #33 skrivet: 15 december 2023, 13:13:31 »
En uppföljning. Har sedan ett par dagar en Origo 2 XRH i drift. Den är tyst och ganska diskret luftcirkulation.

Det kanske har avhandlats tidigare, men varför värmer den rummet så mycket mer än önskad temperatur trots att den har en givare som mäter  korrekt?
Jag får ca 22 grader i rummet med termostaten inställd på 17 grader. Har några traditionella termometrar liggande i rummet samt angränsande. De visar alla på ca 22 grader liksom enhetens egen sensor.

Wifi-anslutningen med app var klart besvärlig. Tror det tog mig 30 försök innan den kopplade upp sig mot wifi och internet. Har ett eget wifinät (eget SSID) för 2,4 Ghz IOT prylar. Tycker att de flesta IoT prylar är krångliga att ansluta och när det väl lyckas vet man inte varför.

Det skulle underlätta om Daikin beskrev kommunikationsflödet med ett flödesschema.

Den drar nog tjuvluft genom kondensslangen. Inloppet in i tråget ligger direkt under inomhusgivaren. Eller så är isoleringen genoim väggen inte rätt utförd. Prova att ta bort hela fronten på maskinen. Om den fungerar bra då då är det tjuvläck av uteluft

Utloggad Ekbacka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #34 skrivet: 15 december 2023, 19:52:10 »
Den drar nog tjuvluft genom kondensslangen. Inloppet in i tråget ligger direkt under inomhusgivaren. Eller så är isoleringen genoim väggen inte rätt utförd. Prova att ta bort hela fronten på maskinen. Om den fungerar bra då då är det tjuvläck av uteluft
Menar du att den givare som ger inomhustemperaturen till Onecta inte är samma som styr pumpen?

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #35 skrivet: 07 januari 2024, 11:22:28 »
Min Daikin Origo XRH35 har fått ett skumt beteende sedan köldknäppen lägrade Sverige natten mellan torsdag o fredag.
Plötsligt så "stannar" min värmepump och blåser ingen varmluft öht.
Har aldrig observerat detta tidigare utan har det skett innan så är det inget jag märkt.
Efter en stund (allt mellan 15-30 min) så startar den upp igen.
Eftersom det är så jävla kallt, "pauserna" så täta och långa så hinner huset kylas ner (detta är den enda värmekällan) - häromdagen så var det nere på strax över 18 grader i huset (brukar ligga på mellan 21-22).

Jag har brutit strömmen och låtit den vara strömlös i 10 min, innerdelen är rengjord och utedelen snurrar som den ska och är inte täckt med snö/is.
Inget av detta har gjort skillnad.
 
Idag med ca -9 minus ute så har jag haft 4 avbrott på lika många timmar och alla har varit ungefär 15-20 min långa...

Är detta normalt (avfrostning?) eller är det dax att felanmäla?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #36 skrivet: 07 januari 2024, 11:29:10 »
Det är daikins variant på avfrostningsalogritm.

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #37 skrivet: 07 januari 2024, 12:57:15 »
Det är daikins variant på avfrostningsalogritm.

Nu vet jag inte om du är ironisk eller om de faktiskt är så...?
Behöver veta så jag kan agera därefter (felanmäla eller inte)!
 dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #38 skrivet: 07 januari 2024, 14:01:28 »
Det är nog normalt, inte alltid det finns så mycket frost på utedelen innan de börjar avfrosta.
När det är kallt ute, och frost på förångaren tar det alltid lite längre tid att avfrosta, men 30 minuter ska det egentligen aldrig ta, 10-15 minuter kan vara OK, men inte mer.
Möjligen om det blåser rejält, då kan det ta tid innan utedelen värms till den nivå man bestämt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #39 skrivet: 07 januari 2024, 15:24:15 »
Det är nog normalt, inte alltid det finns så mycket frost på utedelen innan de börjar avfrosta.
När det är kallt ute, och frost på förångaren tar det alltid lite längre tid att avfrosta, men 30 minuter ska det egentligen aldrig ta, 10-15 minuter kan vara OK, men inte mer.
Möjligen om det blåser rejält, då kan det ta tid innan utedelen värms till den nivå man bestämt.

Bra info, uppskattas!
Jag får kanske övervaka det lite mer ingående innan jag vidtar några åtgärder tror jag...

Är det normalt med så täta pauser för avfrostning som jag angivit (åtminstone en paus varje/varannan timme)?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #40 skrivet: 07 januari 2024, 22:14:53 »
Jo, det kan vara allt från 20 minuters drifttid och uppåt beroende på temperaturen, påfrostningen och en del andra parametrar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 648
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!