Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trimma samlingsbrunn pÃ¥ flöde eller temperatur?  (läst 1158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trimma samlingsbrunn på flöde eller temperatur?
« skrivet: 18 februari 2023, 14:58:10 »
Hej,

Till två gamla hål med okänt djup från ’97 har jag lagt till ett nytt om 170m.
Kollektorerna går ihop i en samlingsbrunn som egentligen inte optimerats. Hur gör man det bäst?

Givet att jag inte vet exakt djupet på två av tre hål, tänker jag att samma flöde i alla tre hålen kan var fel svar på frågan?
Borde man mäta tempen vid min/maxflöde i stället? Hur då? Är IR mätare att rekommendera för den här uppgiften? (Jag har bara billiga analoga rörtermometrar som inte har större noggrannhet än 1-2grader).

« Senast ändrad: 18 februari 2023, 15:02:55 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma samlingsbrunn på flöde eller temperatur?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2023, 16:07:46 »
Flödesmätarna som syns, är der en frÃ¥n varje borrhÃ¥l. Fungerar dom. Röda markeringen visar lika. Det är sammankopplar i en brunn säger du. Det är lite svÃ¥rt att mäta pÃ¥ tempen för att fÃ¥ maximalt värmevärde pÃ¥ KB. Kan gÃ¥ med enkla inne/ute termometrar som har max/min i sig och tejpas tajt pÃ¥ en metalldel. dom kommer inte att visa rätt värde, men det blir en indikation pÃ¥ temepen. Nu är rätt tid att se det om VP gÃ¥r mycket. Normalt ska det vara samma flöde pÃ¥ alla slingor, men är nÃ¥got avsevärt djupare sÃ¥ haltar det rätt mycket pÃ¥ tempen vid drift av VP. Det gÃ¥r inte att fÃ¥ nÃ¥gon koll pÃ¥ tempen om VP inte är drift, beroende pÃ¥ tempen i berget. 

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma samlingsbrunn på flöde eller temperatur?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2023, 16:17:30 »
Tror att det funkar. De är 6mån gamla.
Vad har en KBpump ungefär för flöde på en 16kWs maskin (Atlas)?

Är tågordningen alltså:
1) ställ in för samma flöde
2) mät tempen
3) om det skiljer… så vadå?
- minska tills tempen ökar? Får nog ha koll på den samlade tempen samtidigt också.
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma samlingsbrunn på flöde eller temperatur?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2023, 16:42:11 »
KB-pumpens perstanda gÃ¥r att fÃ¥ via diagram. Fabrikat och modell pÃ¥ den och söka.  om hÃ¥len är i ganska lika sÃ¥ ska flödet i dom vara sÃ¥ nära varandra som möjligt. Skiljer tempen mycket sÃ¥ fÃ¥r man öka pÃ¥ den som högst värde, dÃ¥ kommer tempen att skjunka lite pÃ¥ den. Men det är inte en lätt sak att fÃ¥ ihop det med temepen. Der kan gÃ¥ att ha olika temp pÃ¥ dom, det blandar sig  i korset och slutresultatet blir eett mellanting mellan hÃ¥len.
PS har du redan VP så framgår det i specen vad som är max/nominellt flöde under drift för den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!