Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: JordvärmefrÃ¥gor  (läst 11781 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #30 skrivet: 18 augusti 2012, 07:46:26 »
Ok, mera frågor. I vilken ordning ska slangarna in i huset? Ska de sitta så tät som möjligt och i någon speciell ordning för att sen rörmockaren kan göra sitt jobb. Så här hade jag tänkt om ni kan förstå:

- Slinga-1 in

- Slinga-1 ut
- Slinga-2 ut

- Slinga-2 in

Det vill säga de kalla ut slangarna sitter ihop och så lägger jag in-slangarna i kanteran på schaktet. Schkatet in mot huset är ca 1m brett.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #31 skrivet: 18 augusti 2012, 10:07:19 »
Eller in och ut på var sin sida (slangarna behöver ej korsa var andra)

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #32 skrivet: 18 augusti 2012, 12:29:47 »
Grejen är egentligen om man ska hålla ihop ut-slangarna (de borde ju rimligen vara kallas) i mitten eller om man ska sätta dem efter en kant eller försöka ha 30cm mellan varje slang. Vet inte om jag kan skriva så att det blir begripligt. Två slingor, alltså 4 slangar ska in i huset. Ska dessa in på något speciellt sätt. Det blir ju först efter 5 meter som jag drag slingorna i olika schakt. Siste fem meter går de i samma schakt in mot huset.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #33 skrivet: 18 augusti 2012, 14:35:56 »
Isolera de kalla slangarna de första 5 metrarna, och lägg dem på ena sidan av grävdiket, inkommande slangarna kan du också lägga ihop, och ha dem oisolerade tills du är ca 2 meter från huset, då skall även dessa ha isolering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #34 skrivet: 18 augusti 2012, 19:17:40 »
Men in i huset kan jag dra ihop alla slangar.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #35 skrivet: 18 augusti 2012, 22:01:40 »
Men in i huset kan jag dra ihop alla slangar.

Ja men isolerade kondenssäkert
typ Kaiflex eller motsvarande

http://www.kaimann.de/sv/products/product.html?id=43348

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #36 skrivet: 21 augusti 2012, 21:29:34 »
Ok, då var man ett steg närmare att kasta ut pelletspannan. 2x400m slang fick jag plats med. Har nu även dragit in slangarna i huset. Nu ska bara sista delen av schaktet läggas igen på fredag.

Tanken var ju till en början att stanna här för i år (behöver rot avdraget till annat) men nu blev man ju grymt sugen att få en ny panna redan i höst. Jag vet att min rörmokare snackade om Nibe men vad säger ni på forumet? Sen påstod en Anna rörmokare att jag skulle klara mig med 6kw. Låter lite tycker jag, typ en par hårtorkar. Tittar jag på elpatronen i CTC pannan från 1976 så är den på 12kw. Fördelar/nackdelar att gå upp till 8 elle 10kw förutom att jag antar priset stiger med högre effekt.

Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #37 skrivet: 21 augusti 2012, 21:41:54 »
En större vp behöver mera vatten volym och flöde för att fungera bra.  Kompletterar man med en tank och ev en extern cp är det inga problem med en stor vp. En 12 kw vp behöver dubbelt sÃ¥ stort flöde som en 6 kw vp och allt det vattnet ska gÃ¥ igenom dina radiatorer men om man har en arbetstank med separat cp mot rad systemet sÃ¥ behöver endast det höga flödet gÃ¥ mellan vp och tanken och du kan ha ett lägre flöde mot radiatorerna men om radsystem klarar flödet kan man installera en tank pÃ¥ röret mellan vp och radsystemet sÃ¥ man fÃ¥r mera vatten volym och vp fÃ¥r lite längre gÃ¥ngtider och längre stillestÃ¥nd vilket förlänger livet för vp  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #38 skrivet: 21 augusti 2012, 21:49:36 »
Extern cp?
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #39 skrivet: 21 augusti 2012, 22:05:40 »
Ja man kan i vanliga fall låta den cirkpumpen som sitter i vp låta cirkulera vattnet genom både vp och radiatorerna men med arbetstank får den interna cirkpumpen endast cirkulera vattnet mellan vp och tanken och en extern cirkpump får sköta cirkulation över radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #40 skrivet: 22 augusti 2012, 07:12:59 »
Om man utgår från uppgifterna i första inlägget på tråden så finns ingen anledning att gå upp över 8 kW.
Det funkar kanske med en 6 kW VP också, men numera brukar man inte dimensionera på det sättet.

Fördelen med en 8 kW är att du behöver minimalt med tillskott och kan då dra ner på huvudsäkringarna till kanske 16A och det ger oftast en liten slant extra i besparingen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #41 skrivet: 22 augusti 2012, 08:33:20 »
Här ser du skillnaderna mellan 6 kW och 8 kW, det lönar sig inom några få år att välja den större värmepumpen.
Detta förutsatt att du klarar dig utan arbetstank, måste det till en arbetstank och en exktra cirkpump får du räkna med 10 000 kr extra för materialet + arbetskostnaden.
Säg att det fördyrar projektet med i runda slängar 15 000 kr + extrakostnaden för en större värmepump, ca 2000 kr, så hamnar du på 17 000 kr fördyring, och du sparar ca 680 kWh/år mera med den större pumpen.

En 7 kW värmepump kanske vore mest optimal i ditt fall.

Jag skulle köpa en 8 kW värmepump, se till att det fanns plats för en arbetstank, om det visar sig behövas, och köra så i ett år.
Får du problem att få till rätt deltaT (flöden) eller får alldeles för många start/stopp på kompressorn kan du alltid investera i arbetstank senare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #42 skrivet: 22 augusti 2012, 11:30:41 »
Hur märker man om man behöver en arbetstank? Vad jag tänkt behålla är min separata beredare för varmvatten men den är ju bara på 80 liter skulle jag gissa.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #43 skrivet: 22 augusti 2012, 15:42:21 »
Prova söka på termostater och arbetstank, det är skrivet spaltmil om detta i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #44 skrivet: 22 augusti 2012, 15:48:39 »
Hur märker man om man behöver en arbetstank?

Om du har ett kasst radiatorsystem i dag som kräver ett helt annat flöde än vad VP'n vill ha eller om du vill ha termostater i de flesta rum för att kunna reglera temperaturen så behöver du en arbetstank från start.
Sätter du in en överdimensionerad VP för att slippa tillskott så kan du få onödigt många start/stopp och i så fall kan du komplettera med en arbetstank eller enklare volymtank i efterhand.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!