Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm givarfel  (läst 3880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingridl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Larm givarfel
« skrivet: 02 januari 2011, 20:16:12 »
Jag kan absolut ingen om värmepumpar och får halv panik när den krånglar ....
Ngn som kan hjälpa mig???!!!

Larmlampan blinkar och visar "givarfel" när jag följer manualen och läser av temperaturen på värmepumpen i menyn ser allt normalt ut tills jag kommer till " Köldbärare ut GT11" Där visas inget värde alls utan bara --- Pumpen går som vanligt och verkar fungera .....

Vad ska jag göra???????

Utloggad Ingridl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Larm givarfel
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2011, 21:03:14 »
Nu har larmet slocknat men köldgivare ut visar nu istället 140 grader! :o

Utloggad hakan_p

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Larm givarfel
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2011, 21:06:45 »
Är det inget värde eller helt tokigt värde på GT11, så är det den som krånglar. Värmepumpen går som den ska ändå, men man bör byta den så att man har kontroll på in och ut på köldbärarna. Som sagt inget bråskande, men bör bytas. Kontakta en IVT service tekniker, så kan de byta den. Ingen större kostnad.

/HÃ¥kan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Larm givarfel
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2011, 21:14:04 »
Låter som fuktskada med kortslutning som följd vilket händer rätt ofta. Köldbärargivarna och utegivaren sitter i en fuktig miljö och lever ett hårt liv. Givarna på varma sidan krånglar sällan. Som sagt, inget att oroa sig över.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Larm givarfel
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2011, 21:21:01 »
Jag har bytt mina KB givare en gång samt givaren för varmvattnet en gång. Känns som givarna på IVT pumpar är dåliga. KB givarna har gett upp nu igen men nu bryr jag mig inte eftersom dom inte har någon påverkan på reglerinen. Och jag övervakar ändå alla temperaturer med Rickards VP logger.
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Ingridl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Larm givarfel
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2011, 22:53:34 »
Tack alla som svarat!  :-* Ringer imorgon för att fÃ¥ givaren utbytt! Nu kan jag sova lugnt i natt!
Sist när jag fick ett larm på värmepumpen blev det jordbävning har i Skåne morgonen efter och jag for skräckslagen upp övertygad om att pumpen exploderat ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!