Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage frÃ¥n Bosch AWM 5-9 (IVT) ca 5 Ã¥r gammal - hjälp  (läst 2202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Vänner

Har en Bosch AWM 5-9 inomhusdel kombinerad med AirX 7. Alltså samma som IVT.
Är ca 5 år och började idag läcka. Det kommer vatten från dräneringsslangen och det kommer vatten på frigoliten vid den interna cirkulationspumpen. Är det någon som har koll på vad dräneringsslangen förväntas dränera/indikera. Eller vad det kan vara som läcker.

Har kikat i installationsmanualen men den är ju nästan poänglös. Står bara att det är en dräneringsslang. Har givetvis kikat på rör-galleriet ovanför "pannan" och har inte identifierat något läckage där.

Torulf
Kungsbacka
« Senast ändrad: 04 oktober 2019, 20:52:42 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, dessvärre har jag ingen input till ditt problem, men är intresserad om du fått ordning på det och vad det berodde på? Jag har nämligen en likadan men inga problem än så länge.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, dessvärre har jag ingen input till ditt problem, men är intresserad om du fått ordning på det och vad det berodde på? Jag har nämligen en likadan men inga problem än så länge.

Problemet var ett bristfälligt draget pumphus. Sitter en cirkulationspump inne i isoleringen (frigolit-traven) och enligt service människan var pumphuset dåligt draget. Usel kvalitetskontroll på montaget från Boschs sida skulle jag kalla det.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!