Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning Autotherm 615 & 205-207  (läst 1909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr-bear

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Marieholm / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Avfrostning Autotherm 615 & 205-207
« skrivet: 24 februari 2018, 13:20:15 »
Hej.
Jag fick på köpet av ett hus för ca 10 år sedan en Autoterm 615 med 205-207 L/V 615 VP-modul. Vi har aldrig blivit riktiga kompisar och nu verkar det som av den lilla vänskapen vi har verkligen börjar sättas på prov.

Jag befinner mig mitt i skåne där vi sällan har jättekallt. I mellanåt på nätterna har det krupit ner till -7 - -10 grader och dagtid har tempen legat på +-0 - -4. Utedelen är under tak i en carport och har farm tills i år fungerat ganska hyffsat. Denna vintern har den dock börjar busa och avfrostar inte i mitt tycke som den ska. Jag upptäckte det för ca 3 veckor sedan när jag på insidan av elementet fann nästan 10cm frost och på utsidan (baksidan) nästan 5cm.

Jag forskade i detta och kom fram till att man ibland behöver "hjälpa till" genom att spola lite varmt vatten pÃ¥ elementet i utedelen för att smälta isen.  Detta har jag fÃ¥tt göra nu en gÃ¥ng i veckan.

Det intressanta är att tvångsavfrostar jag utedelen så kör den igång med det men om det är mycket is på elementet så slutar den efter några minuter men är det lite is kan den hålla på längre. Jag har försökt att ändra intervallen (från 1-10) men märker ingen skillnad. Innetemperaturen är ställd på 22,5grader annars klagar värmepumpen på utlöst högtryckspressostat... Som sagt, vi är inte BFF. Dessutom fick jag elräkningen idag som höjts från normala för denna årstiden 800kr till 2500kr för en månad.

Någon som har några tips och ideér? Jag har inte fått med någon riktig manual till denna maskinen så den kan jag inte vända mig till...och Autotherm finns inte som märke längre.. Så alla tips är välkomna.

Tack på förhand
Autoterm 205-207 L/V med 615 VP-modul kompletterad med Nibe Eminent-E 35 vv-beredare.1-rörs värmesystem.
Mexitegelhus anno 1969,1-plans med krypgrund,115 kvadrat

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Avfrostning Autotherm 615 & 205-207
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2018, 13:43:48 »
Hej! Kanske har det läckt ut köldmedia med åren och värmepumpen fungerar då sämre och avfrostningen brister? En kyltekniker mäter ganska snabbt upp trycken och kontrollerar om bl.a. kompressorn ger tillräckligt. Bifogar manualen som också ger en del tips på felsökning:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mr-bear

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Marieholm / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning Autotherm 615 & 205-207
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2018, 14:22:10 »
Tack så mycket för manualen.. Den har jag verkligen saknat.

Jag har gjort ett litet test idag..Vi har -4 och det blåser. Utedelen står skyddad och har jag avfrostat och rengjort med vatten.. Får se hur långt tid det tar innan den isar igen.
Kan tillägga att under den tiden som utedelen är isfri så jobbar den på bra, använder inget eltillskott..
Autoterm 205-207 L/V med 615 VP-modul kompletterad med Nibe Eminent-E 35 vv-beredare.1-rörs värmesystem.
Mexitegelhus anno 1969,1-plans med krypgrund,115 kvadrat

Utloggad mr-bear

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Marieholm / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning Autotherm 615 & 205-207
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2018, 21:41:46 »
uppdatering: Tvångsavfrostar jag så startar den efter ca 90sekunder ..
Autoterm 205-207 L/V med 615 VP-modul kompletterad med Nibe Eminent-E 35 vv-beredare.1-rörs värmesystem.
Mexitegelhus anno 1969,1-plans med krypgrund,115 kvadrat

Utloggad mr-bear

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Marieholm / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning Autotherm 615 & 205-207
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2018, 15:16:28 »
Idag rev jag av fronten för att kolla.

Siktglaset är nästan fullt utan några bubblor vid normalkörning, däremot sjunker nivån och det bubblar i glaset vid avfrostning. Vid just avfrostningen hittade jag även denna ventil som droppar vatten (känns det dom) på kompressorn. Är detta normalt? (se bilagor)

Autoterm 205-207 L/V med 615 VP-modul kompletterad med Nibe Eminent-E 35 vv-beredare.1-rörs värmesystem.
Mexitegelhus anno 1969,1-plans med krypgrund,115 kvadrat

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!