Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1145 och REC Temovex RT700S = vätme/kyla?  (läst 1170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kelevra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1145 och REC Temovex RT700S = vätme/kyla?
« skrivet: 31 juli 2018, 23:59:41 »
Hej gott folk

På grund av för lågt till tak var jag tvungen att skippa golvvärme på andra våningen vid renovering av vårat hus. Jag har dock installerat ventilation in till alla rum som sköts av en Temovex RT700S. Nu undrar jag om man kan kyla och värma dessa rummen med bergvärmepumpen vi har (Nibe F1145) via Temovexen? Jag är så kass på detta att jag inte ens vet vad jag skall söka på. Tacksam för hjälp och vägledning

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1145 och REC Temovex RT700S = vätme/kyla?
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2018, 08:14:24 »
I ditt fall skulle jag kolla på en tak-kasset med 4-rörsystem typ denna.
http://www.eveco.se/produkt/skystar/

Det går att ha en till hela övervåningen, man kan koppla på ventilationsrör till flera rum.
Den går säkert att koppla ihop med tilluften från din FTX.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!