Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Sanyo Co2 eco  (läst 7664 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Sanyo Co2 eco
« skrivet: 31 mars 2022, 20:41:12 »
Hej

Jag har ett märkligt problem med min Sanyo Co2. Vattnet i tanken blir ibland kallt trots måttlig förbrukning, och ofta i kombination med att trycket faller.
Trots att både utedelen och elpatronen går för fullt så blir det bara inte varmt i tanken. Det enda sättet att få pumpen att producera värme igen är att höjda trycket i tanken. Oftast kommer den igång igen någonstans mellan 1,5-2 bar, vilket jag tror egentligen är ett alldeles för högt tryck?

Just nu är det runt 0'an ute, och den enda förbrukningen under kvällen var lite handdiskande, och tanken är nere på 38 grader.
Utedelen visade på 90 grader kompressor temp, vatten till kompressorn är 33grader, och ut får jag 64, och laddpumpen går på 78% så.... hur kan det komma sig att det inte blir värme i tanken? Och vad har trycket med det att göra?
Elpannan går dessutom och drar 9kW enligt displayen, så vart värmen tar vägen är för mig en gåta.

Jag var inne på att laddpumpen hade lagt av eller att det var en luftficka i rören till utedelen, men det är brännhett om man känner på inkommande rör vid laddpumpen, så det tyder väll på att det cirkulerar?

Någon som har stött på något liknande eller har några ideér?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #1 skrivet: 01 april 2022, 00:43:46 »
Jag skulle prova att lufta grejerna, det låter ju som att det är en luftficka som du lyckas komprimera med trycket på nått sätt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #2 skrivet: 01 april 2022, 18:10:14 »
Ja det känns lite som det, men när jag läser i manualerna om avluftning så står det bara att man ska köra cirkulationspumpen en stund manuellt innan systemet startas.
Funderar på att gå ut och lossa lite försiktigt på anslutningen till utedelen imorgon och se om det pyser någon luft, eller om det börjar läcka vatten på en gång.

Någon annan som tror att det är en bra eller dålig ide? ???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #3 skrivet: 02 april 2022, 17:29:04 »
Kollar manualen, laddpumpen ska sitta på utgående till utedelen så där borde det aldrig kunna bli luft.
Undrar om laddpumpen inte är trasig?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #4 skrivet: 03 april 2022, 14:11:16 »
Sant, förstår inte riktigt vart luften skulle komma ifrån, men vattnet i sig har väll en del luftmolekyler löst i sig som kanske skulle kunna leta sig upp mot högsta punkten, och efter ett antal år så kanske det räcker för att bilda en ficka.
Hursomhelst så släppte jag på en av kopplingarna vid utedelen idag (32mm nyckel, om någon vill veta) och det pyste faktiskt ut luft i några sekunder, så nu får tiden avgöra om det hjälpte eller inte.

Tack för svaren

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #5 skrivet: 03 april 2022, 20:27:20 »
Jo finns en högpunkt och det är på ett varmt ställe så kommer syret i vattnet hamna just där.
Intressant att det pös, fick du bättre siffror på in/ut till värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #6 skrivet: 04 april 2022, 20:14:31 »
Nope, tyvärr.
Problemet är tillbaks, och nu när jag var ute och lossade igen så kom det bara vatten på direkten, så luftfickan är nog borta.

Då kanske man är inne på laddpumpen som du föreslog? Hur vet man om den fungerar som den ska?
Ett annat alternativ är ju att det har bildats någon plugg av gamla avlagringar eller liknande i slingan ut mot utedelen som bromsar flödet. Vet inte riktigt hur man ska felsöka något av de två alternativen. Ideér?

Hade ju varit trevlig att slippa tömma hela pumpen och radiatorsystemet, men det kanske lutar däråt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #7 skrivet: 05 april 2022, 08:21:33 »
Om du ändrar hastighet på pumpen så ska tempdiffen mellan in/ut ändras.
Kolla först om det sitter ett smutsfilter på nått av rören mellan värmepump och innerdel innan du byter pumpen?

Har du ingan ventiler på stigare/retur?
Själva värmepumpen brukar man behöva tömma, men synd om det inte sitter några ventiler på värmesystemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #8 skrivet: 07 april 2022, 11:08:10 »
Tja, jag kan ju slå på utedelen igen och testa olika hastigheter på pumpen, men nu när den står på högsta så får jag ju 30 grader skillnad på vatten in och ut, så då måste det väll flöda riktigt långsamt redan tänker jag. Om jag saktar ner pumpen och differansen ökar, säger det något om felet sitter i pumpen, eller om det är blockerat någon annanstanns?

Filter ser jag inget tyvärr, om det inte är så att det kan sitta inne i utedelen?

Ventilser på stigare/retur ja... det första som händer efter radiatorpumpen är att en slinga splittas av till ett element i pannrummet. Den slingan har ventiler, men hela resten av radiatorsystemet saknar avstängningsventil. Vet inte om någon varit onykter när det där monterades, men ska systemet tömmas så sätter jag garanterat dit ventiler för framtida bruk!

Under tanken sitter ju annars ventiler för att stänga av slingan ut, men det vore ju käckt om man fick loss laddpumpen också utan att tömma allt. Bifogar en bild på hur det ser ut. Den skruven som jag har gjort en pil till, är det möjligen också en ventil?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #9 skrivet: 08 april 2022, 08:22:08 »
Ja, det där ser ut som unionskoppligar med avstängning, man vrider dessa horisontiellt så ska man kunna lossa pumpen sen.
Jag ser också att där finns flexslangar, det är kanske där problemet sitter?
De har en förmåga att samla på sig magnetit invändigt som då orsakar flödesproblem.
Så innan du byter cirkpumpen så bör du undersöka insidan av dessa slangar.
Det blir nog till att stänga på de 2 vanliga ventilerna där och lossa och kolla slangarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #10 skrivet: 08 april 2022, 22:24:46 »
På baksidan av den blå ventilen har du ett filter. Stäng kranen så blir filtret isolerat från vattensystemet och kan skruvas loss utan läckage. Någon låsring förmodligen som kommer bråka med dig, synd att filtret är bort från sikten.
Men jag tror också på bomtäta flexslangar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #11 skrivet: 08 april 2022, 23:36:59 »
På baksidan av den blå ventilen har du ett filter. Stäng kranen så blir filtret isolerat från vattensystemet och kan skruvas loss utan läckage. Någon låsring förmodligen som kommer bråka med dig, synd att filtret är bort från sikten.
Men jag tror också på bomtäta flexslangar.

Den sÃ¥g jag inte, skarpsynt, en filterball.  tummenupp

Första åtgärden är att rensa denna.

« Senast ändrad: 08 april 2022, 23:38:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #12 skrivet: 09 april 2022, 14:10:34 »
Mycket bra tips, tack ska ni ha!
Flexislangarna var faktiskt relativt rena på insidan (se bild). Åtminstone så pass att det nog flödar fritt.

Filtret i FilterBall-ventilen däremot rätt igensatt. Har ingen före-bild, för det mesta försvann när jag spolade det baklänges innan jag tog isär det, men det såg verkligen inte ut som det gör på efter-bilden. Det satt partiklar upp till ett par mm i storlek där.

Nu får systemet gå ett tag under uppsikt. Temp-diff före och efter värmepumpen låg på 22 grader sist jag kollade. Aningen högt kan jag tycka, men bättre än 30, så det tyder ju på bättre flöde. Dessutom har jag ett systemtryck på ~0.7 bar istället för 2, och med så lågt tryck fick jag ingen värme alls förut.

Om någon vecka eller så tänker jag mig att jag kollar filtret igen för att se om det sätter igen, och samtidigt ska jag göra ett bättre jobb med gängtejpen, för nu kryper det ut en droppe då och då.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #13 skrivet: 09 april 2022, 14:20:07 »
Du kanske skulle testa backspola värmeväxlaren i utedelen, borde gå bra att göra via rören inomhus om det saknas backventil, annars kanske du får göra spolningen där ute.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #14 skrivet: 09 april 2022, 14:56:44 »
Ja det kanske vore smart. Frågan är hur man gör det rent praktiskt, men jag skulle ju kunna koppla den inkommande ledningen till utgången på laddpumpen, och låta utgående ledning spola ut i en behållare av något slag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!