Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man förlänga borrhÃ¥l?  (läst 9171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tuppen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Kan man förlänga borrhål?
« skrivet: 06 oktober 2004, 12:59:03 »
JAg har ett gammalt borrhål på 100m. Ska jag förlänga det eller borra ett kompletterande?

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kan man förlänga borrhål?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2004, 13:05:59 »
Man kan förlänga borrhÃ¥l, problemet är "bara" att hitta en borrare som vill göra det, är tydligen större risk att grejjerna fastnar, sedan sÃ¥ har nog borrarn en massa andra invändningar kring ansvarsbit etc...men det GÃ…R att göra  :P
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad tuppen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Kan man förlänga borrhål?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2004, 22:18:09 »
Jag har pratat med en borrare och det låg till så här.

Om det befintliga hålet är av diameter 140mm så är det ok att förlänga. Är det ett 110 mm hål så gör de det inte pga risk för fastkörning av borren. I mitt fallblir det 2 hål.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kan man förlänga borrhål?
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2004, 07:39:55 »
Försök hitta en borrare som har en 110 mm borrkrona så får du nog ett annat svar.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kan man förlänga borrhål?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2004, 08:08:29 »
Mig veterligen så finns det både borrare som gör det, medans andra inte gör det, det har också att göra med deras ansvarsförsäkring, om något går åt h-vete, vem är egentligen ansvarig, den förre borraren, eller den som förlänger etc. Men tror Rickard har rätt, frågar man en med rätt grejjer för jobbet så får man också ett annat svar.
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Gunder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Re:Kan man förlänga borrhål?
« Svar #5 skrivet: 13 november 2004, 22:06:50 »
Jag frågade borrarna som var hos mig i April om problemet att fördjupa ett borrhål och fick svaret att en borrkrona slits ner även på diametern.

 HÃ¥rdmetallsskär sitter,förutom nedÃ¥t, även snett utÃ¥t. Även vid borrning av ett hÃ¥l sÃ¥ mÃ¥ste man börja med den minst slitna borrkronan.Ca 70 m kunde borras pÃ¥ en slipning enl borraren-kan ju variera med bergart och annat.
Nibe 1215-5 105m aktiv brunn, 300l ack som första radiator, startad Maj-04. 200 kvm suterräng -78 ,FTX ventilation, Blekinge.

*HVAC

  • Gäst
*HVAC
Re:Kan man förlänga borrhål?
« Svar #6 skrivet: 20 november 2004, 15:33:07 »
Det går inte förlänga ett borrhål och det är rent tekniska. Det är bättre borra ett till brevid och koppla ihop det två borrhålen (köldbärarslingorna).

Om man ska förlänga borrhålet måste du för det första dra upp den gamla slangen, borra lite djupare, stoppa ned en slag som är längre osv. Sen kanske vattenstrycket är så högt att det inte går att borra djupare så du måste borra ett hål till brevid det gamla och då har du betalat för en massa hål och inte fått ut något!

Tro inte på någon som säger att du ska förlänga borrhålet, borra ett hål till brevid den gamla och parallelkoppla. Har du pengarna så gör som du vill, men är du som jag så skulle jag borra ett brevid.

Sen finns en annan möjlighet -Återladdning, men det ät tveksamt. Se under artiklar och läsvärt -Kompendium om värmepumpar, så hittar du mer information om återladdning. ;)

MVH/HVAC

PS: Tänkt på att borrhålen inte får ligga för nära. DS,


Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Kan man förlänga borrhål?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2004, 23:21:27 »
HVAC...Jag har aldrig tagit ställning till vad som är det mest ekonomiskt lämpliga i rubricerat fall, utan vad som är möjligt. Det ÄR möjligt att förlänga borrhålet...är det alltid en lämplig lösning? Tror jag inte, kan det vara det ibland? Tror jag säkert
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 678
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!