Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 haveri efter drygt 5 Ã¥r - vad göra?  (läst 17955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« skrivet: 10 januari 2017, 12:12:51 »
Har en Nibe F370 installerad sommaren 2011. Tekniker har just konstaterat kylläckage och troligtvis behövs byte av hela förångarpaketet (inväntar offert), minst 15000 kr.
Har ingen garanti kvar, endast hemförsäkring som ger 20% tillbaka. Bor i kedjehus på 112m2 och har inget jättehus att värma upp. Har loggat den senaste tiden och sett att den har mest gått på eltillsats, så problemet har troligtvis funnits ett tag och den har inte gett mycket energi från VP-delen.

Vad göra?
  • Köra F370 som elpanna x antal Ã¥r och sedan byta hela pumpen till en ny med bättre garantier/försäkring?
  • Reparera för dyra pengar och köra pumpen x antal Ã¥r till den Ã¥ter igen gÃ¥r sönder?
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2017, 12:25:50 »
Är det inte 6 Ã¥rs försäkring pÃ¥ alla nibe vp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2017, 12:41:46 »
Trygghetsförsäkringen på 6 år gäller från årsmodell 2013...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2017, 12:44:03 »
Jaså kom det senare på flvp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2017, 12:56:50 »
Att byta själva förÃ¥ngarpaketet kan väl inte kosta 15000 kr? I sÃ¥ fall med byte till ny kompressor, torkmedel, expansionsventil, pressostat etc. Förmodligen bäst att reparera och hoppas pumpen hÃ¥ller i 10 Ã¥r till tror jag.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2017, 13:03:07 »
Jag får se exakt sedan vad som måste bytas när jag får reperationsofferten. Och det stämmer att trygghetsförsäkringen kom senare och det finns inget jag kan försäkra mig mot i detta läge. Innebär alltså att man kan åka på en smäll till om några år. Men bra att få in lite åsikter från er forummedlemmar!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2017, 13:25:18 »
Första kompressorn i min 310P höll bara i 4½ år. Propanet ställer till det. (ES/IVT tog t.o.m. fram en konverteringssats från R290 till R134a). Den andra kompressorn höll i 9 år. Blev komplett byte av kompressor, förångare, torkmedel, expansionsventil, pressostat etc. 2011 och det har hållit hittills. Efter att också ha läst andra inlägg verkar det som man för räkna med ca 10 års livslängd på kompressorn (förutsatt att den fått kompressorvärmare monterad).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2017, 13:29:20 »
Räkna på det.

För 15000 får du hyffsat luftvärmepump. Med högre COP.

SJÄLV skulle jag nog laga den.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2017, 13:31:12 »
Josth

Vad är kompressorvärmare?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2017, 13:54:45 »
Kompressorvärmaren är elektrisk och ser ut som ett kraftigt buntband i metall som fästs runt nedre delen av kompressorn för att hålla den varm inklusive kompressoroljan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2017, 15:16:30 »
Hur kopplas in den då? Alltid på?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2017, 18:00:43 »
Alltid på när pannan är påslagen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2017, 19:23:46 »
Horribelt att inte pumparna håller längre ju. Sånt här gör ju att man inte vill köpa nibe.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2017, 20:58:03 »
Horribelt att inte pumparna håller längre ju. Sånt här gör ju att man inte vill köpa nibe.
Finns det dÃ¥ nÃ¥got annat märke som är bevisat bättre och har lägre servicekostnad per Ã¥r utslaget pÃ¥ hela livslängden?  Jag är mest besviken över den tänkta besparingen jmf. enbart köra med elpatron som äts upp direkt om service- och reparationskostnaderna kommer att ligga pÃ¥ ca. 4000 kr per Ã¥r. Hade jag gjort en nyinstallation idag hade jag köpt alla försäkringar och extra garantier som finns och lagt med den kostnaden i den totala kalkylen.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2017, 21:54:58 »
Finns det dÃ¥ nÃ¥got annat märke som är bevisat bättre och har lägre servicekostnad per Ã¥r utslaget pÃ¥ hela livslängden?  Jag är mest besviken över den tänkta besparingen jmf. enbart köra med elpatron som äts upp direkt om service- och reparationskostnaderna kommer att ligga pÃ¥ ca. 4000 kr per Ã¥r. Hade jag gjort en nyinstallation idag hade jag köpt alla försäkringar och extra garantier som finns och lagt med den kostnaden i den totala kalkylen.
Inte en aning. Håller med om det där om tänkt besparing. Har t o m haft tankar om att det kanske i slutändan blir lika dyrt med elpatron jämfört med värmepumpar. Hade jag inte fått hjälp här på forumet hade jag nog fått pröjsa en hel massa till servicefirmor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!