Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Biltvätt under mig lÃ¥ter om rören till min lägenhet.  (läst 2164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saara

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har nu försökt stå ut i 2 år med ljud från rören det är bla grannens vatten rör, tvättstugan och så har jag biltvätten under mig vars högtrycks tvätten låter över hela lägenheten,för inte tala om när dom stänger eller sätter på kranen det piper och gnisslar till rejält. Nu känner jag att måttet är rågat och orkar inte mer höra på dessa ljud. Jag bor i en bostadsrätt och har pratat med ordförande angående ljuden men säger att dem inte kan göra något åt dem, utan jag får vänja mig enligt honom..ja vist lätt för honom att säga. Så till sak det är ett gamalt 5 våningshus byggt 1954, fasaden är av tegel och innerväggarna är betong tror det är lättbetong då det låter ihåligt. Det är s-drag och vi har fjärrvärme. Vi fick stambytt 2002 och därefter började allt med oljud från rören. I köket finns det ballofix tror jag det heter och dem stänger jag av ganska så ofta för att minska på ljudtrycket, samma i badrummet men det är en annan typ se enligt bild.

Nu till min fråga finns kan jag göra något från min lägenhet eller måste man gå till källan, förstås är de det bästa men eftersom föreningen vägrar samarbeta så är chanserna inte så stora. Jag vet att man får tåla ljud när man bor i fler familjehus men det borde ändå finnas en gräns på hur mycket man ska tåla.

Tacksam för ett svar, hum eller en vägledning så jag vet hur jag ska gå vidare.


Tack' is alla och ha det riktigt gött:-)

Jag har börjat stänga av
« Senast ändrad: 12 mars 2013, 13:26:42 av saara »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Mät upp lägenheten, det finns bullernormer. Miljö och hälsa i kommunen kanske kan hjälpa dig.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Bo rätt ovanpå en biltvätt låter inte speciellt kul!
Om oljuden beror på tryckstötar, d.v.s. när det i ledningarna framrusande vattnet snabbt stoppas upp, så borde det gå att minska dem med tryckutjämnare eller motsvarande.

Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad saara

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tja Volvo!

Det där med tryckstötar innebär det för hög flödeshastighet och trycket i vattenledningarna är för höga?  Dem som stambytte tror jag inte har täta genomföringarna vilket i sig kan dämpa ljuden, men allt ska vara sÃ¥ billigt som möjligt sÃ¥ det är resultatet. Mina andra grannar  som jag frÃ¥gat har inte samma problem, kanske för att jag bor runt om kring allt och pÃ¥ bottenvÃ¥ningen. Sen tror jag att vÃ¥r S-drags ventilation inte är helt ok, det är gamalt och finns säkert sprickor ventilationshÃ¥let där ljudet kan röra sig i alla led. Jag har läst nÃ¥gonstans att man kan sätta in typ ett rör som avlastar trycket frÃ¥n tex tvättmaskin sedan mot röret för in vatten som jag förstÃ¥r det, kommer tyvärr inte ihÃ¥g vad den heter. 

Tycker du jag ska ta hit en som kollar om det går att fixa till ifrån lägenheten, för föreningen tänker absolut inte göra ngt alls åt saken.


Utloggad saara

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Mike!

När du skriver mäta upp menar du instrument dosa? Finns det en dosa som mäter mer eller mindre korrekt?

När det gäller kommunens Miljö och hälsovårdsnämnd, har pratat ett antal ggr med dem och saken är den att föreningen ska åtgärda problemet om det nu finns ett problem enligt dem. Har också frågat om dem gör mätningar och svaret är nej bara om det är befogat vilket i mitt fall säkert inte är.

 Jag kan säga att här i brf har man gjort sista OVK som gällde fram till 2000 och pratade med kommunen om det, men ordförande ljuger och säger att det är gjort och man har papper som ska sändas in. Det tror kommun gubben pÃ¥ och fÃ¥r ändÃ¥ inte in pappren och det gick ett Ã¥r med mitt ringande och tjatande, ändÃ¥ har inget hänt fram till idag. SÃ¥ nej eller ja självklart sÃ¥ beror det pÃ¥ i vilken kommun man bor i, men min är bara rika som vägrar lägga ut pengar pÃ¥ dem som inte har rÃ¥d.

Ja nu blev det mycket svammel men jag blir så upprörd när jag tänker på hur systemet fungerar.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
om det är tryckstötar från högtryckstvätten som orsakar oljuden så borde föreningen vara väldigt intresserad av att avhjälpa det då det är direkt skadligt för rörledningarna.
det är dessutom lätt åtgärdat och inte särskilt dyrt att montera en liten hydropresstank så nära källan (högtryckstvätten) som möjligt för att utjämna tryckstötarna
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!