Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla pÃ¥ fler radiatorer pÃ¥ existerande radiatorslinga  (läst 15305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Jag sitter här och funderar på kommande VP-projekt. Idag har jag två elradiatorer på 1000W styck i garaget. Vid installation av VP skulle jag vilja konvertera dessa elraddar till vattenburet som i resten av huset.

Tanken är att koppla in de nya garageradiatorerna på en av radiatorslingorna i huset genom att förgrena slingan i köket och dra rör rakt ner till garaget som finns under huset. Är det något konstigt som kan hända om man gör på det sättet? Jag tänkte främst på om det finns risk för att de existerande radiatorerna på slingan får problem att hålla värmen i huset eftersom jag kopplar på ytterliggare radiatorer på en slinga som kanske inte var dimensionerad för det?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Jag följde råden i denna länk när jag beräknade rördimensioner vid konverteringen: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv
Du behöver veta vilken effekt det är pÃ¥ radiatorerna som är anslutna till rören som gÃ¥r till köket samt dimensionen pÃ¥ rören. 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2008, 16:14:55 »
Tack. Då ska jag kolla ritningar och räkna lite.

/kilo
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2008, 22:49:06 »
Jaha, då har jag räknat lite och jag är lite fundersam och tar gärna emot synpunkter på resultatet och på tanken om att ansluta flera radiatorer eller ej.

Jag hade inte effektuppgifterna för just mina radiatorer utan fick gå till tillverkarens (Thermopanel) hemsida för att få dem. Jag är dock inte säker på om mina 20 år gamla radiatorer har samma effekt som motsvarande storlek som säljs idag, men det borde vara ganska nära gissar jag.

Jag har två radiatorstammar. Radiatorstammen som jag vill ansluta ev. nya radiatorer på börjar med 22 mm rör som förgrenar sig till en mindre gren på 12 mm som det sitter 2 radiatorer med tillsammans 486W på, och större gren på 18mm som resten, dvs 5 radiatorer på 3650 W sitter på. 18 mm kretsen minskar till 15 mm efter en radiator på 518 W. Sedan efter två radiatorer på tillsammans 1260 W minskar kretsen till 15mm rör och det är här jag skulle vilja koppla på garagets radiator(er). 15 mm-kretsen går vidare till en radiator på 937 W för att sedan minska till 12 mm till sista radiatorn på 937 W. Så här ser det ut "grafiskt" (hoppas formateringen fungerar):

->22mm --12mm--177W--309W
         |
        18mm--518W--15mm--740W--518W---937W--12mm--937W
                                                          |
                                             (Här vill jag koppla pÃ¥)

Effekten på mina nuvarande radiatorer är alltså större än vad som rekommenderas i lathunden som digitalrobert pekade på ovan. På 15 mm rören har jag alltså mer än dubbelt så hög effekt installerat än det som rekommenderas på 1,5kW.

Skulle det fungera att koppla på fler radiatorer på tillsammans 1000-2000W på denna krets? Det är inte hela världen om värmen i garaget skulle sjunka om det blir svinkyla. Men jag vill ogärna att resten av huset blir kallare för att garaget ska få värme.
« Senast ändrad: 24 augusti 2008, 22:55:50 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2008, 23:27:34 »
Hade uttaget suttit tidigare på 18 mm ledningen så kanske det hade gått, men som det nu ser ut skulle jag inte rekommendera det, jag har själv "fuskat" lite på ett par ställen, och det märks att de radiatorerna inte ger vad de ska.
Är det jättekrångligt att dra ut en stam till garaget?
Kanske du kan dra PEX slang?

Problemet med att sätta på för stora förbrukare är att du måste upp i difftryck i systemet för att få tillräckligt flöde (högre hastighet på cirkpumpen, eller större cirkpump.)
Detta ger i sin tur problem i de radiatorer som sitter nära cirkpumpen där du får susningar (oljud p.g.a. högt diffftryck) i rörledningar/radiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2008, 00:02:03 »
Dra ut egen stam till garaget är väl normalkrångligt antar jag (vad nu det är), men att ansluta där jag hade tänkt vore superenkelt. Rören (Prisol, heter det så?) passerar under diskbänken och är direkt åtkomliga för montering av ett T-kors. Två hål rakt ner så är man i garaget på den väggen som existerande elraddar som skulle bytas ut sitter.

Egen stam från elpannan (tänkta VP:n) innebär vid första tanken antagligen bryta upp golv (eller åtminstone borra hål genom våtrumsmattan och golvbjälklaget) i tvättstugan ner till torpargrunden och sedan på något sätt dra rören i grunden till garaget via en murad vägg. Jag vet inte om man kan/bör dra rör på undersidan av golvbjälklaget, dvs i "taket" på torpargrunden, eller om man bör se till att rören hamnar i isoleringen i golvbjälklaget.

Ok, så susningar är ett potentiellt problem. Jag har iofs testat att köra cirkpumpen på snabbaste läget och inte märkt av något ljud såvitt jag kan påminna mig. Men ljudet kanske inte uppträder när radiatorerna inte är för många trots högsta hastighet på cirkpump?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #6 skrivet: 25 augusti 2008, 06:24:44 »
Prova köra cirkpumpen på maxflöde när du/ni går och lägger er, det är då det brukar vara störande.
Sen kan du ju alltid prova, om du ändå ifrågasätter de schabloner som används, kan du ju alltid prova.
Meddela oss sedan hur det fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #7 skrivet: 25 augusti 2008, 08:43:12 »
Jag ifrågasätter inte schablonerna och kommer inte konvertera garaget på det sättet om jag inte är övertygad om att det kommer fungera bra, jag är less på halvdanna lösningar.

Testa med cirkpumpen på maxfart kan jag dock göra. Spelar det någon roll hur varmt vatten det är som cirkulerar eller är det bara flödet som spelar roll? Om det inte spelar någon roll kan jag starta elpannan och cirkpumpen idag men om det måste skickas ut värme måste jag invänta kallare väder. Påverkar termostater?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #8 skrivet: 25 augusti 2008, 12:14:35 »
När du kör med värmepump skall du ju helst ha helt öppna termostater, och sedan manuellt strypa in flödet på varje enskild radiator så att deltaT blir det önskade (ca 6-8 grader gäller för de flesta värmepumparna).
Med en slinga som kräver mycket mera tryck och flöde än de andra kommer du att få strypa rätt rejälp på radiatorer som sitter i början på slingan du ritat upp, och på andra slingor som jag gissar att du har i huset.

Du kan väl prova köra cirkpumpen för fullt, och sedan stryper du termostaterna och lyssnar efter oljud.

jag tror det är svårt att kolla det där utan att köra i skarpt läge, men prova går ju alltid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2008, 14:34:35 »
Ok, då förstår jag problematiken och orsakerna, då kan jag testa lite fram och tillbaka vid tillfälle.

Tack
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2008, 21:07:35 »
Då ar jag testat en smula. Jag har haft cirkpumpen på maxfart hela dagen. När det blev tyst och lugnt härhemma (ahhh) så satte jag fart på värmen i elpannan (kanske inte nödvändigt men i alla fall). Sen ströp jag radiatorerna en i taget, både med en sån där liten hatt man kan skruva på, och även genom att bara hålla inne piggen på radiatorn. Jag hör inget susande eller något ljud överhuvud taget från någon radiator. Från någonstans kring cirkpumpen hörs ett svagt porlande ljud men bara om man står mycket nära.

Borde jag strypa flera radiatorer på en gång eller finns det några andra "tips" på hur jag ska tvinga fram susande brusande ljud om sådant går att få?

Även om jag inte får susande/brusande radiatorer så kan fortfarande värmen bli både ojämn och rent av dålig om jag kopplar på en radiator till på denna slinga som i teorin är underdimensionerad, är det korrekt uppfattat?

Och är det så att om värmen skulle bli ojämn/dålig vid inkoppling av extra radiator så är lösningen att fläska på med en större cirkpump och då är vi där igen med risk för sus och brus?

1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2008, 21:46:33 »
Jag har kopplat på flera radiatorer utifrån brefintliga slingor.

Visst påverkas flödet, men hur mycket "värmeminskning" det blir har jag inte kunnat avgöra.

Testa. Om det inte blir ett tillfredsställande resultat, så är det väl ingen större skada skedd, eller hur?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2008, 22:31:52 »
Skadan är väl kostnaden för radiatorer och rör och rördelar och det är väl hanterbart antar jag, man kan ju alltid sälja grejorna pÃ¥ blocket. 

Är fläktkonvektor att föredra eller inte?  Kan det förvärra/förbättra oddsen för mitt system?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #13 skrivet: 26 augusti 2008, 13:39:45 »
Om du måste strypa alla slingor utom den underdimensionerade så finns också risken att du måste köra ut varmare vatten än du annars hade behövt, vilket ger sämre verkningsgrad.
Det finns inga fördelar med att "fuska", utom den initiala arbets och penningbesparingen.

När det gäller rör i torpargrund kan jag meddela att jag dragit hela mitt system i torpargrunden, och naturligvis isolerat det, det funkar bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på fler radiatorer på existerande radiatorslinga
« Svar #14 skrivet: 26 augusti 2008, 14:22:54 »
Okej, går det att dra det i torpargrunden blir det mycket lättare. Jag har ståhöjd i den delen av torpargrunden och passar jag på att renovera tvättstugan när detta jobb ska göras vilket är tänkt, kommer håltagning och ihopkoppling inte vara något större problem.

Det känns som jag har gjort min del av fuskande i mitt liv och konstaterat som många andra som också nått dit att det oftast inte lönar sig, varken ekonomiskt, arbetsmässigt eller nöjdhetsmässigt. Om det däremot hade varit "fuskfritt" att ansluta där jag ville så hade det varit trevligt och billigaste alternativet. Men nu är antagligen så inte fallet och då blir det till att göra annorlunda.

Alternativet är att installera en L/L-pump i garaget men det vill jag undvika då jag helst av allt ser till att alla delar av huset värms från samma källa. Fler pumpar=fler potentiella bekymmer.

Sen var det det där med fläktkonvektor då, är det att föredra/undvika i garaget som kommer att hållas på lägre temp än resten av huset?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!