Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frekvensstyrning pÃ¥ scroll ??  (läst 6541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frekvensstyrning på scroll ??
« skrivet: 02 november 2007, 15:04:53 »
Kan man frekvensstyra en Copeland scroll värmepumpskompressor inom områden 50-100 %
Eller måste det vara en speciell sort för att klara detta ?

Får kompressorn problem med smörjninhen om den går för sakta ?

/Cyber
 
Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #1 skrivet: 02 november 2007, 17:07:10 »
skulle tippa at den klarar 70-180 % bättre med avseende på att du har rätt displacement
tror att den läcker för mycket internt om du kör den ner till 50% samt att du måste behålla ditt moment och ej få för stora strömmar till den.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #2 skrivet: 02 november 2007, 17:57:11 »
har själv provat, och jag fick problem med olje-returen, fick lägga min-frekvens på 42-43 Hz för att klara oljereturen.
detta har ioförsig inte med kompressorn att göra, utan systemets uppbyggnad !
vissa copeland får enligt onninen ej köras över 50 hz,kolla noga ! jag har väldigt svårt att tänka mig att du kommer över 60 hz på en kompressor byggd för 50 hz, utan att vida överstiga maxströmmar, och gränser på motorlindningstemperatur (burn out-varning).
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #3 skrivet: 02 november 2007, 22:01:02 »
Copeland scrollen i min pump är specad för både 50 och 60 Hz, och jag tänkte testa att köra den på 60 Hz när jag får tag på en prisvärd frekvensomriktare.

Jag kollade med Stiebel, och det som skiljer mellan 10 och 13 kW pumparna verkar vara kompressor och expansionsventil. Förångaren och kondensorn är samma, så även om expansionsventilen kanske inte fungerar optimalt skulle jag tro att man kan klämma ur lite till.

Jag har iofs inte tänkt gå ner i frekvens, utan vid sträng kyla skruva upp från 50 till 60Hz.

Min kompressor är en R410a kompressor, och det är möjligt att det skiljer för R407c kompressorer.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #4 skrivet: 03 november 2007, 15:24:13 »
är kompressorn specad för 60hz är det bara att testa, max ström samt effekt programerar du ju frekvensaren för att aldrig överskrida !
det bör fungera ypperligt så ! det enda jag är orolig för är maxbelastningen med R410a och höga vattentenperaturer,men skyddet har du ju i den rätt programerade frekvensaren !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #5 skrivet: 03 november 2007, 17:08:18 »
Hej,

Även om kompressorn är specad för 60 Hz innebär det inte automatiskt att den går att köra med 60 Hz från en frekvensomformare matad från ett 50 Hz 400 volts nät.

Troligen står det på märkplåten 440 och/eller 460 volt vid 60 Hz på kompressorn.

Problemet med frekvensomriktarna är att de inte kan höja utgÃ¥ende spänning högre än inkommande matningsspänning, alltsÃ¥ kommer motorn att gÃ¥ med för lÃ¥g spänning när man överstiger 50 Hz. MÃ¥nga gÃ¥nger gÃ¥r det bra att övervarva kompressorn om motorn är tillräkligt stor och klarar den högre strömmen som krävs. 

Under 50 Hz är förhållandet mellan spänning och frekvens konstant, eftersom momentet är i princip konstant på motorn så kommer strömmen att vara konsant vid nedvarvning. men effektförbrukningen sjunker eftersom matningsspänningen sjunker proportionellt med frekvensen (om hög/låg tryck är konstant).

Passerer man 50 Hz så kommer strömmen att öka men inte spänningen.
Drar kompressorn 5 A vid 50 Hz kommer den att dra i storleksordningen 6 A vid 60 Hz (5*60/50). Är fortfarande motorströmmen lägre än märkströmmen för motorn så är det OK att köra.

I princip är det OK att övervarava kompressorn så länge man inte överstiger märkströmmen på motorn. En sänkning av varvtalet kan resultera i försämrad smörning av kompressorn då bärigheten på oljefilmen avtar med varvtalet, men vi ska nog neråt en halvering av varvtalet innan det blir något problem. Oljecirkulationen i anläggningen kan vara ett annat problem, men är oftast inget större problem om systemutformningen är OK.

Sen ska man komma ihåg att frekvensomfromaren skapar nya förluster i anläggningen som sänker COP. Man bör nog beakta minst 5 % sänkning av verkningsgraden (förlust i frekvensomformaren samt ökade kopparförluster i motorn då den inte längre matas med ren sinusström) Denna förlust måste täckas av förbättrad drift i anläggningen tack vare frekvensomformaren annars blir det totalt sett ett lägre COP.

Sen ökar hjälpkraftbehovet på tex brinepumpen som får längre drifttid eftersom värmepumpen går varvtalsreglerad och behöver längre tid på sig att producera samma energimängd, detta måste också täckas av förbättrad värmepumpsprestanda tack vare varvtalsregleringen.

För Luft-Luft och Luft-Vatten värmepumpar är nog varvtalsreglering en bra lösning. Mest beroende på att utetemperaturen varierar så mycket att man är i behov av att ändra slagvolymen för att få den effekt man önskar.

För vatten-vatten värmepumpar är det inte lika självklart att frekvensreglering av kompressorn är så mycket bättre än on/off reglering för villavärmepumpar.

PerJ

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #6 skrivet: 03 november 2007, 17:35:43 »
Äntligen, tackar för inlägget  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #7 skrivet: 03 november 2007, 18:00:55 »
Tänker i så fall styra en ECOAIR 7 Kw luft vatten pump neråt i frekvens eftersom den ska sitta i ett garage o är
egentligen för stor för detta. Därför vill jag sänka varvtalet till kanske 60 % om det kan ske utan risk.

Har fått grejjerna nästan gratis. Frekvensomriktarna är utskrotade grejjer från en fabrik.
Men är som sakt livrädd för att det blir bekymmer med smörjningen.

Det finns tydligen speciella kompressorer från copeland som klarar frekvensstyrning enligt databladen.

Tackar för svaren.

Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #8 skrivet: 03 november 2007, 18:23:46 »
Det stämmer att den är specad till 460V vid 60Hz.

När det gäller COP är jag medveten om att omriktaren oundvikligen har förluster, vilket drar ner COP, och jag funderar därför pÃ¥ att göra nÃ¥gon koppling sÃ¥ att jag i normalfallet kopplar förbi den och endast vid sträng kyla utnyttjar omriktaren. COP lär i vilket fall bli bättre om alternativet hade varit elpatron  ::)

Matningen till min pump sker med separata trefasmatningar för elpatron och kompressor/köldbärarpump, och styret har en egen enfasmatning, så det är relativt enkelt att göra kopplingarna externt.

Kompressorn har 8A märkström vid både 50 och 60Hz.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #9 skrivet: 03 november 2007, 19:57:48 »
Hej

PerJ, en liten fråga du skrev att med samma spänning och ökad frekvens stiger strömmen.
Jag tror att det är tvärtom eftersom motståndet i en spole ökar vid ökad frekvens och det är nog därför man har högre spänning vid 60Hz.
Berätta för jag kanske har fel.

MVH
Messer

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #10 skrivet: 03 november 2007, 20:24:40 »
Hej

PerJ, en liten fråga du skrev att med samma spänning och ökad frekvens stiger strömmen.
Jag tror att det är tvärtom eftersom motståndet i en spole ökar vid ökad frekvens och det är nog därför man har högre spänning vid 60Hz.
Berätta för jag kanske har fel.

MVH
Messer

ökar du frekvensen från 50 till 60 Hz så utför kompressorn 20% mer arbete den effekten måste du ta ut någonstans. kan du inte öka spänningen mer så måste strömmen öka desto mera.
kunde du däremot gå upp till 460 volt så ligger strömmen i stort sett kvar på sitt värde.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #11 skrivet: 03 november 2007, 21:14:15 »
Strömmen som motorn drar beror på eftersläpningen, dvs det moment som motoraxeln belastas med. Sen tillkommer lite trassel med effektfaktorn (cosphi) som inte är konstant vid ändrad belastning. Effektfaktorn sjunker vid minskad belastning på motorn.

När man kör med högre frekvens och spänning än vad motorn konstruerad för så ökar eftersläpningen, delvis beroende på att motorspänningen är för låg, då ökar motorströmmen.

För en motor är det motorströmmen som normalt är begränsade pga av uppvärmningen av lindningen. Dessutom är det så att när lindningen blir varm så ökar resistansen i lindningen och förlusterna ökar ytterligare lite, en ond cirkel.

PerJ



Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #12 skrivet: 18 juni 2008, 15:05:00 »
Nu har jag fÃ¥tt tag pÃ¥ en 11kW ABB frekvensomriktare, sÃ¥ jag tänkte experimentera lite.  ;D

I dokumentationen till omriktaren står att motorisolationen måste klara 1300V p-p.

Tyvärr har jag inte hittat någon isolationsspec på Copelands webb. Nån som har nån känsla för vad det kan vara?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrning på scroll ??
« Svar #13 skrivet: 18 juni 2008, 23:13:12 »
Fick svar från Emerson, 1500V isolation, testad till 2300V, och ±10% matningsspänning.

Detta skall bli intressant :-)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!