Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..  (läst 9585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« skrivet: 04 juni 2007, 20:09:07 »
Inslag idag 4 juli i Rapport från amerikansk forskare/kriminlog, visar att sk "nolltolerans" inte minskar brottsligheten, utan enbart är en myt. Hårdare straff, nolltolerans å liknande ger ingen lägre brottslighet, utan det behövs sociala åtgärder, riktade insatser å mer patrullering av Poliser bl.a...  ;D ;D Det låter precis som det jag sagt här på forumet... Kanske äntligen dags för ett nytänkande då, å inte reprisera nåt gammalt mislyckat paket, inslaget i ny förpackning, ännu en gång.....

mvh humlan.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2007, 23:49:40 »
Ursäkta humlan, men nu skall jag vara lite

Det skulle kännas f-bannat bra för mig om någon som hade stoppat sin skitiga penis i min son(en pedofil alltså) skulle
bli avrättad, för i mina ögon är en sådan människa inte tillräckligt mentalt frisk att han förtjänar att leva, och jag
är gladeligen med och drar i spaken/trycker på knappen/injicerar giftet eller vad nu tänkas det kan vara som skall användas!

Forskare kan vinkla saker hur fanken dem vill, jag har min fasta åsikt, och det är att vissa människor, dem som är intelligenta nog
att förstå straffet/konsekvensen utav de dem gör, tänker nog en extra gång innann gärningen utföres. De övriga, de är inte smarta nog.........


Handen upp, hur många tänker en extra gång innan hastighetsgränsen överskrids?? Nu med de höjda bötesbeloppen....för nog f-n svider det att måsta riskera att punga ut med 2000:- bara för att tjäna ngra minuter på 10mil!

Närå, alldeles för lena silkesvantar i detta land!
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2007, 00:11:41 »
Inslag idag 4 juli i Rapport från amerikansk forskare/kriminlog, visar att sk "nolltolerans" inte minskar brottsligheten, utan enbart är en myt. Hårdare straff, nolltolerans å liknande ger ingen lägre brottslighet, utan det behövs sociala åtgärder, riktade insatser å mer patrullering av Poliser bl.a...  ;D ;D Det låter precis som det jag sagt här på forumet... Kanske äntligen dags för ett nytänkande då, å inte reprisera nåt gammalt mislyckat paket, inslaget i ny förpackning, ännu en gång.....

mvh humlan.

Ja jag tror precis som dig. Slopa fängelserna och lagboken helt.  Skrota polisen.  Då kan man få pengar över till gratis kollektivtrafik, bättre skolor och äldrevård samtidigt som man kan sänka skatterna. Och vem vet, med mer pengar över i plånboken och färre bussar att råna så skjunker nog brotsligheten rejält. ja just det.... med slopade lagar har man ju ingen brotslighet alls.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2007, 07:33:31 »
Man kan bevisa det mesta, en annan rapport visade att just nolltoleransen i NY hade minskat brottsligheten där väsentligt... ::)

Men jag tror inte att toleransnivån hos poliserna är det viktigaste utan hur sammhället ser ut i övrigt, ett hårt samhälle med stora klyftor föder brottslingar tyvärr, det är det ingen tvekan om.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2007, 08:24:45 »
Man kan bevisa det mesta, en annan rapport visade att just nolltoleransen i NY hade minskat brottsligheten där väsentligt... ::)


Jag läste nyligen att 42 procent av bilolyckorna orsakas av rattonyktra förare.  58% av nyktra. Så man kan ju anta att det är säkrare att köra full.......

nej skämt och sido, det mesta går att bevisa bara man anstränger sig och vinklar det på rätt sätt (som jag försökte visa ovan)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2007, 18:14:06 »
Läste häromdagen ett referat av vad som måste vara samma rapport som presenterades i TV. Av det referatet får man en annan bild av rapporten än av Humlans inlägg.
Rapporten är en utvärdering av utvecklingen under den senaste 10-årsperioden i några storstäder, New York, Chicago och Los Angeles. Handlar alltså inte om hela landet.
Ökningen av antalet i fängelse ”may well have helped cut crime a decade ago” men anses inte ha haft någon betydelse under den studerade 10-årsperioden.
Minskningen tillskrivs följande faktorer.

1. Riktade polisinsatser mot områden med hög brottslighet ”putting cops on the dots” (dots är prickarna på kartan där brott har begåtts). Man försöker störa brottsligheten där man märker en ökning. Antalet ”stops” (antar att det är att göra personkontroller) har ökat med en faktor fem i New York de senaste fem åren. Det är väl i högsta grad att tillämpa nolltolerans tycker jag.

2. Ökade fastighetspriser. Det har gjort att antalet ungdomar och fattiga har minskat i storstäderna. De har inte råd att skaffa sig bostad där. Då brottsligheten är högst inom dessa grupper bidrar det till att brottsligheten minskar i storstäderna. Speciellt nämns utflyttningen av svarta. De senaste fem åren har de tre städerna förlorat en tiondel av sin svarta befolkning. Ungefär hälften av alla mordoffer och misstänkta mördare är svarta.

3. I låginkomsttagarområdena har amerikanerna delvis ersatts (”have been displaced”) av immigranter. Immigranterna (förmodar att det gäller mexikaner) har en bättre familjesammanhållning och ett kulturellt bagage som gör att brottsligheten är lägre bland dem.

Faktor 2 och 3 behöver inte betyda att brottsligheten har minskat, den kan ha flyttat ut till mindre städer.

Sen finns det ytterligare en faktor inte nämns i artikeln men som har debatterats mycket i andra sammanhang och det är den ändrade abortlagstiftningen för några decennier sedan. Det finns studier som kan tolkas så att en minskningen av brottsligheten delvis beror på ett en del blivande kriminella aldrig kom till världen. Det är en social slagsida på aborterna. Men ämnet är som man kan förstå lite kontroversiellt.

Såg i Dagen Industri att EU har synpunkter på hyresregleringen som kanske är borta om två år. Blir det dyrare att bo i storstäderna så .....

Tillägg: Tänkte ändra ett stavfel men det var inget stavfel visade det sig vid kontroll i ordlistan.
« Senast ändrad: 13 juni 2007, 09:29:37 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2007, 19:02:04 »
Det ev fina med "tidiga" straff är väl ändå att "stora" skurkar alltid antas ha varit små skurkar i början...

Men sätt för allt i värden inte dom små stackarna med dom stora... då blir det inge bra!
Då kan det bli som med barn vs föräldrarna...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2007, 19:17:14 »
Det som alltid irriterar mig, så fort det ska göras nåt åt brottslighet å kriminalvård, är att det aldrig händer nåt nytt. Man bara stuvar om en del, men eg så är allt, precis som det alltid har varit... Böter, inlåsning, tvångsarbete + avarterna, stympning å avrättning, inget nytt sen "tidernas begynnelse" alltså. Tro nu inte att jag har nån patent lösning, för det har jag inte, men jag inser att nåt måste vara fel i grunden. Ingen vettig människa upprepar samma fel i det oändliga, å skulle så vara fallet, lär helt säkert nån utomstående förr eller senare sätta stopp för det. Det finns så vitt jag vet inget annat område som gör samma fel om å om igen, det sker bara inom just brottbekämpning å kriminalvård. Kan det bero på att Vi alla har nån slags "hämd-jävul" inom oss, som förblindar vårt nytänkande inom det här området  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2007, 17:07:45 »
Snacka om nytänkande..
Numera kan man få lyx"cell". Men bara om ens namn är förvillande likt namnet på en huvudstad!

Det är väl nytt "tänk" om nåt.

Hos oss finns det fotboja, som flera än du tror har!! kolla under byxbenet bara  >:D
Osså samhällstjänst tex.
Är man ung blir det samtal med soc. huruvida det är framgångsrikt vetetusan!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2007, 17:54:57 »
Snacka om nytänkande..
Numera kan man få lyx"cell". Men bara om ens namn är förvillande likt namnet på en huvudstad!

Det är väl nytt "tänk" om nåt.

Hos oss finns det fotboja, som flera än du tror har!! kolla under byxbenet bara  >:D
Osså samhällstjänst tex.
Är man ung blir det samtal med soc. huruvida det är framgångsrikt vetetusan!

"Fotboja" tycker jag är riktigt bra, billigt för oss skattebetalare i jmf med fängelse. Vet faktiskt folk som haft fotboja, å det var i princip inlåsning i hemmet, utom under arbetstid, med alko å drogtest varje dygn. Kan det sen kopplas till ev samhällstjänst av nåt vettigt slag, t.ex en lärningsutbildning, så är det troligen bättre än några månder i fängelse...

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2007, 20:46:40 »
Snacka om nytänkande..
Numera kan man få lyx"cell". Men bara om ens namn är förvillande likt namnet på en huvudstad!

Det är väl nytt "tänk" om nåt.

Hos oss finns det fotboja, som flera än du tror har!! kolla under byxbenet bara  >:D
Osså samhällstjänst tex.
Är man ung blir det samtal med soc. huruvida det är framgångsrikt vetetusan!

"Fotboja" tycker jag är riktigt bra, billigt för oss skattebetalare i jmf med fängelse. Vet faktiskt folk som haft fotboja, å det var i princip inlåsning i hemmet, utom under arbetstid, med alko å drogtest varje dygn. Kan det sen kopplas till ev samhällstjänst av nåt vettigt slag, t.ex en lärningsutbildning, så är det troligen bättre än några månder i fängelse...

mvh humlan.

Fotboja gör knappast att brottsoffer känner sig tryggare.
Det är bara en sak som gäller. Det är att straffa hårt.  Skit samma om det inte minskar brottsligheten. Det sänder ändå tydligare signaler om att man inte accepterar betendet.  I sverige ska det tyvärr daltas med alla. Läste någon undersökning för några år sedan där det framgick att större delen av svenska folket tycker att det räcker att en snattare lämnar tillbaka det den tagit. Vidare påföljder ansågs vara onödiga av de flesta. Vad sänder sån tankeverksamhet för signaler egentligen. Det är ok att själa om man tar något lite och från en affär istället för en privatperson?

Nej straffa hårt! hårt! hårt!  Det gör det lite enklare att vara brottsoffer med samt att det öker förtroendet för rättsväsenet.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #11 skrivet: 13 juni 2007, 21:08:09 »
MangeH, jag håller med dig fullt ut.
 Det ska vara ett helvete att vara "bov" och pengar och resurser ska inte läggas på dom "dåliga" utan dom ska användas till att hjälpa och stötta offren, så att dom kan få tillbaka ett tryggt och värdigt liv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #12 skrivet: 13 juni 2007, 22:03:58 »
Försök förstå, det fungerar inte, å har aldrig nånsin eller nånstans fungerat, så varför fortsätta. All statestik/fakta visar på att ju hårdare straff, ju grövre brottslighet. Praktexemplet är USA kontra Canada (en gränsstad), visar hur USA-delen under en viss tid hade massor med mord, medans Canada-delen hade ETT, utfört av en amerikan på besök. Å inte känner jag mig säkrare av hårdare straff, det kommer bara en minskad brottslighet att göra. Så skulle Vi göra som Ni säger, vet man att det med all säkerhet kommer att begås fler våldsbrott, då brottsligen inte har nåt att förlora. 30 år, livstid eller avrättning, kommer bara att bli en anledning att skjuta sig fri....

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #13 skrivet: 13 juni 2007, 22:45:22 »
Skillnaden mellan Canada och USA i statistiken kan också ha att göra med vapenlagarna.  ^-^

Intressant statistik finns här:http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/glance.htm#Crime

Ex här http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/glance/cv2.htm

I början av 90 talet införde flera stater  "3 strike law"

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nolltolerans minskar inte brottsligheten..
« Svar #14 skrivet: 13 juni 2007, 22:56:50 »
Skillnaden mellan Canada och USA i statistiken kan också ha att göra med vapenlagarna.  ^-^

Intressant statistik finns här:http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/glance.htm#Crime

Ex här http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/glance/cv2.htm

I början av 90 talet införde flera stater  "3 strike law"


Till en del är det säkert så, men långt ifrån hela sanning. Bara å se skillnaden på hur Canadas Polis jobbar, så förstår man hur stor skillnad det är på typen av brottslighet. Å det svänger faktiskt till "mildare" straff i USA, t.ex så rivs de högriskfängelser som byggdes bara för några år sedan. Dom anses numera vara så farliga att spärra in folk i, att dom som suttit där, aldrig mer kan släppas ut bland vanligt folk...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!