Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: intrimning av mitt nya system  (läst 20921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
intrimning av mitt nya system
« skrivet: 14 oktober 2015, 08:13:39 »
efter att ha fått igång värmepumpen i stort sett på egen hand, tråd för detta finns här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59507.0

så är det nu dags att försöka justera in det på ett bra sätt, värme finns iaf i huset nu:)

jag gissar att man ska försöka justera in golvvärmeslingorna först Ã¥ främst.  hur gör man det?

jag har 5 slingor 20mm slang totalt,
4 av dessa slingor är på bottenplan med öppen planlösning, dvs alla golv ska ge samma temperatur gissar jag, dock är slangarna lite olika långa
den 5:e slingan är i sovrummet på övre plan, denna ska ställas lägre tror jag eftersom värme stiger genom mellanbjällklaget bla.

här kommer iaf en bild av golvvärmefördelare, det sitter nån sorts mätklockor på tilloppet (vad kallas dessa? ) och ett vred på returen

mätklockorna var man tvungen att skruva upp för att vattnet skulle kunna cirkulera, så de är nu öppnade maximalt.

själva justeringen antar jag att man gör med vreden på returen, men hur ska man tänka här?



« Senast ändrad: 14 oktober 2015, 08:15:10 av thestrut »
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2015, 08:42:43 »
Du justerar flödet på tilloppet.
Returfördelarens rattar är gjorda för ställdon om man har rumstermostater.

Har du inget papper på vad varje slinga ska ha i flöde?

Annars brukar man justera in efter längd på slingan. Mest flöde på längsta slingan.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2015, 08:52:49 »
aaha,  se där..

tyvärr inget papper då jag gjort allt själv.

längden kan jag nog få fram

tror det är ungefär 80 60 60 40 på nedervåningen, samt 60-70 på övervåningen

kan nog få mer exakt å om det har betydelse..

ska returrattarna vara helt öppna då?



Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2015, 09:36:07 »
Ja då ska slingan på 80 ha mest flöde så den kan du pröva köra helt öppen. Sen stryper du 60 slingorna lika mycket och 40 slingan ännu mer.

Ja returventilerna ska vara helt öppna ifall du senare vill ha rumstermostat på någon slinga.

Börja så och kolla om du får den temp du vill hai varje rum. Annars höjer eller sänker du flödet i det rummet.

Är all rum för varma/kalla ändrar du kurvan på vp.


Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2015, 10:52:47 »
så jag justerar alltså där nivåglasen sitter? dvs vrider dem motsols antagligen...
det är ju nÃ¥n nivÃ¥mätare där,  vad mäter den? motstÃ¥ndet i slingan eller nÃ¥t?

man kan inte justera så alla slingor på bottenplan har samma värde i dessa mätare, vad dem nu heter...
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2015, 10:56:37 »
Flödesmätare, problemet är löst :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2015, 11:04:56 »
Flödesmätare, problemet är löst :)

tack skrattande hunden  tummenupp
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2015, 11:06:35 »
Ja du skruvar medsols vid glaset för att strypa. Du ser hur flödet ändras så fort du rör lite på dom. Se till bara så vp gör värme när du justerar.

Dom visar flödet. Så det blir inte bra om slingan på 80m och slingan på 40m har samma flöde.




Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2015, 11:20:50 »
aaha tackar!

nä men precis...  dÃ¥ ställer jag den längsta helt öppet och stryper 60 60 slingorna lite lite... Ã¥ssÃ¥ 40 slingan stryper jag lite mer...

värmepumpen värmer acktanken, så flödet i golvvärmen snurrar hela tiden.

jag har en wilo yonos pico till detta,  den gÃ¥r nu pÃ¥ max, 20 watt.  hur ska man tänka angÃ¥ende den? försöka mäta delta?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2015, 08:49:41 »
kollade lite på golvvärmefördelaren igår,

med alla fullt öppna visar flödesmätarna strax under 3l/minut om jag förstått märkningen korrekt?
är detta bra/dåligt?
jag har en rätt liten cirkpump, wilo yonos pico som driver detta.

jag har justerat ned slingan pÃ¥ övre vÃ¥ningen samt kortaste slingan (40 M ) pÃ¥ nedre vÃ¥ningen 0,75 varv,  flödet sänktes dÃ¥ till ca 2L/minut samtidigt som det ökade lite i de fullt öppna slingorna.

sedan justerade jag de 2 mellanlÃ¥nga slingorna pÃ¥ BV genom att vrida ner dem 0,5 varv. flödet vart dÃ¥ ca 2L/minut pÃ¥ dessa,  samtidigt som de fullt öppna ökade till ca 3,5 L/Minut


finns det nÃ¥gra riktlinjer pÃ¥ en grovinställning ? 

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2015, 09:07:59 »
Borde det inte vara bra med lite lägre flöde sÃ¥ att vattnet hinner kylas av lite antar att med ditt flöde skiljer det väldigt lite mellan ingÃ¥ende resp utgÃ¥ende vatten men Ã¥ andra sidan borde det vara bra med ungefär samma flöde som vp vill ha fast du har ju rätt stor arbetstank  Sc:,h och när du kopplar in radiatorerna sÃ¥ blir det ju ett helt annat system ? Jag har lagt golvvärme i en del av huset 2 slingor ca 50 meter och en pÃ¥ 30 meter kör det i serie med radiatorerna och har flöde pÃ¥ ca 1 liter minuten gÃ¥r inte fÃ¥ högre flöde verkar det som och behövs inte heller för det skiljer lite mellan ingÃ¥ende resp utgÃ¥ende. Slangen rymmer knappt en dl per meter sÃ¥ hela volymen byts ut ganska snabbt trots lÃ¥gt flöde. Tyvärr hade jag inget svar till dig kanske bara ställde till det mera  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2015, 09:14:18 »
tack för input smurfen!

tar säkert några år innan radiatorerna är inkopplade så jag kommer ställa in detta system så gott jag kan.

riktvärden som 1 L/minut  är ju en siffra som jag inte vetat om tidigare.  jag kan justera ner cirkpumpen som gÃ¥r pÃ¥ max just nu.

precis som du säger sÃ¥ skiljer det inte sÃ¥ mkt mellan till/retur pÃ¥ golvvärmen,  vad bör man ha för riktlinje här? delta om jag fattat rätt.

min längsta slinga är ju pÃ¥ ca 80 meter, (8 liter)  har jag dÃ¥ 3,5 L/minut  tar det 2,3 minuter för hela slingan att bytas ut... det kanske är för snabbt?

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2015, 09:24:19 »
1 liter min är inget riktvärde det är vad det blev hos mig  dontknow Jag tror du ska ha nÃ¥gra graders delta och samtidigt hÃ¥lla dig nära det flöde vp vill ha sÃ¥ det kommer bli en kompromiss antar jag för vp vill antagligen ha högt flöde och dÃ¥ fÃ¥r du väldigt lÃ¥gt delta men du har ju tanken som gör det mera förlÃ¥tande för felaktigheter. Vp vill ha knappt 1000 liter i timmen 5 slingor som flödar 3 liter min ger totalt 900 liter timmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2015, 10:08:07 »
ja men jag har ju en tank på 500 liter... så då borde man väl kunna se det som 2 olika system?
alltsÃ¥ golvvärmesystemet för sig och värmepumpen för sig,  och flödena i dessa system bör kunna vara olika?

komforten inne är ju bra tycker jag... trots att man knappt justerat nÃ¥got,  är det det man bör gÃ¥ pÃ¥ eller?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimning av mitt nya system
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2015, 10:34:06 »
Jag slänger ut en krok.
Visst är det så att man bör justera in slingorna så att man har ungefär samma returtemperatur på samtliga slingor när termostaterna kallar på värme? Detta förutsätter att systemet är rätt dimensionerat så att längder, effektbehov och golvytor är rätt.

Med golvvärme vill man hålla nere skillnaden mellan tillopp och retur då det annars blir obehagligt att röra sig i rummet. Jag vet dock inte vad man rekommenderar, men det borde om inte annat leverantören kunna svara på.

Effekten som avges i respektive slinga är (lite avrundat)
  • P = 70 * q * (Tfram - Tretur)
  • q Flöde i liter per minut

Om vi låtsas att effekten fördelas jämnt över golvet så skall alltså flödet i varje slinga stå i proportion till hur lång slingan är. Detta borde vara en god utgångspunkt för att få balans.
I verkligheten är det så att den första delen av slingan läggs utmed väggarna för att den avger mer effekt och motverkar kallras effektivare. Dessutom är det så att rum i mitten av huset kräver lägre effekt per golvyta.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!