Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att kombinera bergvärme med luft vatten värmepump ?  (läst 5903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kompressor är  Mitsubish DC Inverter SVB220... samma som i Mitsubishi Geodan.
Jag använder PLC från finska Ouman.
Effekten 10 (3-11)kW

Här på bilden

Brine 5-3C värmevatten 45-41C  COP 3,3. Det är väl  ganska bra.
« Senast ändrad: 10 november 2023, 09:56:58 av tubaralo »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det stämmer, men ett halvt decennium senare är frågan fortfarande väldigt aktuell.
Är det nÃ¥gon  firma som kombinera mark, berg, FLM och Uteluften (utedelen av Thermia Atria typen)?

Fördelar med Atria-lösningen.

1. all elektronik inuti.
2. Alla förluster stannar hemma.
3. Om man planerar att ansluta en jordslinga i framtiden behöver man inte byta ut värmepumpen.
4. L-V VP. Att göra en bra freonförångare är riktigt konst. En lamellvärmeväxlare består av flera kretsar. Att balansera detta är verkligt hantverk. Annars frostar enheten ojämnt och det blir stora problem med avfrostning.

5. Man kan ansluta FLM som i vanliga bergvärmepumpar. Det är seriekopplat med brine.

Jag var trött på att leta efter ett svar på ovanstående fråga.
 sÃ¥ jag byggde en bergvärmepump  själv med Mitsubishi DC Inverter kompressor  och med Atria utedel som jag köpte pÃ¥ Blocket. Jag har inte nÃ¥gon borrhÃ¥l just nu men plannerar i framtiden eller   gräva en liten markslinga.
Köpte ocksÃ¥ en  Nibe FLM S 45.
Flm är inte kopplat i serie det går ett delflöde via FLM den har klena rör och klarar inte det flöde som krävs till vp. Anledningen att mark jordvärme är ovanliga att koppla mot nån typ av utedel är nog att det ska vara ganska varmt ute innan den blir mera lönsam att köra än mark eller bergslinga och då har man normalt lite värmebehov och framförallt om man har den mot nån typ av FLM vilket höjer brine tempen en del särskilt när vp går lite.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Flm är inte kopplat i serie det går ett delflöde via FLM den har klena rör och klarar inte det flöde som krävs till vp. Anledningen att mark jordvärme är ovanliga att koppla mot nån typ av utedel är nog att det ska vara ganska varmt ute innan den blir mera lönsam att köra än mark eller bergslinga och då har man normalt lite värmebehov och framförallt om man har den mot nån typ av FLM vilket höjer brine tempen en del särskilt när vp går lite.

FLM är inte ännu installerad . Tack för PÅPEKANDE.
rocky63 på en annan tråd skickade..

 
SV: Går det att kombinera som bottenkälla berg, mark och uteluft
« Svar #2 skrivet: 10 november 2023, 07:12:18 »
•   Citera

 Nibe har en sÃ¥dan lösnning.  AMB 30 + F1330.


Uteluftskollektorn AMB 30 ansluts till NIBE F1330 för enbart uteluftsdrift eller i kombination med berg-/markkollektor (hybriddrift). Uteluftsdrift vid uteluftsdrift använder AMB 30 bara utomhusluften som värmekälla och drift tillåts ner till en uteluftstemperatur på ca -12 °C. Utgående köldbärare från F1330 koplas då direkt till luftmodulen. När uteluftstemperaturen är lägre än dimensionerad balanstemperatur (den lägsta temperatur där värmepumpen klarar hela uppvärmningen) måste tillsatsvärme finnas tillgänglig for att komplettera värmepumpen. Hybriddrift När utelufttemperaturen är högre än 12 °C växlar styrningen över växelventilerna till drift med enbart AMB 30. När utelufttemperaturen ligger mellan ca 0 och 10 °C växlar styrningen över växelventilerna till drift med både AMB 30 och mark-/bergkollektorn (hybriddrift). Vid inställd min. differens växlar styrningen över till drift med enbart mark-/ bergkollektor

Det bekräftar att mina idee var ok. JAG TYCKER ATT DET ÄR RENA BONDFÖRNUFT.


« Senast ändrad: 11 november 2023, 13:48:27 av tubaralo »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Säkert bra om man inte har möjlighet till en korrekt dimensionerad kollektor då är det troligtvis både bättre och billigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!