Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Jakob lind skrivet 20 januari 2013, 19:45:50
-
Har idag thermia bergvärmepump med en fuskborra på 48m som är kompletterad med 300 meter jordvärmeslang. Räcker tyvärr inte ändå och har inte större tomt så mer slang får jag inte ner.
Har fått förslag på att docka en luft/vatten pump till bergvärmepumpen.
Vet något om detta ?
Eller finns det något bättre & kanske billigare att göra ?
Tacksam för svar.x
-
Beror ju på hur illa det är idag. Har du katastrof dålig KB in så är det väl bättre och borra ett nytt ordentligt hål. Kostar ju ungefär som en luft/vatten. Det billigaste alternativet är ju en bra luft/luft. Men det känns kanske inte så kul.
-
löser ju inte ditt problem men lite nyfiken på hur du har fått en borra på 48m?
-
Vi har testat att borra men det är skrotberg & kommer inte att fungera med det alternativet. Huset är på 250m & källaren på 160m 4 större radiatorer.
Mina värde just nu är -2 in & -5 ut & -7 grader ute.
Från ca +1 & lägre så går elpatronen ständigt.
Systemet klarar ner till -3 in & -8 ut sedan larmar det & fungerar endast med elpatronen. Vilken inte orkar få upp tempen till merän 16+ inomhus.
Borran tog väldigt lång tid att hitta då den ej är anmäld till brunnsarkivet.
Gjord av oseriösa aktörer som heter VVS teamet i hässleholm. Gjordes 2001 5 år innan vi köpte huset.
-
Det finns de borrfirmor som borrar i samma hål men det kan vara pga att trycket från vattnet blev för högt så man slutade borra. Eller så hade de en dålig utrustning. Men då brukar man borra ett hål till för att komma ner.
-
Komplettera med en FLM? Hur ventilerar du?
-
Jag tror Thermias atria går att köra som luft vatten vp och även låta berget hjälpa till men då blir det en helt ny vp. Om din nuvarande vp är från 2001 kanske det är bäst att köra på några år och när den börjar strula köpa en helt ny och då se till att få en vp med rätt effekt eller så säljer du din nuvarande och köper en ny direkt.
-
Det finns kanske bättre borrare idag än det gjorde 2001. Men det verkar som du borde haft en lite större vp också.
-
Tack för snabba svar!
Vad är FLM ?
Huset är byggt 1952. Ventilerar med ventiler som sitter lite här & där.
De provade borra i den borran som finns med den spottade bara små sten. Borrföretaget tyckte inte det var lönt att borra ett nytt hål med tanke på hur poröst berget var. De sa att det är att leka med dina pengar.
Den borran vi har idag har foderör hela vägen dvs 48 m med en vattendelare på 28 meter.
Men finns där någon vatten/luft pump som kan mäta sig med bergvärmepump när det gäller effektivitet & ekonomi ?
-
Men finns där någon vatten/luft pump som kan mäta sig med bergvärmepump när det gäller effektivitet & ekonomi ?
Ouch... Du skulle bara veta hur många här inne du triggar igång med den frågan. Det finns en hel hög som kommer svara NEJ med stora bokstäver, men nästan lika många som svarar "det beror på hur man räknar".
Om svaret var ett enkelt Nej så skulle såklart ingen av oss andra ha valt luft/vatten. Jag valde det eftersom huset ligger på en grusås. Lååångt till berg. Och den fungerar bra, utom när det blir riktigt kallt.
-
Så långt söderut så funkar luft vatten riktigt bra och eftersom du inte kan borra så har du inte så mycket val. Tjatar igen men tror Thermia Atria går att köra mot jordvärme när det är riktigt kallt och mot en vanlig utedel resten av året eller om dom samkör hela tiden tycker det är synd att skrota borran och jordvärmen och köpa en vanlig luft vatten men det beror ju på vad det kostar också. Annars är ju en luft luft en bra hjälp om man gillar dom och en sån får man ju för runt 20000kr.
-
Så långt söderut så funkar luft vatten riktigt bra och eftersom du inte kan borra så har du inte så mycket val. Tjatar igen men tror Thermia Atria går att köra mot jordvärme när det är riktigt kallt och mot en vanlig utedel resten av året eller om dom samkör hela tiden tycker det är synd att skrota borran och jordvärmen och köpa en vanlig luft vatten men det beror ju på vad det kostar också. Annars är ju en luft luft en bra hjälp om man gillar dom och en sån får man ju för runt 20000kr.
Går det att kombinera mark, berg, FLM och utedelen i Thermia Atria?
Kan man kombinera IVT 495 med utedelen från Atria? Bortsett från styrning och kontrollfrågor.
Det skulle lösa problemen med liten borrhål och markslinga.
-
Går det att kombinera mark, berg, FLM och utedelen i Thermia Atria?
Kan man kombinera IVT 495 med utedelen från Atria? Bortsett från styrning och kontrollfrågor.
Det skulle lösa problemen med liten borrhål och markslinga.
10 år är tråden som du svarde på.
-
Det stämmer, men ett halvt decennium senare är frågan fortfarande väldigt aktuell.
Är det någon firma som kombinera mark, berg, FLM och Uteluften (utedelen av Thermia Atria typen)?
Fördelar med Atria-lösningen.
1. all elektronik inuti.
2. Alla förluster stannar hemma.
3. Om man planerar att ansluta en jordslinga i framtiden behöver man inte byta ut värmepumpen.
4. L-V VP. Att göra en bra freonförångare är riktigt konst. En lamellvärmeväxlare består av flera kretsar. Att balansera detta är verkligt hantverk. Annars frostar enheten ojämnt och det blir stora problem med avfrostning.
5. Man kan ansluta FLM som i vanliga bergvärmepumpar. Det är seriekopplat med brine.
Jag var trött på att leta efter ett svar på ovanstående fråga.
så jag byggde en bergvärmepump själv med Mitsubishi DC Inverter kompressor och med Atria utedel som jag köpte på Blocket. Jag har inte någon borrhål just nu men plannerar i framtiden eller gräva en liten markslinga.
Köpte också en Nibe FLM S 45.
-
Har du några resultat. Det verkar vara ett väldigt intressant koncept. Vad är det för kompressor använder du? Vad är det för effekt har värmepumpen.
-
Kompressor är Mitsubish DC Inverter SVB220... samma som i Mitsubishi Geodan.
Jag använder PLC från finska Ouman.
Effekten 10 (3-11)kW
Här på bilden
Brine 5-3C värmevatten 45-41C COP 3,3. Det är väl ganska bra.
-
Det stämmer, men ett halvt decennium senare är frågan fortfarande väldigt aktuell.
Är det någon firma som kombinera mark, berg, FLM och Uteluften (utedelen av Thermia Atria typen)?
Fördelar med Atria-lösningen.
1. all elektronik inuti.
2. Alla förluster stannar hemma.
3. Om man planerar att ansluta en jordslinga i framtiden behöver man inte byta ut värmepumpen.
4. L-V VP. Att göra en bra freonförångare är riktigt konst. En lamellvärmeväxlare består av flera kretsar. Att balansera detta är verkligt hantverk. Annars frostar enheten ojämnt och det blir stora problem med avfrostning.
5. Man kan ansluta FLM som i vanliga bergvärmepumpar. Det är seriekopplat med brine.
Jag var trött på att leta efter ett svar på ovanstående fråga.
så jag byggde en bergvärmepump själv med Mitsubishi DC Inverter kompressor och med Atria utedel som jag köpte på Blocket. Jag har inte någon borrhål just nu men plannerar i framtiden eller gräva en liten markslinga.
Köpte också en Nibe FLM S 45.
Flm är inte kopplat i serie det går ett delflöde via FLM den har klena rör och klarar inte det flöde som krävs till vp. Anledningen att mark jordvärme är ovanliga att koppla mot nån typ av utedel är nog att det ska vara ganska varmt ute innan den blir mera lönsam att köra än mark eller bergslinga och då har man normalt lite värmebehov och framförallt om man har den mot nån typ av FLM vilket höjer brine tempen en del särskilt när vp går lite.
-
Flm är inte kopplat i serie det går ett delflöde via FLM den har klena rör och klarar inte det flöde som krävs till vp. Anledningen att mark jordvärme är ovanliga att koppla mot nån typ av utedel är nog att det ska vara ganska varmt ute innan den blir mera lönsam att köra än mark eller bergslinga och då har man normalt lite värmebehov och framförallt om man har den mot nån typ av FLM vilket höjer brine tempen en del särskilt när vp går lite.
FLM är inte ännu installerad . Tack för PÅPEKANDE.
rocky63 på en annan tråd skickade..
SV: Går det att kombinera som bottenkälla berg, mark och uteluft
« Svar #2 skrivet: 10 november 2023, 07:12:18 »
• Citera
Nibe har en sådan lösnning. AMB 30 + F1330.
Uteluftskollektorn AMB 30 ansluts till NIBE F1330 för enbart uteluftsdrift eller i kombination med berg-/markkollektor (hybriddrift). Uteluftsdrift vid uteluftsdrift använder AMB 30 bara utomhusluften som värmekälla och drift tillåts ner till en uteluftstemperatur på ca -12 °C. Utgående köldbärare från F1330 koplas då direkt till luftmodulen. När uteluftstemperaturen är lägre än dimensionerad balanstemperatur (den lägsta temperatur där värmepumpen klarar hela uppvärmningen) måste tillsatsvärme finnas tillgänglig for att komplettera värmepumpen. Hybriddrift När utelufttemperaturen är högre än 12 °C växlar styrningen över växelventilerna till drift med enbart AMB 30. När utelufttemperaturen ligger mellan ca 0 och 10 °C växlar styrningen över växelventilerna till drift med både AMB 30 och mark-/bergkollektorn (hybriddrift). Vid inställd min. differens växlar styrningen över till drift med enbart mark-/ bergkollektor
Det bekräftar att mina idee var ok. JAG TYCKER ATT DET ÄR RENA BONDFÖRNUFT.
-
Säkert bra om man inte har möjlighet till en korrekt dimensionerad kollektor då är det troligtvis både bättre och billigare.