0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag fattade på försäljaren att alla värmepumpar är i stort sett lika bra. Stämmer det
En anna sak:Mormor på övervåningen vill ha betydligt varmare än vi på botten. Hur löser vi det jag fattade som om alla elementen skulle ha fullt flöde.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=8142.0;attach=4036Nibe har lägre verkningsgrad vid höga temperaturer.
Även om jag tycker att IVT ger bättre komfort, samt är lättare att justera...så kommer jag inte att rekommendera något fabrikat.
Gradminuter i sig kanske är bra, men så länge Nibe/Thermia räknar minuterarna på framledningen blir det inte bra komfort.
Citat från: Lexus skrivet 21 november 2006, 13:23:48Gradminuter i sig kanske är bra, men så länge Nibe/Thermia räknar minuterarna på framledningen blir det inte bra komfort. Ursäkta att jag inte släpper detta men komforten på min Nibe är det inget fel på alls. Jag har sett att en del CTC-förespråkare hävdar att komforten är bättre om radiatorvattnet shuntas ut (jämnare framledningstemp) och det stämmer kanske i teorin. I teorin skulle då alla VP:ar med växelventil (även IVT utom X15) ge sämre komfort då de jobbar med ren flytande kondensering och on/off reglering.I praktiken så är husets värmetröghet så pass mycket större än värmesystemets så att värmepumpens start och stopp inte märks på innomhustemperaturen.
Varför har du då flyttat utegivaren till söderväggen? Jo, därför att du var less på temperatursvängningarna inomhus d.v.s. pumpen levererade värme trots övertemp.Rickard har visat att hans Nibe producerade +40°C på framledningen, då han hade +25°C på rumsgivaren.Bertil har ju inga fönster mot söder så han kan det ju funka bra för, om han inte har 20 pers hemma hos sig eller eldar i kamin. Jag ogillar att pumpen startar då man inte har något värmebehov, då det försämrar ekonomi livslängd och komfort.Varför försöker ni mörka bristerna i gradminuterregleringen? Medlemmar som kommer hit och frågar innan de ska investera sexsiffrigt, är de inte värd att veta om dessa?
Med mitt tidigare exempel börväre VB-f på 32° och 1,5° övertemp så startar Niben när fram/returledningen hamnar under 29° och Thermian vid 27,5°.Tror de senare Nibarna också styr på halvgrader, och startar då som Thermian ett antal gradminuter under 27,5°. I bägge fallen är det ofrånkomligt att fram/returledningen inte sjunker under dessa temperaturer, så att en start kan undvikas.IVT/Autoterm/Carrier med Rego600 och samma förutsättningar, så startar pumpen när fram/returledningen är 17,5°.Avkylning av radiatorvattnet till 17,5° vid 1,5° övertemp, känns som en omöjlighet.(ovanstående är räknat med fabriksinställda rumskomp och deltaT 7°)
OK, stämmer det med att rumspåverkan 5 i IVT faktiskt ändrar börvärdet 5 ºC för varje grads skillnad i innetemp, då ger jag mig. En rumsgivare i en IVT påverkar VP:n mycket mer än vad rumsgivaren på en Nibe kan påverka..
I REGO 800 ändras börvärdet med förändringsfaktorn X 0,5°, dvs förändringsfaktor 5 ger en temperaturförändring på 2,5°. Sture
Fabriksinställd Rego600 reglerar returledningen med 5° per 1° över/undertemp på rumsgivaren.
Ja, nu vet inte jag hur du har det på 25:an.....men nog tycker jag det låter som du fläskar på med för mycket energi från elpannan under för kort tid.
Nu förnekar de flesta Nibe/Thermia-ägare att det finns brister i regleringen, varför ett upprop till förbättring känns överflödig.
CiteraJa, nu vet inte jag hur du har det på 25:an.....men nog tycker jag det låter som du fläskar på med för mycket energi från elpannan under för kort tid.med längre fördröjing, blev det ändå mera överstyrning... Det gick helt enkelt inte.Men nu styr vi på stigen det funkar helt ok!
300 l varmvatten låter överdrivet. Vi har en Nibe patron nu på 60 l som räcker fint?
Tycks finnas gråsoner vad som ser ut att vara bäst. Har hantverkarna som kommer också en åsikt om pannrummets placering och vilken vägg man ska gå ut igenom eller går de på försäljarens åsikter? Har 1 1/2 m tjocka väggar utom en, Nibe och Thermia ska gå ut genom/bredvid fönster IVT genom den tunnare väggen och vem bestämmer var borrhålet ska ligga?
StureRego800 sitter i luftpumparna, och dessa styrs på framledningen.Det Carl och jag snackar om, är bergpumpar Nibe/Thermia kontra pumpar med Rego600. Rego600 regleras på returledningen.
Varmvattnet går på el borde ingå i värdet ovan.Olja under två månader max 700 l inställt på extrem låg förbrukningVed ca 5 kb.Halva huset stod "kallt" fram till mars.Huset är från 1910 renoverat 1960.Misstänker det måste vara fel på elmätaren. Ladugård, ofta eluppvärmd lekstuga, stängsel ingår ochså i elförbrukningenHade tänkt beställa en Nibe 8,5 men nu blir det väl max en 7:a med 127 meters borrdjup.
Jag tror mycket handlar om prestige. Han har ställt en diagnos, han anser sig som proferssionell så kommer det en amatör och vill ändra på hans diagnos han känner sig förorättad.
det är KRAV på minst 6 meter foderrör! Det prutar du säkert åt dig!
En annan sak som jag ifrågasatt är att gå ut genom fönstret , läst på någon borrsida att man ska gå ut 70 cm under markytan genom väggen. Nu har jag 1,5 m tjocka väggar. "Men det går så bra att gå genom fönstret det gör vi ofta". Är det också skojeri.
Skojare är vad dom är.... medlem i Geotec har att följa det här! Utformningskrav för borrning i jordlager med foderrör: * Foderrör skall neddrivas minst 2 m i fast berg, dock minst 6 m från markytan. * Svetsskarvar mellan foderrör skall vara täta och hållfasta mot arbetstryck * Tätning mellan foderrör och berg skall genomföras och vara tät. Rekommenderad tätningsmetod, cementering. Läs mer om Normbrunn -97 här!http://www.geotec.se/energi/sida_iframe_enormen.html
Får besök av Thoren på fredag. Har försökt förbereda mig och läsa på. De använder styrd kondensering, måste vara samma som fast kondensering, värmer upp en ackumulatortank. Men fått till bra cop trots detta.Man kan alltså skruva på elementen?
Citat från: Månsken skrivet 23 januari 2007, 20:42:58En annan sak som jag ifrågasatt är att gå ut genom fönstret , läst på någon borrsida att man ska gå ut 70 cm under markytan genom väggen. Nu har jag 1,5 m tjocka väggar. "Men det går så bra att gå genom fönstret det gör vi ofta". Är det också skojeri. I mitt fall så går brineledningarna genom en luftventil i källaren (den som försåg oljepannan med luft). Isolerar man bara ordentligt så är det nog inga problem att gå genom ett fönster heller.
Åter kontakt med Nibe.Han vägrar borra djupare än 137 m. Han har laggt på mer än tillräckligt pratar om att slänga pengarna i sjön. Så det får väl bli någon annan.
ForcemanÄr du nöjd med din Thoren.