Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f1255 LP-larm  (läst 868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingolainen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f1255 LP-larm
« skrivet: 03 juni 2023, 11:00:39 »
Hej,

Har en nibe f-1255 som jag har lite bekymmer med. Installerad sent 2017, skiftet vår/sommar 2018, 2019 och 2020 fick jag Lp-larm, kollade smutsfiltret och återställde. Går utan problem resterande tid på året. Nu i år har larmen kommit tillbaka och hänt 3ggr. Inget skit i smutsfiltret och när jag startat upp den så går den ca 1 dygn innan det händer igen. Har 2 jordvärmeslingor på ca 300m styck. Några tips på vad det kan vara?

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2023, 07:57:51 »
Spol markslingorna.
Stäng av slinga nr 2 å spola slinga nr 1 tills spriten är klar i spoltunnan.
Upprepa lika dant med andra slingan.

Ev behöver du spola åt fel flödesrikning för att få bort luften i markslingorna.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Ingolainen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2023, 09:24:20 »
Spol markslingorna.
Stäng av slinga nr 2 å spola slinga nr 1 tills spriten är klar i spoltunnan.
Upprepa lika dant med andra slingan.

Ev behöver du spola åt fel flödesrikning för att få bort luften i markslingorna.

Tror du det kan vara luft kvar? Tycker det känns osannolikt efter sÃ¥ här mÃ¥nga Ã¥r 🤔 särskilt när den gÃ¥r problemfritt resterande tid pÃ¥ Ã¥ret.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #3 skrivet: 04 juni 2023, 09:29:23 »
Lp brukar vara markslingan. Det är den billigaste åtgärden till att börja med. Har du flödesmätare på varje slinga?

Ladda även in senaste programvaran i Niben.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Ingolainen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2023, 10:30:58 »
Lp brukar vara markslingan. Det är den billigaste åtgärden till att börja med. Har du flödesmätare på varje slinga?

Ladda även in senaste programvaran i Niben.

FÃ¥r prova det, tänkte installera frikyla här framöver sÃ¥ tar det i samband med det. Inga flödesmätare har jag. Det trÃ¥kiga är att förmodligen kommer den fungera utan problem när det blir jämnare temp ute sÃ¥ ser väl inte om Ã¥tgärden fungerat förrän nästa Ã¥r 🤔

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2023, 11:07:14 »
Du får göra en logg, man behöver se KB in och ut när det larmar. Är det hög differens vid larmet så är det intermittent flödesproblem. T ex 5 grader in och -13 ut. När bilderna togs var det inget problem.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2023, 18:46:00 »
Kolla att du har nivå i plastburken?
Logga grejerna på USB och lägg in en logg när du fått larmet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #7 skrivet: 05 juni 2023, 07:01:18 »
FÃ¥r prova det, tänkte installera frikyla här framöver sÃ¥ tar det i samband med det. Inga flödesmätare har jag. Det trÃ¥kiga är att förmodligen kommer den fungera utan problem när det blir jämnare temp ute sÃ¥ ser väl inte om Ã¥tgärden fungerat förrän nästa Ã¥r 🤔

Om du ändå ska göra ingrepp i markslingan i samband med frikylan. Sätt in flödesmätare på varje slinga (2 st). Det underlättar mycket vid felsökning då får man svar direkt om du har problem med dåligt flöde på någon markslinga. Dessutom kan du då strypa in dom så flödet blir lika.

Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #8 skrivet: 05 juni 2023, 12:49:19 »
Flödesmätare stryoer ju flödet och kostar pengar varje dag året om, det är jag tveksam till.
För att fördriva luft som fastnat i slingan har jag sett att detta är ett sätt som kan fungera:

1. Stäng av en av slingorna, kör cirkpumpen på högsta hastighet.
2. Stäng snabbt av hela flödet på slinga 2, bara en kort stund, kanske 0.5 sekunder eller nåt sånt, öppna sedan igen så snabbt du kan.
Denna åtgärd skapar en "smäll" i ledningarna och gör att du får ett forcerat flöde när du öppnar ventilen, för mig har det fungerat bra för att få ut det sista av luften från ledningarna.
3. gör samma sak på den andra slingan.

Nu tror jag väl i och för sig inte att det är luft som är problemet (om du har nivå i nivåkärlet, har du det?)
Jag tror mer på att cirkpumpen eller nåt relä krånglar så att cirkpumpen ibland inte pumpar.

Man kan motionera cirkumpen genom att öppna muttern på baksidan av motorn och sedan med en skruvdragare köra motorn fram och tillbaks samtidigt som man belastar axeln radiellt.
Om det är beläggningar i pumphuset som kan det göra att det börjar gå lättare och fungerar som det ska.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2023, 21:26:39 »
du har knappt någon skillnad på kbin och ut, den tar ingen energi. Se till att lufta ordentligt, fortsätter det, så är det mest troligt expansionsventil, eller lite soppa.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f1255 LP-larm
« Svar #10 skrivet: 11 juni 2023, 05:02:58 »
Löst problemet?
har du problem med cirkulationen i hålet då får du stora skilnader i delta t mellan in och ut, problemet sitter nog i modulen för din del skulle jag tro.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!