Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felköp av fläktkonvektor - behöver hjälp!  (läst 1637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sabud

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felköp av fläktkonvektor - behöver hjälp!
« skrivet: 25 oktober 2017, 20:00:20 »
Har precis fått en Nibe F2120-12 och VVM320 installerad i mitt 1 ½ planhus med källare.
Då den tidigare körda pelletspannan även gav ett rejält tillskott värme i källaren som jag
saknar har jag funderat på att ersätta två kamrörsradiatorer med fläktkonvektorer.
Fick ett reklamblad från Jula med bra pris på deras modell 416-115 och köpte idag 2 stycken.
Läste igenom alla specar och kom till tryckfallsuppgiften där jag läste 40kPa !!??
Jämförde även med ett stort antal andra modeller/tillverkare och det framgår tydligt
att värdet 40kPa är mycket högt.

De radiatorer som skall ersättas är närmast pumpen, 5-6 meter bort.
Är det ett problem med detta tryckfall eller kommer det att fungera.
Anläggningen fungerar fint och ger +21 grader i kåken (inte källaren)
med Östergötlandskurva samt +/- nollkorrigering
/Stephan


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felköp av fläktkonvektor - behöver hjälp!
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2017, 08:44:12 »
Tryckfallet är det som gäller för att radiatorn skall ge max effekt.
Det innebär högt flöde genom relativt klena rör, dessutom behövs 70 graders framledningstemp för att radiatorn skall ge angiven uteffekt.
Om du halverar flödet så får du 1/4-del så stort tryckfall, men inte lika stort tapp i uteffekt (kan någon räkna på det?)
Mellan tummen och pekfingret kanske 20-25% lägre uteffekt.
Fördelen med att den sitter nära värmepumpen är att du i vart fall har som högst tryckfall just där, så jag bedömer att det där bör fungera skapligt.
Mycket hänger dock på vilket effektbehov du har i källaren, men det är väl troligen inte sååå stort om gamla pannan värmt utrymmet tidigare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sabud

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felköp av fläktkonvektor - behöver hjälp!
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2017, 11:27:02 »
Tack för ditt svar!

Nja, den gamla pannan värmde inte upp hela källaren utan det finns även två rejäla radiatorer i två större tum. De som jag tänkt ersätta med konvektorerna. Som du säger, dessa fläktkonvektorer är max.specade 4,65kW vid 70grader, flöde 468 l/tim. och luftflöde 750 kubikmeter/tim. Min förhoppning är att dessa konvektorer trots betydligt reducerad prestanda är överlägsna de gamla radiatorer de skall ersätta. Frågan är närmast hur deras specade tryckfall (40kPa) påverkar systemet. Har sett att `normala´ tryckfall på liknande fläktkonvektorer ligger på 5-15kPa

/Stephan

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felköp av fläktkonvektor - behöver hjälp!
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2017, 12:39:45 »
Problemet är att du vill både minska flödet och framledningstemperaturen samtidigt det kommer att minska effekten de avger regält. Du kanske kommer få 500 w per enhet. men 1000 w i en källare är inte dåligt det kan värma många kvadrat du har ju aldrig lika kallt utanför källarväggen som på åvanvåningen.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felköp av fläktkonvektor - behöver hjälp!
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2017, 14:59:35 »
Tryckfallet minskar till 1/4-del (10 kPa) om du halverar flödet, men uteffekten minskar inte med lika mycket.
Den lägre framledningstempen på ca 50 grader vid DUT gör också att du tappar effekt, men min bedömning är att de kommer att ge avsevärt mer än 500 watt/enhet, troligen över 1000 W/enhet.
Sen kan man ju förstås strypa in systemet så att man får lite högre tryckfall/flöde just över de där konvektorerna om det behövs, men jag tror inte att det kommer att behövas.
Du lär dock få öka hastigheten på cirkpumpen, för de där två konvektorerna vill nog ha ca 50-100% av ditt totala systemflöde idag.
Vet du vilken hastighet cirkpumpen går på idag?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!