Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna  (läst 12875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanske dun frÃ¥ga, är 25:an och batteriet pÃ¥ den ordentligt luftad, det är mÃ¥nga smÃ¥ rör i ett batteri och flödet kanske bara gÃ¥r genom hälften, ( tog i lite nu )  när man tros att luften är borta sÃ¥ finns luft kvar, vattnets ytspänning gör att ev bublor inte kan flyta upp till topp pÃ¥ batteriet, där en avluftning ska finnas och dÃ¥ blir naturligtvis  flödet mindre och trycket stiger i förhÃ¥llande till flödet. Har du provat med att ha allt stängt utom 25:an, det kan ta ett eller flera dygn innan flödet hittar alla slingor och puttat ut ev. luft. Är ingen gura pÃ¥ det med batterier, men har pysslat lite med igÃ¥ngsättning av dito och det kan ta tid att fÃ¥ ut all luft.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #106 skrivet: 10 april 2021, 17:24:50 »
5 meter går pumpen ner till när alla slingor förutom en PEX 25 stänger och flödet är fortsatt 500 l/h.


Jag tolkar det som att du får 5m med proportionellt tryck och 7.5m med konstant tryck (några inlägg tidigare) med konstant tryck. Det är ju precis det som är syftet med dessa inställningar som jag ser det och det stämmer kvalitativt bra med kurvorna. Målet med båda regleringarna är ju att inte olika grenar ska kunna påverka arbetspunkten för varandra när de går on/off. Det åstadkoms genom att försöka hålla konstant tryck i grenpunkterna därför att då bli också de enskilda flödena konstanta. Proportionellt tryck överkompenserar eftersom en del av tryckfallet är gemensamt och drar därför ner lite extra när flödet minskar. Målet med regleringarna är INTE att bibehålla konstant totalt flöde utan tvärtom.

Om du i stället vill behålla kontant totalt flöde kan jag tänka mig att konstant varvtal skulle kunna ge liknande egenskaper. Då ska pumpkurvan luta åt motsatt håll vilket den också gör på högerflanken.
« Senast ändrad: 10 april 2021, 17:44:08 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #107 skrivet: 10 april 2021, 17:59:35 »

Borde ha kört PEX 32 överallt..

Jag tror att det blir bra med 500 l/h så jag tycker inte att du ska misströsta!

Din konvektor har dimensionerande flöde 745 l/h vid max fläkt i ett 27/7/12 system. Det är rimligare med lägre taktemperatur (åtminstone med de rumstemperaturer vi normalt önskar här) och jag vet inte om du verkligen kan kyla till 7 (jag kan inte det). Jag har fullständiga tabeller för min Sabiana väggmodell på nominellt 4KW och när man går från 27->25 grader sjunker det dimensionerande flödet från 704->560 l/h och går man dessutom vidare från 7/12 till 8/13 så sjunker det från 560 -> 497 l/h. En liknande reduktion borde gälla även din modell även om siffrorna inte är desamma.

Visst kan det kyla ytterligare lite bättre om du ökar flödet utöver det dimensionerande. Men inte proportionellt eftersom luftflödet fortfarande är detsamma och du kommer att få ett lägre delta-T än de 5 stipulerade graderna.

Sedan är det väl fortfarande inte utrett varför flödesmotståndet tycks vara högre än beräknat. Och 3-vägsventilen tror jag fortfarande beter sig skumt, om inte annat för att piggen låser sig. Skulle kanske prova att helt enkelt lossa blindmuttern en aning när piggen har låst sig för att se om piggen lossar - då har man ju ringat in orsaken och vet att ventilen inte är lämplig att användas på det sättet.
« Senast ändrad: 10 april 2021, 18:11:32 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #108 skrivet: 10 april 2021, 18:52:41 »
Jag tolkar det som att du får 5m med proportionellt tryck och 7.5m med konstant tryck (några inlägg tidigare) med konstant tryck. Det är ju precis det som är syftet med dessa inställningar som jag ser det och det stämmer kvalitativt bra med kurvorna. Målet med båda regleringarna är ju att inte olika grenar ska kunna påverka arbetspunkten för varandra när de går on/off. Det åstadkoms genom att försöka hålla konstant tryck i grenpunkterna därför att då bli också de enskilda flödena konstanta. Proportionellt tryck överkompenserar eftersom en del av tryckfallet är gemensamt och drar därför ner lite extra när flödet minskar. Målet med regleringarna är INTE att bibehålla konstant totalt flöde utan tvärtom.

Om du i stället vill behålla kontant totalt flöde kan jag tänka mig att konstant varvtal skulle kunna ge liknande egenskaper. Då ska pumpkurvan luta åt motsatt håll vilket den också gör på högerflanken.

Aha! Jag har nog missuppfattat de olika funktionerna. På något sett har jag trott att konstant tryck är egentligen detsamma som de gamla varianterna på cirkulationspumpar med vred. Men det är ju konstant varvtal.
Har trott att vid 7.5m konstant tryck så är det full hastighet som gäller och stänger en ventil så försöker den pressa så gott det går.
Kanske har blivit lite lurad av min GV cirkulationspump. För kör jag konstant tryck och ett par ställdon stänger så ökar flödet rätt rejält över de öppna. Kan nog vara att den styr inte så bra.
Kör prop styrt på den med nu och då håller den flödet bra oavsett vad som är stängt öppet.

Ang stum pigg på ventilen.

Märkliga grejer. Har testa kylan idag en del. Stängt av och på. Även låtit den gå ett bra tag med alla slingor öppna. Inte en gång har ventilerna varit stumma.

Men, en annan skum grej. Nu går inte cirkulationspumpen upp till inställd uppfodringshöjd. Den är inställd på 7.5 meter och den har tidigare kört på det med flöde på runt 3.4m3/h.

Nu vägrar den gå upp till mer uppfodringshöjd än 6.9 m. Flödena är detsamma på display samt flödesmätaren. Har inte rört några strypningar.
Förstår inte varför den inte varvar upp till 7.5 meter..


Fungerar fortfarande.

Läste de här om ventilen. Jag har DN20

Max differenstryck (ΔpV):
DN 15: 120 kPa = 1.20 bar
DN 20: 75 kPa = 0.75 bar
DN 25: 50 kPa = 0.50 bar

För nån veckan sen när jag lekte med systemet och cirkulationspump körde 7.5 meter konstant tryck. Efter det någon gång märkte jag att piggen var stum.

Idag kommer jag ju bara upp 6.9m. Samt när bara en ventil är öppen, 5 meter med prop styrd kurva.

I och med ventilen sitter direkt efter cirkulationspumpen så när ventilen stänger så hamnar allt tryckfall över ventilen. Dvs 75 kPa (0.75bar) den veckan jag labba.

Undra om det kan vara felet? Att jag har kört för högt tryckfall över den. Och nu funkar det för jag kommer inte upp i 7.5meter (75kPa, 0.75 bar)
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #109 skrivet: 11 april 2021, 20:17:37 »
Vad händer tro i en konvektor om man kopplar fel på tillopp och retur? Inte borde de påverkar mottrycket? Då i mitt fall finns inga ventiler vid konvektorn.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inget händer mer än att det med olika in ut, blir med eller motströmskopplat

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #111 skrivet: 21 april 2021, 20:52:19 »
Ventilerna blir stumma sporadiskt.

Tänkte installera en luftavskiljare samtidigt jag skickar ut ventilerna.


https://www.lindquistheating.se/produkter/tillbehor/ovrigt/spirovent-luftavskiljare/
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det jag skrev om motströms och medströms, viss skillnad i verkningsgrad på batterierna, spiroventen som du länkar till är rätt bra, men kanske lite överkurs för din användning. Att ventilerna blir stumma, lite konstigt, dom ska inte bli stumma. Kanske en annan typ är bättre med lite annorlunda funktion på öppning/stängning.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #113 skrivet: 22 april 2021, 07:32:15 »
Det jag skrev om motströms och medströms, viss skillnad i verkningsgrad på batterierna, spiroventen som du länkar till är rätt bra, men kanske lite överkurs för din användning. Att ventilerna blir stumma, lite konstigt, dom ska inte bli stumma. Kanske en annan typ är bättre med lite annorlunda funktion på öppning/stängning.

Hej
Eftersom du har glykol så ska du inte spara in på avluftaren.
Den är den enda avluftaren som jag vet som kan hantera glykol på ett bra sätt.
Mina har varit i bruk i mer än 20 år nu utan problem än

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #114 skrivet: 22 april 2021, 07:38:25 »
Ah berätta mer Tony vad du har och till vad.

Ja jag tycker avkiljaren verkar bra då allt flöde går igenom den också. De andra varianterna verkar lite godtyckliga om luften stannar eller åker förbi.

Har läst att det är extra svårt med avluftning på kylsystem tackvare de låga temperaturerna, glykol mm.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #115 skrivet: 22 april 2021, 09:33:58 »

Använder dessa avluftare till mitt solfångarsystem. I detta system så kör jag med glykol.
Sen har jag det på frikylan också men där är det bara spritvatten blandning.

Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!