Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!  (läst 8876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2019, 10:26:11 »
Jo jordvärme är också väldigt bra. Blir lite billigare än att borra för bergvärme och slangen kan plöjas ner om man inte gräver. Dock kräver det en stor tomt med lämplig mark utan en massa stenar. En perfekt lösning för de som bor på landet och har en rejäl potatisåker. Lera fungerar bättre än om man t.ex. har sand under tomten.

NIBE's dimensioneringsprogram tillhandahålls bara till återförsäljarna, inte privatpersoner. Är säkert för andra märken också. Jag råkade hitta gamla versionen på nätet men glömt var. Nu finns det som sagt fler nya modeller att räkna på och luftvattenvärmepumparna har blivit ytterligare något bättre. Du kan be att få offerter med energikalkyl från olika firmor. Har på forumet finns tjänsten www.energioffert.se där man kan anmäla sig och sedan får svar/offerter från olika firmor.

Ja har man särskilda behov kan FTX vara fint att ha även i södra halvan av landet. Men det blir en hel del ny dragning av ventilationsrör i huset. Vill ni kombinera det med kyla/svalka för sommaren ska rören vara kondensisolerade.

Hej!

Tack för ditt svar.  :)

Om vi tänker att vi väljer bergvärme så får jag väldigt ont i magen direkt av att tänka på vilken entreprenör man ska välja.

Känns som att de flesta där ute fuskar väldigt mycket.

Vi byggde 2st stugor och kan säga att alla vi i princip jobbade med var oseriösa eller okunniga.
Snickare, grundläggare, golvvärme o.s.v. Det slutade med att jag fick lägga golvvärmen själv i ena stugan för att fÃ¥ det bra gjort. Tur det, för huset jag gjorde är betydligt varmare.  :(

Hur skulle du göra när du väljer entreprenör för bergvärmen?
Vad ska man tänka på?
Får vi fråga dig efter att vi tagit in energikalkyler?

Tack så mycket!!
« Senast ändrad: 26 januari 2019, 10:29:29 av swealp »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2019, 11:14:47 »
Hej! Ja det är tråkigt när man möter slarviga och okunniga hantverkare. Vissa byggfirmor verkar anställa vem som helst när det är personalbrist. Brunnsborrning kräver mer kompetens samt ganska avancerad teknik och utrustning. Det är bra att vara med när slangen ska ner i hålet gärna kolla märkningen på antal meter om det finns. Oftast bra att lägga till några meter på borrdjupet som marginal för framtiden. Om jag var på väg att bestämma mig för en viss bergvärmeentreprenör skulle jag också be att få några referenser som jag kan ringa och kolla med hur deras anläggningar har fungerat under samtliga årstider. Man kan ta reda på mer om bolaget på nätet. En sak man kan börja att titta i är brunnsarkivet hos SGU. Där finns många, men inte alla, borrade brunnar. Bara att zooma in i kartan där ni bor: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Det är bara att återkomma med fler frågor. Det finns många kunniga experter inom olika områden här på forumet. Man får ganska snabbt svar på det mesta om man beskriver sin fråga någorlunda utförligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2019, 20:01:04 »
Hej igen!
Tack tummenupp tummenupp

Jag ska försöka fråga här i forumet ifall någon kan rekommendera någon bergvärme-entreprenör som de har bra erfarenhet av.

På nibes hemsida gör de väldigt mycket reklam för luft-vatten pumpar, ska försöka räkna på vilket som är mest värt, men känns som det är bergvärme som gäller enligt de flesta jag pratat med inkl dig ;)

Trevlig kväll.

EDIT:

Bergvärme vs LuftVattenPump.

Det är Nibe F2120 eller Nibe F1255 verkar det som. 

Test: https://www.folksam.se/media/sammanstallning-samtliga-varmepumpar-2016_tcm5-28683.pdf



« Senast ändrad: 27 januari 2019, 20:47:39 av swealp »

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2019, 17:51:03 »
Hej! Eftersom er totala elförbrukning innan stugorna ligger på ca 29 MWh/år utgår jag från det till själva huset.
Hade ni inte haft en frånluftsvärmepump såsom IVT 490 hade ni haft en el-förbrukning på 29+8=37 MWh/år.
Hushålls-el till matlagning, belysning, TV, dator, spelboxar etc brukar man förenklat säga 5 MWh/år men ni är fem personer och har stort hus så det bör vara minst 6 MWh/år eller kanske ännu mer.

Då behöver pannan tillföra 37-6=31 MWh/år energi till uppvärmning och varmvatten (högt för ett hus från 2003).

Förenklat behöver då en värmepump en knapp tredjedel av detta som drivenergi, ca 10 MWh/år, och resten av energin hämtas gratis ur borrhålet eller utomhusluften. Nu har jag den gamla versionen av NIBE's dimensioneringsprogram och kan med dess hjälp räkna betydligt mer noggrant och få fram rekommenderat borrdjup i olika delar av landet.
Resultatet blev att drivenergin blir 8,6 MWh/år och energibesparingen 23 MWh/år med bergvärme.

Med luftvattenvärme blev drivenergin 11 MWh/år och energibesparingen 20,5 MWh/år.


Hej!

Jag försöker räkna lite på vad som är mest kostnadseffektivt. Efter våra kalkyler.

Inledning:
- Vi utnyttjar idag 29 MWh/år med frånluftsvärmepump IVT 490.
- Utan IVT 490 hade vi utnyttjat ca 37 MWh/Ã¥r.
 VÃ¥rt energibehov är alltsÃ¥ ca 37.000 kWh/Ã¥r

Enligt din beräkning med NIBE F1245-10 blir energibesparingen 23 MWh/år.
Det betyder att vi totalt skulle utnyttja ca 14 MWh/Ã¥r.


Ekonomi:
Kostnaden för el är ca 1,608kr+ per kWh.

Med frånluftsvärmepump IVT 490 = 29000 kWh x 1,608kr = 46.603 kr/år
Med bergvärmepump NIBE F1245 = 14000 kWh x 1,608kr = 22.512 kr/år

Besparing årligen med bergvärmepump = ca 24.000-28.000kr

Resultat:
Ifall vi exempelvis installerar den nya bergvärmepumpen NIBE F1255 för 150.000kr, så skulle det ta oss ca 5-6 år innan vi kan börja göra en besparing på installationen.
Det tar alltså 5-6 år innan vi betalat av installationen.

 Sc:,h Sc:,h

EDIT:
Det jag inte förstÃ¥r är varför det stÃ¥r pÃ¥ Energimyndighetens hemsida att exempelvis ett hus med Energibehov 34 300 kWh/Ã¥r skulle göra en besparing pÃ¥ ca 26.000 kWh/Ã¥r med Nibe F1245, och t.o.m ännu högre besparing med Nibe F1255. Är detta glädjesiffror?  dontknow

Källa: http://www.energimyndigheten.se/tester/jamforelsesida/?productTypeVersionId=364&comparisonProducts=1637,1651


Tack.
« Senast ändrad: 29 januari 2019, 17:59:24 av swealp »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #19 skrivet: 29 januari 2019, 18:02:52 »
Hej! Jo precis, så blir det för de flesta som investerar i en värmepump. Återbetalningstiden blir ca 5-7 år. I vissa fall kan det bli mer än 10 år men då tycker nog många att det inte är så intressant att investera. Vill man ha snabbaste återbetalningstiden får man investera i luftluftvärmepumpar som ger en stor besparing i förhållande till deras pris. Men på lång sikt är det oftast ändå bergvärme som givit största besparingen och det ökar värdet på fastigheten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #20 skrivet: 29 januari 2019, 18:09:03 »
Hej bästa Josth!
Vet du varför siffrorna för Nibes bergvärmepumpar pÃ¥ energimyndighetens hemsida är sÃ¥ mycket "bättre" ? Fantasisiffror?  dontknow

Tänkte gärna jämföra med Luftvattenvärme ocksÃ¥, vilka pumpar ifrÃ¥n Nibe eller IVT har du möjlighet att dimensionera?  :) :)

Känns som vi borde ha någon nibe-åf här som kan dimensionera dagsaktuellt.
Det hade varit guldvärt för forumet, tycker jag.

Tack och ta hand om er!
 tummenupp tummenupp

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #21 skrivet: 29 januari 2019, 18:45:00 »
Hej hej!
Energimyndigheten försöker säkert göra så seriösa tester det är möjligt. Tester måste ske under vissa förhållanden men jag tycker de ser ut att stämma med dimensioneringsprogrammet och min erfarenhet i alla fall. Om man i verkligheten ofta använder väldigt mycket varmvatten på kort tid (t.ex. stort bubbelbadkar) och kompressorn inte hinner med så kommer el-patronen att arbeta. Då blir resultatet inte lika bra som i testet om man där räknat med att användningen av varmvatten är mer utspridd över tiden.

I det gamla dimensioneringsprogrammet är det NIBE's F2040-serie samt Split som fortfarande säljs så vill man ha en exakt kalkyl med senaste modellen F2120 så får man kontakta någon återförsäljare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #22 skrivet: 29 januari 2019, 19:14:15 »
Jag tittar tex på att vid -15 ute och 55 grader i framledning har 2120 Cop 2 medan 1245-10 har Cop 3,3.

Så med 2120 betalar du för 1 och får ut 3
Med 1245 betalar du för 1 och får ut 4,3
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2019, 10:46:24 »
Hej hej!
Energimyndigheten försöker säkert göra så seriösa tester det är möjligt. Tester måste ske under vissa förhållanden men jag tycker de ser ut att stämma med dimensioneringsprogrammet och min erfarenhet i alla fall. Om man i verkligheten ofta använder väldigt mycket varmvatten på kort tid (t.ex. stort bubbelbadkar) och kompressorn inte hinner med så kommer el-patronen att arbeta. Då blir resultatet inte lika bra som i testet om man där räknat med att användningen av varmvatten är mer utspridd över tiden.

I det gamla dimensioneringsprogrammet är det NIBE's F2040-serie samt Split som fortfarande säljs så vill man ha en exakt kalkyl med senaste modellen F2120 så får man kontakta någon återförsäljare.

Tack för ditt svar bästa Josth!  tummenupp

Jag glömde räkna med huvudsäkringen i vår beräkning för återbetalningstiden på värmepump.

Huvudsäkringen vi har idag är på 25A med Maximalt effektuttag 17 kW.
Att höja den till 35A eller 50A  ökar kostnaden med cirka 6-12tkr/Ã¥r plus engÃ¥ngsavgift 16-32tkr.

Sedan har jag läst i forum att vÃ¥r frÃ¥nluftspump IVT 490 bara har 2,0kW i effekt och att den mest körde pÃ¥ elpatronen. Vet inte riktigt vad detta betyder.  Sc:,h

Hur räknade du när du kom fram till att IVT 490 sparar in 8000kWh/år?

Tack så mycket!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2019, 11:18:27 »
Hej!
Jo kostnaden för el-anslutningen stiger snabbt när man behöver kraftiga huvudsäkringar. Kan också innebära att servis-kabeln till huset måste bytas. Ni har ju ett stort hus plus två kompletta stugor så det känns som minst 35 A behövs, kanske 50 A. Bergvärmepump är den bästa lösningen för att klara sig med så små huvudsäkringar som det är möjligt. Med en luftvattenvärmepump ökar el-förbrukningen mer än för bergvärme när det blir riktigt kallt ute.

Stämmer att IVT 490 har en liten kompressor som bara ger ca 2 kW värme. Motsvarar precis NIBE 360P eller F370 med lika små kompressorer och det är besparingssiffrorna från NIBE jag utgår ifrån. 8000 kWh/år är en försiktig uppskattning, kanske det är 8500 kWh/år i ett stort hus som ert(?) NIBE F370, som har ett nytt optimerat styrsystem, kan i vissa fall ge en besparing på drygt 9000 kWh/år enligt dimensioneringsprogrammet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2019, 11:45:37 »
Hej!
Jo kostnaden för el-anslutningen stiger snabbt när man behöver kraftiga huvudsäkringar. Kan också innebära att servis-kabeln till huset måste bytas. Ni har ju ett stort hus plus två kompletta stugor så det känns som minst 35 A behövs, kanske 50 A. Bergvärmepump är den bästa lösningen för att klara sig med så små huvudsäkringar som det är möjligt. Med en luftvattenvärmepump ökar el-förbrukningen mer än för bergvärme när det blir riktigt kallt ute.

Stämmer att IVT 490 har en liten kompressor som bara ger ca 2 kW värme. Motsvarar precis NIBE 360P eller F370 med lika små kompressorer och det är besparingssiffrorna från NIBE jag utgår ifrån. 8000 kWh/år är en försiktig uppskattning, kanske det är 8500 kWh/år i ett stort hus som ert(?) NIBE F370, som har ett nytt optimerat styrsystem, kan i vissa fall ge en besparing på drygt 9000 kWh/år enligt dimensioneringsprogrammet.

Tack sÃ¥ mycket Josth!  huuura
Jasså, vår frånluftsvärmepump kommer ibland upp till 13,5 kWh (Kompressor+Eltillskott) när jag tittar på displayen.

Nibe F1245 finns som 10kW modell.
Nibe F1245 finns som 12kW och 16kW.
IVT 490 är på 13,5kW.

Ifall vi skulle välja t.ex en bergvärmepump med effekt på 12kW eller 16kW då måste vi väl höja huvudsäkringen?
10kW modellen blir lite lägre såklart.

Jag är lite dÃ¥lig pÃ¥ detta, men börjar förstÃ¥ tanken lite nu!  tummenupp tummenupp
Det är alltså när de jobbar som mest de kan komma upp till den maximala kW-effekten.


(Jag måste bjuda dig på något som tack för hjälpen!)


mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2019, 12:06:31 »
Ja det stämmer, det finns en version av IVT 490 som har en el-patron på 13,5 kW. Tillsammans med kompressorn 2 kW kan den då ge upp till 15,5 kW värme men det kostar på el-räkningen. Då måste man ha minst 25 A huvudsäkringar då använd el-effekt blir ca 14,3 kW. Om man istället skulle ha en F1245-16 med djupt borrhål så skulle den kunna ge nästan 16 kW men bara dra el-effekten ca 16/3,5= 4,5 kW. Då klarar man sig med mindre huvudsäkringar (om man inte har fler stugor på tomten). Eftersträvar man att inte ha något el-tillskott alls hos värmepumpen är det bra att satsa på inverter-modeller som F1255-12 eller F1255-16. Men de kostar lite mer än F1245 och det har varit vissa problem med den nya tekniken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2019, 12:33:48 »
Hej!  tummenupp

Finns F1245 med 16A ? Ser bara 10A på deras hemsida:
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/bergvarmepumpar/NIBE-F1245-_-233

Varför delar du 16 pÃ¥ 3,5?  Sc:,h

Tack!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2019, 12:39:24 »
Du måste skilja på vad värmepumpen ger och vad den tar... Värmepumpen ger 16kW. Med ett COP på ca 3,5 så drar den då ca 4,5kW från elnätet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2019, 12:42:37 »
Hej! Misstag av mig, det finns inte F1245-16 utan det blir invertern F1255-16 som också kostar mer. Sedan kan man annars välja t.ex. F1145-15 med separat tank för varmvattnet (300 lit) om man använder mycket varmvatten i huset. Anledningen jag dividerar med 3,5 beror på att det motsvarar COP för en bergvärmepump som också arbetar mot radiatorer. 1 kW el in och 3,5 kW värme ut från värmepumpen i genomsnitt. Med enbart golvvärme kan man komma upp i COP 4 drygt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!