Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad gÃ¥r sönder i värmepumpen som startar ofta?  (läst 21280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det verkar vara en allmän uppfattning att värmepumpar som startar ofta slits mer än om de startar sällan.

Ingenstans har jag sett någon förklaring vad som är dåligt med att pumpen startar ofta.

Det skulle också kunna vara livslängdshöjande att pumpen hinner ta igen sig och svalna om den får gå i kortare stunder. Underdimensionerade maskiner kan ha fördel av detta.

Finns det tillförlitligt underlag till påståendet att färre starter förlänger livslängden?

Ska man köpa värmepump efter hur många starter den klarar så borde vi få uppgift om det. T.ex den här VP:en klarar 100.000 starter.

Kan vi tillsammans ange hur många starter vår värmepump har gjort så kan vi kanske ifrågasätta påståendet om starternas inverkan på livslängden.

Intressantast är då en uppgift om hur många starter pumpen som pajade hade gått.

Jag börjar listan här:

Vår fortfarande hela värmepump i huset har startat 55000 gånger och funkar än. 6 år gammal. Nibe.

Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2007, 00:14:58 »
Självklart slits alla mekaniska komponenter mer eller mindre. En VP består av inte bara pump-detaljer, motorer, utan även av kontaktorer och reläer samt div elektronik. Jag är övertygad om att ju flera onödiga starter desto större är chansen att ett fel uppstår.

55000 starter på 6 år innebär drygt 9000/år. Det låter i överkant. Borde nästan kunna halveras!
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2007, 18:58:22 »
Tillverkarna säger 1 strat i timmen i 25 år
Om man går på deras resonemang så har du 2 år kvar till kompressorbyte.
9000 starter/år och säg 3000 timmar det betyder att den går 20 min/start, alldeles för lite.....
om man trimmade din maskin så skulle man få en driftkostnad på ett par tusen billigare samt att den håller i många år till.
Sätt in en volymtank är mitt förslag
Mest kyla men lite värme också

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2007, 20:31:33 »
Enligt min matematik blir det ungefär en start i timmen för vår pump.

365dagarx24timmarx6Ã¥r=52560 timmar under 6-Ã¥rsperioden.

En start i timmen i 25 år innebär att våran kommer att hålla i c:a 25 år. Den går mer sällan numera då jag har höjt gradmin till 120 tror jag det var. Det märktes inget på komforten. Installerade separat elmätare den 20:e dec 2006 så det blir kul att se hur mycket den har dragit. Hittills med knappa 2 mån. kvar i ett år är det 7200 kWh.

Det vore ändå kul att kunna se vad som gått sönder i de trasiga pumparna. Då kan konstruktionen förbättras i det avseendet. Att en liten pump går många timmar istället tycker jag låter lite galet.

Elektronik slits inte av att jobba. Däremot kan den vara felkonstruerad med dÃ¥ligt skydd mot transienter som skulle kunna uppstÃ¥ vid till/frÃ¥nslag. 

Har konstruktionen dåliga reläer så byter man dem. Är det dåliga lager - in med såna som klarar fler starter. Är det dåliga konstruktörer - ut med dem.

En konstruktion som tål många starter bör blir lättare att sälja så det kan ju inte vara omöjligt att höja antal starter en VP kan klara.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad R134A

  • Proffs pÃ¥ vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2007, 20:47:55 »
Jag lärde mig en gång att en helhermetisk kompressor måste/bör gå minst 20 min för att kyla bort startströmmen som annars kan skada lindningarna i motorn.
Kan detta stämma tro?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2007, 21:02:30 »
Ja men den går väl inte hela året??? eller
Du räknar fel, antalet timmar på året är inte intressant utan hur många timmar vp går/år är däremot väldigt intressant
En rätt dimensionrad vp går ca 3000-3500 timmar/år
9000 starter/3000timmar= 20 min.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2007, 21:58:33 »
Tillverkarna säger 1 strat i timmen i 25 år
Om man går på deras resonemang så har du 2 år kvar till kompressorbyte.
9000 starter/år och säg 3000 timmar det betyder att den går 20 min/start, alldeles för lite.....
om man trimmade din maskin så skulle man få en driftkostnad på ett par tusen billigare samt att den håller i många år till.
Sätt in en volymtank är mitt förslag

Jag vet inget om hur många starter VP:en klarar. (vilken VP förresten?)

Jag tog dig ad notam och räknade ut att en start i timmen blir ungefär 8760 starter per år. Eller betyder strat något annat jag inte begriper?

En start i timmen i 25 år blir 24x365x25=219000 starter så jag är väl inte fel ute?

Blir det bättre om VP:en går 1 timme i stöten och startar varje timme än som i mitt fall att den startar varje timme och går 20 minuter. Var ska jag göra av all värmen?

OK, jag förstår att alla tycker jag ska skaffa en stor tank som jag fyller med värme bara för att jag är så ängslig att VP:en ska paja i förtid.

Går den sönder så skaffar jag en ny (eller byter ut det dåliga reläet). En stor tank för att man ska få värmepumpen att gå några år till tycker jag är dålig investering. Vem vet vilken VP som man ska ha om 20 år. Eller om huset är så bra isolerat att man kan hålla igång husvärmen det med jogging på stället.

Hoppas att det inte är jag som räknat fel nu!
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2007, 22:00:39 »
livslängden/antal starter är nog mycket varierande !
vilket mottryck startar den mot(temp)?
mjukstart eller rent av inverter?
pump down?
oljetemp ?
mm.mm
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2007, 22:15:53 »
Jag har en 8.5 kW Nibe-1210 som havererade efter 65500 starter.  Kontaktorn slöt inte alla faser och motorskyddet fungerade inte, sÃ¥ kompressorn brann av.  Tror det var under ca 6 Ã¥r som de starterna kom...  Det var innan jag hade pumpen (som nu har en ny 7 kW kylmodul, nya kontaktorer, nytt motorskydd, mjukstart, ny VB-pump, ny VV-beredare, sÃ¥ det är inte ycket kvar av den gamla pumpen längre).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2007, 22:31:57 »
Aj, aj, aj! Vad var det för motorskydd som inte skyddar motorn?

Ska jag sätta in ett eget skydd som bryter om inte alla faserna lever?

Det verkar som jag har 10000 starter på mig att komplettera min anläggning. Borde väl vara en lätt sak att låta en kontaktor bryta alla faserna om en fas faller bort. Sker samma sak om en propp går i proppskåpet?

Kan det istället vara idé att byta den felande kontaktorn innan den börjar strula. Det är alltså den som slår på/av kompressorn? Den har givetvis en begränsad livslängd då det är rätt mycket gnistor vid brytningen.

Någon som vet hur många brytningar den ska klara? (Nibe 1010-8,5)

Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #10 skrivet: 01 november 2007, 07:24:10 »
Aj, aj, aj! Vad var det för motorskydd som inte skyddar motorn?

Ska jag sätta in ett eget skydd som bryter om inte alla faserna lever?

Det verkar som jag har 10000 starter på mig att komplettera min anläggning. Borde väl vara en lätt sak att låta en kontaktor bryta alla faserna om en fas faller bort. Sker samma sak om en propp går i proppskåpet?

Kan det istället vara idé att byta den felande kontaktorn innan den börjar strula. Det är alltså den som slår på/av kompressorn? Den har givetvis en begränsad livslängd då det är rätt mycket gnistor vid brytningen.

Någon som vet hur många brytningar den ska klara? (Nibe 1010-8,5)
det är motorskyddet som ska bryta vid fasbortfall..men det är inga evighetsgrejor det heller..!
kontrollera eller byt med lämpliga intervaller.
mvh.ACE


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #11 skrivet: 01 november 2007, 17:11:12 »
Jag har en 8.5 kW Nibe-1210 som havererade efter 65500 starter.  Kontaktorn slöt inte alla faser och motorskyddet fungerade inte, sÃ¥ kompressorn brann av.  Tror det var under ca 6 Ã¥r som de starterna kom...  Det var innan jag hade pumpen (som nu har en ny 7 kW kylmodul, nya kontaktorer, nytt motorskydd, mjukstart, ny VB-pump, ny VV-beredare, sÃ¥ det är inte ycket kvar av den gamla pumpen längre).


Det kanske var både motorskyddet och kontaktorn som var slut. Det är ju mycket viktig information om man vill se över VP:en. Mam byter ju t.ex kamrem i bilen efter ett antal mil.

Det är klart att alla komponenter har en begränsad livslängd så ett sätt att få längre systemlivslängd är ju att byta de sämre delarna i tid om de nu kan orsak haveri på kompressorn.

Man kan nästan likna kamremsparallellen med ditt haveri. Kontaktor och motorskydd byts i tid så slipper man dryga kostnader.

Tack så mycket för tipset Ridax, mycket värdefullt!
Finns det fler som har haft problem med sina pumpar?


Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #12 skrivet: 01 november 2007, 17:52:54 »
Rent mekaniskt är antalet lastväxlingar ofta dimensionerade när det gäller teoretisklivslängd på rörliga delar.
Sedan har man ju alltid i praktiken fler faktorer som påverkar tex. smörjning, driftstemp (vilket oftast är kopplat mot smörjning..),startmoment osv.

Mina kunskaper om moderna kompressor konstruktioner räcker dock inte för att kunna säga vilken parameter som är begränsande i verkligheten. 
Finns det nån kompressor guru på forumet b00k

Ser man till en "vanlig" kolv kompressor (bilmotor) får man längre livslängd (i drifts timmar) vid konstant drift, så länge parametrar som temp och smörjning är inom normala nivåer. Just pga dålig smörjning, fel drifts temp osv i start ögonblicket.

Finns det inte någon officiell statistik på haveri orsaker från tex. försäkringsbolag (VP tillverkarna lär ju inte släppa den infon)?

Jag håller med om att det vore intressant att veta vad som vanligtvis havererar i kompressorn dvs elfel eller "skär" någon del ihop och stannar, eller om det är ren nötning som gör att den "läcker internt" och på så vis ej uträttar arbete..
 Sc:,h
Förebyggande underhåll på VP är kanske ingen dum ide.

/
Tomas
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #13 skrivet: 01 november 2007, 18:32:31 »
Jag skulle uppskatta en lista på åtgärder efter ett visst antal starter. Liknande man har på bilar.

Synliga komponenter kan man kolla upp via tillverkaren vilken livslängd de har. Det är ju inte så många delar så det är väl ganska snabbt gjort. Om tillverkaren säger t.ex 100000 brytningar så kan man ju lägga sig på hälften för att vara på säkra sidan.

När jag köper pump nästa gång ska jag köpa av den som kan ge mig ett serviceschema och en spec. på ingående komponenter som kan ge ett driftbortfall. Speciellt då liknade "kamremsbrott".

Vissa är mycket noggranna med sin bil men värmepumpen kör man tills det rasar. En sån mentalitet tycker jag är onödig då en värmepump skulle kunna byggas med insticksmoduler så att man byter själv som man byter en glödlampa ungefär. Under en komponentkåpa sitter de "dåliga" komponenterna lätt åtkomligt och man byter när en lysdiod blinkar att det är dags för byte.

T.v. får man själv gissa vad man ska göra. Men på det här forumet kan vi ju tillsammans göra en rätt bra lista på åtgärder i förtid.

Jag har kompressorkontaktor + motorskydd.

Vad ger ni mig mer?

Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #14 skrivet: 01 november 2007, 19:08:51 »
Jag skulle uppskatta en lista på åtgärder efter ett visst antal starter. Liknande man har på bilar.

Synliga komponenter kan man kolla upp via tillverkaren vilken livslängd de har. Det är ju inte så många delar så det är väl ganska snabbt gjort. Om tillverkaren säger t.ex 100000 brytningar så kan man ju lägga sig på hälften för att vara på säkra sidan.

När jag köper pump nästa gång ska jag köpa av den som kan ge mig ett serviceschema och en spec. på ingående komponenter som kan ge ett driftbortfall. Speciellt då liknade "kamremsbrott".

Vissa är mycket noggranna med sin bil men värmepumpen kör man tills det rasar. En sån mentalitet tycker jag är onödig då en värmepump skulle kunna byggas med insticksmoduler så att man byter själv som man byter en glödlampa ungefär. Under en komponentkåpa sitter de "dåliga" komponenterna lätt åtkomligt och man byter när en lysdiod blinkar att det är dags för byte.

T.v. får man själv gissa vad man ska göra. Men på det här forumet kan vi ju tillsammans göra en rätt bra lista på åtgärder i förtid.

Jag har kompressorkontaktor + motorskydd.

Vad ger ni mig mer?


en insticks-kompressor !
en insticks-fyrvägare !
en insticks-expansionsventil
ett ............ ;D
skämt åsido !
det är i stort sett bara inget o dyl som går att byta utan ingrepp av behörig kyltekniker eller elbehörig !
jag menar, kan du byta kontaktor och motorskydd på ett korekt sätt med rätt inställning, så är du inte Svensson.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!