Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gÃ¥r sönder i värmepumpen som startar ofta?  (läst 21296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R134A

  • Proffs pÃ¥ vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #15 skrivet: 01 november 2007, 21:20:08 »
Varför inte skaffa sig en invertermaskin som startar pÃ¥ hösten och stannar till vÃ¥ren ,alt sluta överdimensionera  och försöka fÃ¥ längre driftstider=gladare komponenter i maskinen=längre liv pÃ¥ sakerna.
Tycker mej se likheter med bilar vilken havererar först, taxin som gått många mil eller den som bara går fram o tillbaks till konsum och aldrig blir riktig varm???
 

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #16 skrivet: 01 november 2007, 22:14:53 »
Varför man inte vill  förlänga livet pÃ¥ den dyra VP:en kan jag inte förstÃ¥. Är man tillverkare kan jag se fördelar med det däremot.

Är de flesta på forumet värmepumpsleverantörer?

Även Svensson kan ha vissa kunskaper som att byta glödlampa och avläsa en display eller lysdiodsblink.

Om det står i displayen: byt modul nr 3 inom 10000 starter. Man beställer den och läser en liten beskrivning hur den dras ur sitt kontaktblock och den nya sätts i dess ställe. Så görs t.ex i laserskrivare. Displayen visar köp "toner low" 1000 sidor innan dte är helt slut. Allt som till 95 % har med skrivkvalitén att göra byts i en enda modul. Byts lätt av fru Svensson. Ingen servicegubbe behöver komma ut för dyra pengar.

Sådant kan göras med de flesta ingående elektriska och elektroniska komponenter, även kretskortet om tillverkaren skulle vilja. Men då säger kanske försäljningsdirektören: Stopp, stopp, det där blir ingen kassako!

Men tänk om just det märket blir nästan det enda märket i branschen pga att man utnyttjat detta i marknadsföringen på ett bra sätt.

Vad har man att profilera sina burkar med när de flesta har ungefär samma verkningsgrad? Alla som köper VP:ar speciellt första gången har hört att de går sönder och blir en hämsko för besparingen. Kan man då visa på ett sätt att förlänga livet till det 4-dubbla så kan jag tänka mig att orderböckerna fylls snabbt.

(Hur länge skulle taxin gå om den inte fick oljebyte och ny kamrem ibland. Det hjälper inte att den går dygnet runt. Det enda som slits mer i en bil som inte går så långa men många sträckor är startmotor, tändningslås och avgassystem.)

Hoppas på fler pumpanvändare med "bra" erfarenheter för min lista.

"Tyvärr" kan jag inte hjälpa till själv ännu. Jag hoppas inte kunna göra det heller men om turen är mot mig lovar jag att delge er mina dyrköpta kunskaper.

Vad har jag mer än motorskydd och pumpkontaktor?

 

Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #17 skrivet: 01 november 2007, 22:28:52 »
Livet är lättare för en L/L pump ägare. Åtminstone om man har Panasonic.

-H16 larm.....Byt utedel genom att fylla i formuläret på LMG's hemsida

-Gnisslar fläkten....Byt innedel genom att fylla i formuläret.

OK. Stativet finns ju iallafall kvar. Borde hålla åtminstone 40 år. ^-^
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #18 skrivet: 01 november 2007, 23:42:06 »
det är lättare för "skrivar-ägare" också,
dessa hava ingen köldmediekungörelse, eller elsäk i fickan när de byter bläckpatron !!
tänk er vad alla Ã¥terförsäljare hade varit lyckliga om det funnits en "insticks-H16-ersättningskompressor"  ;D
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #19 skrivet: 02 november 2007, 09:59:01 »
det är lättare för "skrivar-ägare" också,
dessa hava ingen köldmediekungörelse, eller elsäk i fickan när de byter bläckpatron !!
tänk er vad alla Ã¥terförsäljare hade varit lyckliga om det funnits en "insticks-H16-ersättningskompressor"  ;D
mvh.ACE

kompressor med quick connectkopplingar och en stickpropp :D

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #20 skrivet: 02 november 2007, 10:19:15 »
Man kan ju alltid hoppas att går att konstruera även instickskompressorer men det kan få vara en utopi så länge. Det skulle nog bli för dyrbart även i långa loppet.

Det räcker att allt ikring fungerar så det uppehåller längst möjliga livslängd på den dyra kompressorn.

Kan man tänka sig en övervakningsutrustning där man dels blir påmind om att det är dags att göra en åtgärd men även lite larm när något inte ser rätt ut med utsatta komponenter.

Det verkar inte vara så många som haft trubbel med sina VP:ar. Hälsan tiger still.

Ha det gott sÃ¥ länge. 
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #21 skrivet: 02 november 2007, 12:18:42 »
Vad gnäller ni för?

Det finns ju insticks ute-enheter för Panasonic E9DKE. Tog 45 minuter inklusive papperarbetet. Nya enheten var märkt 2007.8 Om den är "H16-fri" återstår att se.

PS 45 minuter var vad det tog mig att byta färgpatroner första gången oxå.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #22 skrivet: 02 november 2007, 13:24:07 »
Vad gnäller ni för?

Det finns ju insticks ute-enheter för Panasonic E9DKE. Tog 45 minuter inklusive papperarbetet. Nya enheten var märkt 2007.8 Om den är "H16-fri" återstår att se.

PS 45 minuter var vad det tog mig att byta färgpatroner första gången oxå.
Ja och en ny färgpatron kostar ju nästan lika mycket som att köpa en ny skrivare.  Precis som om du skulle köpa en ny ute-enhet (utan garanti)...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #23 skrivet: 02 november 2007, 16:48:57 »
Livet är lättare för en L/L pump ägare. Åtminstone om man har Panasonic.

-H16 larm.....Byt utedel genom att fylla i formuläret på LMG's hemsida

-Gnisslar fläkten....Byt innedel genom att fylla i formuläret.

OK. Stativet finns ju iallafall kvar. Borde hålla åtminstone 40 år. ^-^

Ja där ser man! Det går bara man vill. Men visst kan det bli dyrt ändå när man har mitt "dåliga" exempel med skrivare. Hur man vänder sig har man alltid leverantören som snor pengar ur bakfickan. Men visst är det underbara apparater man tillverkar.

I skrivarbranschen har priserna verkligen gått ner och det är inget som säger att en värmepump ska behöva kosta så mycket som de gör nu. Med bra konkurrens och snabbkopplingar som har "säkerhets klass" skulle man kunna köpa sin VP på varuhuset och ansluta till sin jord eller bergslang.

Som exempel kostade den första svartlaserskrivaren 65000 kr 1983. Med nuvarande pengavärde c:a 1/4 miljon. Nu kostar en 3 ggr så snabb skrivare 1000:- bara 1/250-del.

Men hur var det med trasiga pumpar nu. Vilken del pajade?

Vi har motorskydd och kompressorkontaktor.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #24 skrivet: 02 november 2007, 17:12:32 »
Jag skulle tro att det som man ev. kan byta ut i förebyggande syfte som service är kontaktorer (mjukstart) och motorskydd.  Kontaktor och motorskydd just just för att en trasig kombination av dessa gör att kompressorn bränner sönder.

Andra delar som kan ge upp efter lÃ¥ng tid är cirkulationspumpar, relän och pressostater.  Men för det mesta är det inte lika fatalt om nÃ¥got gÃ¥r sönder där.  Följdfelen blir inte lika allvarliga, sÃ¥ de felen kan man Ã¥tgärda när de uppstÃ¥r.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #25 skrivet: 02 november 2007, 17:19:38 »
Jag skulle nog påstå att motorskyddet är den enskilt viktigaste komponenten i en trefasvärmepump - om det inte fungerar så brinner kompressorn.
Utan undantag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #26 skrivet: 02 november 2007, 17:26:59 »
Jag skulle nog påstå att motorskyddet är den enskilt viktigaste komponenten i en trefasvärmepump - om det inte fungerar så brinner kompressorn.
Utan undantag.
Skulle det vara idé att koppla tvÃ¥ motorskydd i serie???  Kan motorskydden i sig gÃ¥ sönder pÃ¥ ett sÃ¥dant sätt att en fas faller bort internt i motorskyddet (dvs att motorskyddet är ORSAKEN till att kompressorn bränner?).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #27 skrivet: 02 november 2007, 17:32:26 »
Har aldrig hört talas om det, men har själv haft ett (nytt) defekt motorskydd som höll på att knäcka min poolcirkulationspump - det var nog bara minuter innan den skulle ha brunnit, motorn var så varm när jag upptäckte det att den inte gick att ta på...
(Den hade då gått i några minuter och lät underligt + att den gav dåligt flöde)

Men visst, oavsett vilket motorskydd som falerar borde det andra motorskyddet lösa ut, borde vara idiotsäkert.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #28 skrivet: 02 november 2007, 17:52:39 »
Då tror jag att det är viktigare att kontrollera att motorskyddet verkligen är inställt på rätt värde och att det löser ut inom 25 sekunder. Det gör man genom att helt enkelt ta bort en fas och "köra" inom 25 sekunder ska motorskyddet bryta, gör det inte det är det troligen felställt eller så har inte "motorn" rätt belastning. Är man lite mer noggrann får man mäta upp strömmen och ställa in rätt värde.
Nått som kan knäcka alla elmotorer är om motorskydden är inställda på automatisk återstart försvinner en fas kommer motorn att försöka starta om gång på gång så fort motorskyddet kallnat och det får till följd att motorn kan bli överhettad och få skadade lindningar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #29 skrivet: 02 november 2007, 18:04:19 »
HÃ¥ller med SVENSKE KOCKEN !
det är enligt min erfarenhet betydligt mycket vanligare att kontaktorn är utsliten, och tappar kontakten på ett ben(fas).
än att motorskyddet skulle vara det.
ett motorskydd har inte heller några slutande kontakter på fas-genomföringarna som slits !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!