Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krav pÃ¥ installation vid nyköp av luftvärmepump.  (läst 7139 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Hej,

Numera ställs kravet att vid köp av luftvärmepump så ska man tala om vilken installatör som ska göra jobbet. Men låt säga att jag köper en luftvärmepump och pekar på en installatör men inte använder denna. Hur kontrolleras det?

Eller låt säga att jag köper en pump nu men beställer installationen till år 2020. Kommer någon verkligen ut då år 2020 och kontrollerar?

Tack på förhand
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Krav på installation vid nyköp av luftvärmepump.
« Svar #1 skrivet: 28 november 2018, 17:13:27 »
Nej det är väl ingen som direkt kontrollerar, men skulle det visa sig i efterhand att något blivit fel med din pump vad gäller installationen, gashantering mm så är det den installatör som du har angivit som hålls ansvarig för detta. Samma sak om du får fel på din pump och du vill ha del av garantin, då får alla sådana ärenden gå genom den installatör som du har angivit eller hänvisat till, (om han finns kvar i livet vill säga). Skulle du försöka att bara köpa en pump som inte skall installeras förrän år 2020 så ber de dig antagligen att återkomma då isf.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är helt en miljöfråga. regleras i F-gas förordningen.
Om du installerar en värmepump där kylkretsen måste sättas samman på plats skall en installatör inneha minst ett sk. kategori 2 certifikat.
Det behöver inte vara samma person som så att säga köper den av återförsäljaren.
Vissa återförsäljare rider på detta och säger att om inte deras egna montörer får sätta upp den så gäller bara 2 års materialgaranti.
Att du behöver ett certnummer när du köper på Jula eller Bauhaus mfl. beror på att EU skärpte direktivet för ett par år sedan genom att förbjuda försäljning till personer utan giltigt cert.
Om någon lagfar för att du monterar en pump och teknikern inte har gällande cert åker ni båda på brott mot miljöbalken och en miljöbot kommer att utfärdas.
Kommunen är tillsynsansvarig och utfärdar boten. De summor som nämns är 5.000.- för dig som är ägare och 10.000.- för teknikern.
Så teoretiskt sätt är det din montör du uppger vid köpet som garanterar att ingen utan cert monterar din pump, dvs blir föremål för den ena boten.
Jag vet inte om någon bot är utfärdad, men vissa kommuner är väldigt mycket "på tå".
Upptäcksrisken bedöms liten men, förbipasserande som vill vara miljöpoliser kan ju finnas lite var stans.
För övrigt så regleras garantier och reklamationer i konsumentköplagen.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Krav på installation vid nyköp av luftvärmepump.
« Svar #3 skrivet: 29 november 2018, 06:31:59 »
Om man köper en förberedd och förfylld pump men måste betala 6000kr för en "installation" så är det ju på gränsen till kriminellt kan tyckas. Förra pumpen installerade jag själv, hur lätt och smidigt som helst. Nu ska en godkänd installatör ha en rejäl slant för samma jobb. Är det rimligt?
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tänk på att i summan så ingår det material som konsol, dämpare, rör, elkablar, dräneringlang , skruv och tätningsmateial.
vacumpump , tömningaggregat verktyg kostar pengar och är inga evighetsgrejer
Montören ska även ta sig dit med soppa och övriga bilkostnader.
Montören behöver ha cert och försäkringar som kostar lite slantar
Av dom 6000:- så tar staten 1200:- i moms

Det som blir över ska räcka till tex lön och hyreskostnader och det blir inte så jäkla mycket över som man kan tro :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Krav på installation vid nyköp av luftvärmepump.
« Svar #5 skrivet: 29 november 2018, 08:38:25 »
Tänk på att i summan så ingår det material som konsol, dämpare, rör, elkablar, dräneringlang , skruv och tätningsmateial.
vacumpump , tömningaggregat verktyg kostar pengar och är inga evighetsgrejer
Montören ska även ta sig dit med soppa och övriga bilkostnader.
Montören behöver ha cert och försäkringar som kostar lite slantar
Av dom 6000:- så tar staten 1200:- i moms

Det som blir över ska räcka till tex lön och hyreskostnader och det blir inte så jäkla mycket över som man kan tro :)

Konsol ingår i köpet. Dämpare har jag och det är småslantar. Elen är klar. Vacumutrustning har en kollega. Den lokala värmefirman har ca 3 km till oss att åka.

1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Krav på installation vid nyköp av luftvärmepump.
« Svar #6 skrivet: 29 november 2018, 10:15:30 »
Julas krav inskränker sig (än så länge) till att man måste skriva på ett intyg i kassan. Bauhaus däremot lämnar inte ut VP'n om man inte har en bokad tid för installation om jag har förstått det rätt? Jag har dock bara kollat på nätet. Dom kanske är mer pragmatiska i butiken...

En väldigt nära vän till mig (?) köpte en Qlima med snabbkoppling från Jula på rea för ett par veckor sen. Vad jag har hört så gick den lätt att installera på egen hand utan några specialverktyg eller specialkunskaper.
« Senast ändrad: 29 november 2018, 10:17:01 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Krav på installation vid nyköp av luftvärmepump.
« Svar #7 skrivet: 29 november 2018, 10:31:35 »
Julas krav inskränker sig (än så länge) till att man måste skriva på ett intyg i kassan. Bauhaus däremot lämnar inte ut VP'n om man inte har en bokad tid för installation om jag har förstått det rätt? Jag har dock bara kollat på nätet. Dom kanske är mer pragmatiska i butiken...

En väldigt nära vän till mig (?) köpte en Qlima med snabbkoppling från Jula på rea för ett par veckor sen. Vad jag har hört så gick den lätt att installera på egen hand utan några specialverktyg eller specialkunskaper.

Tyvärr är väl Qlima ingen höjdarmaskin. Klarar inte en riktigt svensk vinter.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Konsol ingår i köpet. Dämpare har jag och det är småslantar. Elen är klar. Vacumutrustning har en kollega. Den lokala värmefirman har ca 3 km till oss att åka.

Din jämförelse haltar lite  ::)

Men känner du att det är galet inkomstbringande sÃ¥ är mitt tips att du startar en firma och installerar dÃ¥ det saknas montörer i hela landet  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Krav på installation vid nyköp av luftvärmepump.
« Svar #9 skrivet: 29 november 2018, 10:36:42 »
Din jämförelse haltar lite  ::)

Men känner du att det är galet inkomstbringande sÃ¥ är mitt tips att du startar en firma och installerar dÃ¥ det saknas montörer i hela landet  tummenupp

Ja det är nog ingen dum idé. Den lokala firman här har täljt guld i många år på dessa installationer.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Krav på installation vid nyköp av luftvärmepump.
« Svar #10 skrivet: 29 november 2018, 10:43:42 »
Tyvärr är väl Qlima ingen höjdarmaskin. Klarar inte en riktigt svensk vinter.

Nej, men den kostar minde än vad bara installationen av en 'finpump' kostar. Kapar den minst ett par tusen kWh per år så är min vän nöjd.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Krav på installation vid nyköp av luftvärmepump.
« Svar #11 skrivet: 29 november 2018, 10:49:15 »
Nej, men den kostar minde än vad bara installationen av en 'finpump' kostar. Kapar den minst ett par tusen kWh per år så är min vän nöjd.

Kostar mindre men kommer fungera dåligt. Jag har en JULA-pump nu och kommer aldrig mer köpa en igen. Bättre att betala lite mer och få en pump som klarar vårt klimat.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Sarrow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lyfter trÃ¥den  lite.  När man köper pump sÃ¥ gÃ¥r det att skriva i certnummer.  FÃ¥r han nÃ¥t brev/mail att jag skrivit i denna firma.  Ett certnummer är ju lätt att hitta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja det är nog ingen dum idé. Den lokala firman här har täljt guld i många år på dessa installationer.

Kolla gärna upp den lokala firmans finanser på allabolag.se
De flesta VVS/kylföretag har en vinst på mellan 0 och 5%, i vart fall de jag kollat upp.
Finns inte så mycket att spela på när det gäller priserna.
Störst chans att få bra priser är väl om du kan hitta någon enmansföretagare som ställer upp på att bara koppla rören och vakuumsuga maskinen för några tusen.
När det gäller hantverkare så får man räkna med att de behöver ha in ca 1000 kr/timme på jobb och vinst på material för att företaget skall gå runt.
På löpande uppdrag kan timkostnaden ligga avsevärät lägre, men småjobb som innebär telefonsamtal, hembesök, restid, väntetid och spilltid så finns det inte så mycket att göra åt priserna.
Det blir helt enkelt dyrt om företaget skall tjäna några pengar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lyfter trÃ¥den  lite.  När man köper pump sÃ¥ gÃ¥r det att skriva i certnummer.  FÃ¥r han nÃ¥t brev/mail att jag skrivit i denna firma.  Ett certnummer är ju lätt att hitta.

en intressant fråga!
jag misstänker att säljaren i de alla flesta fall nöjer sig med ett nummer...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!