Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hur fungerar en jordfelsbrytare  (läst 40981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #75 skrivet: 28 september 2012, 00:55:27 »
Motståndet i kroppen skulle kunna ge en skillnad i ström in/ut varpå JFB löser ut.
Men då är nog sträckan avgörande.

Hur menar du? Om kroppen inte har nån kontakt med jord så kan inte jordfelsbrytaren skilja motståndet från motståndet i, t ex, en glödlampa.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #76 skrivet: 28 september 2012, 09:21:47 »
Jordfelsbrytaren löser ut när ström läcker ut från kretsen. Om en skarvkontakt ligger i en blöt gräsmatta kan det uppstå krypstöm till jord och jfb löser ut, eller om en kabel med dålig isolering får kontakt med materialet i en vägg så att det blir kontakt med väggen, så löser jfb ut. Jfb är till för att hindra exempelvis brand pga dåliga ledningar.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #77 skrivet: 28 september 2012, 10:19:47 »
OBS!
JFB är ett tilläggsskydd och får aldrig ersätta basskydd.
Ex på basskydd : Dubbel isolering ,skyddsjordning ,klenspänning.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #78 skrivet: 28 september 2012, 11:23:06 »
För att få 30mA ström och jfb att lösa ut måste resistansen till jord vara mindre än 7,6Kohm

Det är kanske inte svårt att få det i en skarvsladd där jordledaren också är framdragen men mycket svårare mot marken.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #79 skrivet: 28 september 2012, 12:02:23 »
Om nu det skulle bli fel på cirkulationspumpen till polen och vattnet skulle bli spänningsförande, har du då någon kroppsdel i polen och en annan kroppsdel på något som är jordat så skulle du få en strömgenomgång som i värsta fall skulle döda dig.
Jordfelsbrytaren skulle känna av att inte dom där 30mA kom tillbaks igenom den och lösa ut brytaren.

Det är helt uteslutet att man skulle kunna få ett spänningsförande vatten, rent vatten (som man har i poolen) är en extremt dålig ledare, så det exemplet var inte så bra.
Jag tror nog att jordfelsbrytare vid pooler rekommenderas för att man inte skall få en strömgenomgång när man befinner sig vid sidan av poolen, t.ex. om man tar sladden till högtryckstvätten när man rengör altan/plattorna runt poolen, skulle kabeln ha en skada, och du får ström på det sättet kan du tuppa av och trilla i poolen, och drunkna.

Står du i poolen, och håller en hand på poolkanten eller stegen, och får ström via den andra handen kan du också ha hjälp av en jordfelsbrytare.

Däremot är jag rätt säker på att jag skulle kunna stå på botten av vår pool, och ta i en strömförande ledare utan att jordfelbrytaren skulle lösa ut.
Jag skulle nog känna stömmen, men det skulle inte bli så mycket att det löste ut brytaren.

För övrigt är 30 mA en väldigt hög ström, den är dödande om man "fastnar" för länge.
« Senast ändrad: 28 september 2012, 12:07:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #80 skrivet: 28 september 2012, 13:11:31 »
För att få 30mA ström och jfb att lösa ut måste resistansen till jord vara mindre än 7,6Kohm

Det är kanske inte svårt att få det i en skarvsladd där jordledaren också är framdragen men mycket svårare mot marken.
Jag meggade min damm med 520v, mest regnvatten med föroreningar, och fick resultatet 0,02megaohm på en meter, vad blir det i kilo, 20 k eller?
Även om det är troligt att det inte behövs jordfelsbrytare i en pool, så är inte jag den som rekomenderar att inte använda en, jag vill ha ryggen fri och ett rent samvete och det skulle kännas för jäkligt om något hände som kunnat undvikas med jorfelsbrytare installerad.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #81 skrivet: 28 september 2012, 13:17:55 »
Jag meggade min damm med 520v, mest regnvatten med föroreningar, och fick resultatet 0,02megaohm på en meter, vad blir det i kilo, 20 k eller?
Även om det är troligt att det inte behövs jordfelsbrytare i en pool, så är inte jag den som rekomenderar att inte använda en, jag vill ha ryggen fri och ett rent samvete och det skulle kännas för jäkligt om något hände som kunnat undvikas med jorfelsbrytare installerad.

Jag menade inte heller att man inte skall använda en.
Givetvis skall man det.

Men min frågeställning var vilken nytta den har och om man har en övertro på jordfelsbrytare?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #82 skrivet: 28 september 2012, 13:20:56 »
bland vanliga dödliga ickeelektriker finns säkert en känsla av att man är safe bara för man har en JFB.

Jag har innan denna tråden skapades trott att det räcker med att fas och nolla kommer i kontakt med varandra så löser jfb men så enkelt var det ju inte :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #83 skrivet: 28 september 2012, 13:57:51 »
Ett annat vanligt tro är att 30mA är ofarligt.
Har sett flera undersökningar där man konstaterar att redan vid 10mA när
strömmen passerar hjärtat är livsfarligt.
Så har man otur och "svag" hjärta så kan man stryka med även med JFB.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #84 skrivet: 28 september 2012, 16:40:04 »
Ja, och har man otur och "fastnar" med 25 mA genom kroppen mer än några sekunder så kan även det vara dödligt.
Av 50 mA dör man inom några få sekunder.

1 mA kan kännas i fingrarna.
1-10 mA uppfattas som mycket obehagligt men är ofarligt.
Vid 10 mA och däröver får man muskelkramper.
Redan vid 15 till 20 mA kan man inte släppa greppet.
Från 30 mA ökar blodtrycket och hjärtat börjar slå oregelbundet (det är här jordfelsbrytaren stänger av strömmen).
Över 30 mA i 0,5-1 sekund kan vara dödande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #85 skrivet: 28 september 2012, 19:10:23 »
Intressant är ju att olyckorna med el minskar, i alla fall de dödliga. Detta trots slopandet av kravet på S-märkning och stort inflöde av elprodukter med "China Export-märkning".
Är det jordfelsbrytarna som räddar liv, eller vad beror det på?

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elolycksrapport%202011.pdf

De totala antalen elolyckor med dödlig utgång har mer än halverats på trettio år.
Totalt inträffade tre elolyckor med dödlig utgång under 2011. Två var yrkesmän inom el och
den tredje en privatperson. En olycka skedde vid arbete med kabelutsättning, en vid rengöringsarbete
av ett ugnsställverk och en när en privatpersons fiskespö kom i kontakt med en luftledning.


http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Elolyckor/Elolycksfallsrapporter/Rapport%20elolyckor%202010.pdf

Totalt inträffade sex elolyckor med dödlig utgång under 2010, varav två var så kallade klättringsolyckor på tåg, och två skedde i samband med försök till kopparstöld. Övriga omkomna var två elyrkesmän, en inom verksamheten industri och gruvor samt en inom elnät.

Alltså inga dödsolyckor i "hemmiljö" 2010 eller 2011.
« Senast ändrad: 28 september 2012, 19:17:30 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #86 skrivet: 28 september 2012, 19:16:06 »
Intressant är ju att olyckorna med el minskar, i alla fall de dödliga. Detta trots slopandet av kravet på S-märkning och stort inflöde av elprodukter med "China Export-märkning".
Är det jordfelsbrytarna som räddar liv, eller vad beror det på?

Jag tror att det är folks hempulande och bondkopplande som minskar.
Man har helt enkelt inte intresse att hålla på med sånt mer.

Men kanske medvetandet ökat ocksÃ¥? Jag vet inte  dontknow
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #87 skrivet: 28 september 2012, 19:34:02 »
vi fÃ¥r tacka alliansen och rotavdraget kanske  a:gl
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #88 skrivet: 28 september 2012, 21:21:05 »
Följer produkterna CE-märkningen så är det ingen skillnad mot gamla S-märkningen.
Produkterna har inte blivit farligare.
Däremot har många blivit sämre, men det har inget med elsäkerhetsmärkningen att göra.
ROT-avdragen har nog gjort sitt till, sen tror jag att många hus har uppgraderat och renoverat sitt elsystem under åren och fått jordfelsbrytare installerat.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #89 skrivet: 28 september 2012, 21:59:20 »
Följer produkterna CE-märkningen så är det ingen skillnad mot gamla S-märkningen.
Produkterna har inte blivit farligare.
Däremot har många blivit sämre, men det har inget med elsäkerhetsmärkningen att göra.
ROT-avdragen har nog gjort sitt till, sen tror jag att många hus har uppgraderat och renoverat sitt elsystem under åren och fått jordfelsbrytare installerat.

Nu menade han nog kinas CE märkning.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!