Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hur fungerar en jordfelsbrytare  (läst 40982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #60 skrivet: 27 september 2012, 23:45:15 »
Nej, jag är inte grälsjuk.

Men vad löste ut jfb med hårtorken i spannen?

Varför var det inte bara en last?
[/quote

Strömfelsbrytare som den borde kallas, löste för att inte samma ström lämnade lasten som den som tillfördes, lite gick till jord via vattnet.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #61 skrivet: 27 september 2012, 23:53:07 »
heheh men snälla. :)
hinken var ju jordad. Det innebär att en del av strömmen gick den vägen och då löser JFB.

samma scenario utan JFB så blir det en ubåt som går och går.

Alltså löser inte jfb utan jord?

eller?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #62 skrivet: 27 september 2012, 23:55:17 »
Nej. Men förväxla inte jord med skyddsjord.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #63 skrivet: 27 september 2012, 23:56:26 »
Det kan ju lätt bli missförstånd.

Prylen du stoppar ner behöver inte vara jordad och sitta i ett jordat uttag.

Du kan ju ta en fas och själv vara jordad i marken så att säga. och då löser JFB.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #64 skrivet: 27 september 2012, 23:58:24 »
Det kan ju lätt bli missförstånd.

Prylen du stoppar ner behöver inte vara jordad och sitta i ett jordat uttag.

Du kan ju ta en fas och själv vara jordad i marken så att säga. och då löser JFB.

Det är ju just det jag säger.
i en pool eller ett badkar är det inte alls säkert att du är jordad.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #65 skrivet: 28 september 2012, 00:00:40 »
Nej, men det är oftast tillräckligt stor sannolikhet att du har så pass mycket kontakt med jord att det går mer än 30mA dit.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #66 skrivet: 28 september 2012, 00:05:56 »
Jag ger upp.

Måste jag bevisa att jag kan stoppa en skarvsladd i poolen utan att jfb löser ut?
Vad är då vitsen med en jfb på poolen?

Är nollan i vattnet kommer största strömmen att gå genom vattnet till nollan och jfb kommer att se det som en last.
Mot jord kommer det att vara en minder ström än 30mA och den kommer inte att lösa ändå.

Varför har man en jfb till poolen?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #67 skrivet: 28 september 2012, 00:05:24 »
I Sverige och många andra länder har vi samjordat elnät och därav anledningen att det heter jordfelsbrytare.
Jordfelsbrytaren mäter det som går igenom den åt båda hållen, i normalfallet 3 faser och en neutralledare.
Så länge strömen som passerar åt ena hållet passerar åt andra hållet så kommer inte lindningen generera någon ström och så länge inte lindningen genererar någon ström så kommer inte jordfelsbrytaren att lösa.
Avleds som det enligt normen är angivet max 30mA så skall jordfelsbrytaren lösa inom 30ms, billiga jordfelsbrytare löser runt 15mA och dyra löser väldigt nära 30mA.

Avleds då ström på någotsätt så är det via jord och tillbaks till ursprunget strömen kommer leta sig och således så går strömen fel väg via jord och inte via neutralledaren eller fasledaren om det är en 2 fas eller 3 fas last.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #68 skrivet: 28 september 2012, 00:10:36 »
Jo, det hade kanske varit mer förståligt om den hade hetat " strömfelsbrytare eller felströmsbrytare", för det är ju när strömmen går fel den bryter. Den känner ju inte av när något är dåligt jordat, det är ju inte det som är avsikten.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #69 skrivet: 28 september 2012, 00:13:43 »
I Sverige och många andra länder har vi samjordat elnät och därav anledningen att det heter jordfelsbrytare.
Jordfelsbrytaren mäter det som går igenom den åt båda hållen, i normalfallet 3 faser och en neutralledare.
Så länge strömen som passerar åt ena hållet passerar åt andra hållet så kommer inte lindningen generera någon ström och så länge inte lindningen genererar någon ström så kommer inte jordfelsbrytaren att lösa.
Avleds som det enligt normen är angivet max 30mA så skall jordfelsbrytaren lösa inom 30ms, billiga jordfelsbrytare löser runt 15mA och dyra löser väldigt nära 30mA.

Avleds då ström på någotsätt så är det via jord och tillbaks till ursprunget strömen kommer leta sig och således så går strömen fel väg via jord och inte via neutralledaren eller fasledaren om det är en 2 fas eller 3 fas last.

jag förstår hur den fungerar.
fas och nolla går genom varsin primär lindning i en transformator eller ringkärna i motfas.
Minsta lilla ström på sekundären på trafon betyder obalans och strömmen bryts.

Vad jag ville säga är, precis som David menade, att det finns många vardagliga situationer den inte reagerar på.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #70 skrivet: 28 september 2012, 00:14:17 »
Jag ger upp.

Måste jag bevisa att jag kan stoppa en skarvsladd i poolen utan att jfb löser ut?
Vad är då vitsen med en jfb på poolen?

Är nollan i vattnet kommer största strömmen att gå genom vattnet till nollan och jfb kommer att se det som en last.
Mot jord kommer det att vara en minder ström än 30mA och den kommer inte att lösa ändå.

Varför har man en jfb till poolen?

Om nu det skulle bli fel på cirkulationspumpen till polen och vattnet skulle bli spänningsförande, har du då någon kroppsdel i polen och en annan kroppsdel på något som är jordat så skulle du få en strömgenomgång som i värsta fall skulle döda dig.
Jordfelsbrytaren skulle känna av att inte dom där 30mA kom tillbaks igenom den och lösa ut brytaren.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #71 skrivet: 28 september 2012, 00:19:29 »
jag förstår hur den fungerar.
fas och nolla går genom varsin primär lindning i en transformator eller ringkärna i motfas.
Minsta lilla ström på sekundären på trafon betyder obalans och strömmen bryts.

Vad jag ville säga är, precis som David menade, att det finns många vardagliga situationer den inte reagerar på.

Fas(erna) och nollan går genom samma primärlindning, det är när differensen uppstår mellan utgående och ingående ström som magnetfältet alstras och primärlindningen börjar flöda. Är in och utgående lika stora så kommer dom ta ut varandra.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #72 skrivet: 28 september 2012, 00:22:55 »
Jag ger upp.

Måste jag bevisa att jag kan stoppa en skarvsladd i poolen utan att jfb löser ut?
Vad är då vitsen med en jfb på poolen?

Är nollan i vattnet kommer största strömmen att gå genom vattnet till nollan och jfb kommer att se det som en last.
Mot jord kommer det att vara en minder ström än 30mA och den kommer inte att lösa ändå.

Varför har man en jfb till poolen?
Att den inte reagerar på allt betyder ju inte att man inte ska använda den. Den tar det mesta, gott nog eller hur.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #73 skrivet: 28 september 2012, 00:28:35 »
Motståndet i kroppen skulle kunna ge en skillnad i ström in/ut varpå JFB löser ut.
Men då är nog sträckan avgörande.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #74 skrivet: 28 september 2012, 00:34:59 »
om cirkulationspumpen till poolen har skyddsjord kommer väl säkringen gå direkt när CPn blir strömförande?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!