Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hur fungerar en jordfelsbrytare  (läst 40981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #45 skrivet: 27 september 2012, 22:37:34 »
ok så om jag står på plastmattan i ett par skor med gummisula så kommer det troligen ändå en punkt när den lilla jordning jag har får effekt.

Hade jag stått barfota insmord i vasselin på ett stengolv hade kanske JFB till och med brutit innan jag hunnit få en kyss?

Är det typ så, grovt, som man kan se det?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #46 skrivet: 27 september 2012, 22:40:52 »
Typ  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #47 skrivet: 27 september 2012, 22:42:28 »
Elsäkerhetsverket:
Citera
En jordfelsbrytare bryter strömmen snabbt om till exempel en apparats hölje skulle bli spänningsförande och minskar därmed risken att någon i din omgivning skadas av el.

Stämmer detta verkligen?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #48 skrivet: 27 september 2012, 22:45:31 »
om apparaten är jordad så stämmer det ju.
Eller om du är väl jordad när du tar i den.

Men det är ju genom att läsa den där typen av texter som man tror att en JFB skyddar för allt, vilket den ju inte gör.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #49 skrivet: 27 september 2012, 22:50:04 »
om apparaten är jordad så stämmer det ju.
Eller om du är väl jordad när du tar i den.

Men det är ju genom att läsa den där typen av texter som man tror att en JFB skyddar för allt, vilket den ju inte gör.

Ja, men vad skyddar den emot?
Jag börjar bli fundersam.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #50 skrivet: 27 september 2012, 22:54:22 »
Är höljet jordat så bryter säkringen snabbt, är höljet ojordat då bryter JFB när man tar i apparaten och "farlig" ström flyter genom den som tar i apparaten. Är inte strömmen stor nog att lösa ut JFB kan man ju välja att släppa taget om apparaten. Blir strömmen för stor kan man inte släppa apparaten även om man vill, men då skulle en JFB redan löst ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #51 skrivet: 27 september 2012, 22:56:39 »
Tydligen var den inte så smart byggd som jag trodde.

Wikipedia:
Den är mao inte byggd för att skydda människor.

En människa står alltid i kontakt med jord (vi är inte fåglar)
Det är 50% chans att du berör fas som är motsats till jorden (nollan skall inte vara farlig)

Om man badar i poolen eller som David sa tapper en hårtork i badkaret kommer jfb att lösa ut?

Jo, hårtorken får jfb att lösa om badkaret har någon jordkänning. Det var just det experimentet min el-lärare visade. En plåtspann med vatten, jordad, en tillslagen hårtork sänktes i vattnet, torken gick som en ubåt och 10A säkringen blev antagligen knappt jummen. Samma experiment, igen nu ansluten via jfb, löste direkt. Tror inte ens att jordningen behöver vara god för att den ska lösa.
Det problemet ser man ju på kompressorer som får jfb att lösa. Lindningarna dryper av olja, och det är ibland tillräcklig jordning. En annan sak att lägga på minnet är att om en jfb i centralen löser ut måste det inte nödvändigtvis vara en last det är fel på, det kan vara summan av flera som var och en, inte ensamma skulle slagit ut. Droppen som får bägaren att rinna över , så att säga.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #52 skrivet: 27 september 2012, 22:59:11 »
Jo, hårtorken får jfb att lösa om badkaret har någon jordkänning. Det var just det experimentet min el-lärare visade. En plåtspann med vatten, jordad, en tillslagen hårtork sänktes i vattnet, torken gick som en ubåt och 10A säkringen blev antagligen knappt jummen. Samma experiment, igen nu ansluten via jfb, löste direkt. Tror inte ens att jordningen behöver vara god för att den ska lösa.
Det problemet ser man ju på kompressorer som får jfb att lösa. Lindningarna dryper av olja, och det är ibland tillräcklig jordning. En annan sak att lägga på minnet är att om en jfb i centralen löser ut måste det inte nödvändigtvis vara en last det är fel på, det kan vara summan av flera som var och en, inte ensamma skulle slagit ut. Droppen som får bägaren att rinna över , så att säga.

En pool har ofta en liner som min har och är inte särskilt bra jordad?

Så vad gör din spann och min pool någon skillnad mot en ren last
« Senast ändrad: 27 september 2012, 23:05:08 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #53 skrivet: 27 september 2012, 23:08:04 »
En pool har ofta en liner som min har och är inte särskilt bra jordad?
Du har väl en pump och lite andra ateraljer, finns det ingenting som kan leda mot jord?
Enkelt att prova om du har ett mätinstrument, lägg ena mätpinnen i vattnet och sätt den andra på en fas, får du spänning har du jord i bassängen.

Och har du jord i bassängen så måste du städa den. Jag tog den lustifikationen själv, glädjedödare som jag är. :-))
« Senast ändrad: 27 september 2012, 23:11:00 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #54 skrivet: 27 september 2012, 23:14:26 »
Du har väl en pump och lite andra ateraljer, finns det ingenting som kan leda mot jord?
Enkelt att prova om du har ett mätinstrument, lägg ena mätpinnen i vattnet och sätt den andra på en fas, får du spänning har du jord i bassängen.

Och har du jord i bassängen så måste du städa den. Jag tog den lustifikationen själv, glädjedödare som jag är. :-))

Motorn i i pumpen är jordad ja, men inte vattnet.

Har du aldrig plockat mask genom att slå ner ett armeringsjärn i jorden och koppla på fasen från vägguttaget?
Ganska kul man behöver inte gräva, maskarna kryper upp själv.

Nej, poolvattnet har ingen kontakt med jord.
Det hade inte din spann heller.
« Senast ändrad: 27 september 2012, 23:16:28 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #55 skrivet: 27 september 2012, 23:22:00 »
Motorn i i pumpen är jordad ja, men inte vattnet.

Har du aldrig plockat mask genom att slå ner ett armeringsjärn i jorden och koppla på fasen från vägguttaget?
Ganska kul man behöver inte gräva, maskarna kryper upp själv.

Nej, poolvattnet har ingen kontakt med jord.
Det hade inte din spann heller.
Du läser visst dåligt, jag ser tydligt att jag skrev "jordad", måste jag skriva att det var samma spann, riggad på samma sätt? ^-^
Är pumpaxeln din av plast. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #56 skrivet: 27 september 2012, 23:28:05 »
Är pumpaxeln din av plast. ???

Svar, ja

Var din spann jordad?
Svar, nej.

Eller så var sladden till hårtorken jordad.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #57 skrivet: 27 september 2012, 23:35:15 »
Svar, ja

Var din spann jordad?
Svar, nej.

Eller så var sladden till hårtorken jordad.
Misstänker att du är grälsjuk. >:(
Varför tror du inte man kan jorda en spann av plåt? Sc:,h
Nej hårtorken var inte jordad den var dubbelisolerad. tummenupp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #58 skrivet: 27 september 2012, 23:40:10 »
Misstänker att du är grälsjuk. >:(
Varför tror du inte man kan jorda en spann av plåt? Sc:,h
Nej hårtorken var inte jordad den var dubbelisolerad. tummenupp

Nej, jag är inte grälsjuk.

Men vad löste ut jfb med hårtorken i spannen?

Varför var det inte bara en last?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #59 skrivet: 27 september 2012, 23:43:32 »
heheh men snälla. :)
hinken var ju jordad. Det innebär att en del av strömmen gick den vägen och då löser JFB.

samma scenario utan JFB så blir det en ubåt som går och går.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!