Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: effekt? vilken pumpstorlek?  (läst 3812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eriksjosten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
effekt? vilken pumpstorlek?
« skrivet: 29 januari 2009, 23:37:11 »
Godkväll.

några frågor angående storlek på pump samt typ av pump spontant av er proffs.

sitter mitt imellan luft/vatten o bergvärme,

hustyp tegel ,Suteräng 252m2 total uppvärmd golvyta 126m2 + 126m2 per plan med 40 m2 garage i bottenplan.karlstad.
 just nu minst 4m3 olja/Ã¥r dock 2 pers i hushÃ¥llet.men mÃ¥ste ha en pump för framtiden.även sÃ¥ de passar storlek o hustyp.Bubbelbadkar ska in.
,poolen ska bort/är tömd. fått offert på ivt htplusc11 190M hål/175aktivt för 155k samt ivtoptima 1100 113k ,dock de som jag pratar med tycker att ht+c11 är lite väl stabbig för huset,"eller kan de va gött me lite extra kräm så att säga"väntar på thermia o CTC....vad tror ni? är de ok me 11modellen från ivt? och en fråga angående solenergi.är de lönt att docka/går de?typ att de går o använda som dusch vatten under sommaren "gratis" som sköter sig själv om man ska bubbelbada alltså skiftar över till värmepumpen om de inte orkar med, genom sol.

för/nackdelar samt tips vore hyvens.

/E

 Sc:,h

Utloggad karlstapöjk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlstad
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2009, 17:07:52 »
Hoppas att du får svar på dina frågor för mig har du redan ventilerat med på jobbet....
Mvh "vedtjuven"
Nibe flvp 750. Bor i ett 1 1/2 plans hus med golvvärme i bottenplattan på 101 kvm och en övervåning med 65 kvm med radiatorer. Har ett vidbyggt garsge på 32 kvm som i framtiden ska värmas till ca 15 grader. Bor 2 vuxna + 2 barn.

Utloggad eriksjosten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2009, 18:42:12 »
jo,fick från thermia idag dom har som förslag diplomat10 med 160m hål /145 aktiv 136k låter ju bra men frågan e imot ivts 190m o 11modellen? är dyrast bäst som i allt annat? dock räknar thermia på 1800kr billigare årsdrift mot ivt.räcker diplotmat 10? tro, ctc har inte skickat ut någon off än.
btw drygt o behöva umgås även online arbetskamrater med :P haha

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2009, 18:55:22 »
250x50=12,5kw som toppeffekt när det är som kallast lite snabbt uträknat
DÃ¥ ger Thermian 9kw och IVT 10kw med kompressorn samt 50 grader ut
Är det 1 300 liters bubbelkar 140x140 så räcker inte en vp med intern vv-beredare utan du måste ha 2 burkar alltså en vp samt en vv-beredare för ett sådant badkar
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2009, 19:11:58 »
Jag har gjort en kalkyl på din nuvarande oljeförbrukning.
Som jag ser det är Thermian mer lämpligt dimensionerad, IVT:n skulle ha i princip full effekttäckning, och med den typ av styrning som de har skulle det mer eller mindre krävas en volymtank för att det skall fungera bra (Inte så många start och stopp).

Iofs skulle en IVT X11 kunna fungera, vill du ha en IVT, välj hellre den, men dÃ¥ kommer du antagligen  att behöva lite eltillskott när det är som kallast ute - och jag vet inte säkert om de har inbyggd elpatron?

Så här ser i alla fall kalkylen ut, jag har räknat med granit som bergart, har du kalkhaltigt berg behövs större borrdjup.

(Jag har bara tillgång till Nibes kalkylprogram, och har valt en 1230-10 vilket motsvarar Thermias 10 kw rätt bra.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eriksjosten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2009, 12:40:18 »
ok, hur många liter bör en sådan minst vara på (vvb)?skulle de löna sig att docka den mot sol också?
ska läsa på lite mer om thermian efter vad ni har svarat.
varför förslår ivt ht+11? när den inte är perfekt för just vårat hushåll?
de borde ju veta tycker man,verkar dock som att man kan bli pålurad
halvdanna lösningar om man inte kollar upp me oberoende parter.

tack så länge väntar på sist offarna nu så återkommer jag.

/E

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2009, 12:55:05 »
Jodå IVT´n kan mkt väl vara ett bättre val än Thermian, men det är väldigt svårt att sitta här och säga att den ena passar bättre än den andra, man måste ut och titta och "känna" av ditt hus och dess behov.
IVT´n 1 storlek stötte än Thermian, den drar mer för varje kompressortimme men mindre i tillskott.
Bergvärme och solvärme är det väldigt få som har du sparar ca 2000kr/år om du installerar solvärme när du redan har bergvärme idagselprisläge, men förbereda redan nu är ju inte fel å andra sidan kanske.
Just IVT har sk. vv-beredare vilket jag anser du behöver om du ska installera 1 större bubbelkar.
Denna vv-beredare finns även med sk. solslinga i sig som man sen då kan koppla solvärmen på utan mellanväxlare och dylikt. Hör med återförsäljaren. Thermia har säkert ngt liknande
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2009, 14:00:05 »
Solfångar i kombination med bergvärme finns behandlat i den här länken

http://www.byfy.lth.se/Publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf

Författaren kom fram till att solfångarna gav lika mycket som 20 meter extra borrhål som kostar betydligt mindre än solfångare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2009, 22:23:22 »
ok, hur många liter bör en sådan minst vara på (vvb)?skulle de löna sig att docka den mot sol också?
ska läsa på lite mer om thermian efter vad ni har svarat.
varför förslår ivt ht+11? när den inte är perfekt för just vårat hushåll?
de borde ju veta tycker man,verkar dock som att man kan bli pålurad
halvdanna lösningar om man inte kollar upp me oberoende parter.

tack så länge väntar på sist offarna nu så återkommer jag.

/E

Det finns många saker som kan göra att företagen kalkylerar fel pumpstorlek, om de t.ex. gått efter husets totala uppvärmda yta iställer för din nuvarande oljeförbrukning så bygger ju deras dimensionering på en gissning när det gäller totala energibehovet.

Ävan om man räknat på den nuvarande oljeförbrukningen bygger det i viss mån på en chansning, i de flesta dimensioneringsprogram anger man en pannverkningsgrad, och där kan det skilja rätt mycket mellan vad olika killar anger...

Jag har räknat med 4 m3 olja och 80% pannverkningsgrad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eriksjosten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2009, 19:56:55 »
tjo, fick just se en parantes i kalkylen pÃ¥ thermia mot ivt. IVT har räknat pÃ¥  1.2kr/kwh
 och thermia 1.0/kwh där har thermia sparat 1800kr/Ã¥ret,men tar jag kwh timmarna frÃ¥n bÃ¥dar offarna är de näst intill exakta. .IVT (total inköpt energimängs med vp 9950 kwh/Ã¥ret). Thermia (Energikostnad efter installation av värmepump 9923 kwh
 dÃ¥ verkar ct11an inte dra sÃ¥ värst mkt mer iofs. tänkte bara lägga till de innan jag lägger ut sista offarna.

Tackar verkligen för alla tips o era svar.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2009, 20:03:47 »
Hej Erik!

Är i farten själv och känner rent spontant att åtminstone ta till ett djupare hål som i IVT's offert pga din stora husyta. Med tanke på framtiden.. (uppvärmd pool, frikyla etc)

My two cents... :)

// Stefan
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad eriksjosten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2009, 20:29:57 »
hej där, fick brev från nibe idag. här kommer de siffrorna.
 nibe 1225 -10 fighter (10.3 + 6-9kw)
190m hål varav 170 aktiv
pris 142k

sätter jag dem brevid varandra så ser de ut följande,

IVT: 190m/aktiv175 ht+c11   150k maxbehov  11.7 kw max tillskott 2.1kw
9950kwh energimäng/år

thermia: 160m/149aktiv diplomat 10 134k.thermia anser att huset maxbehov är 10.5kw samt 2.8kw i tillsats. energimängd 9923/år

nibe 190m/aktiv 170 1225fighter 10 142k.maxbehov är 11.7kw
energiförbrukning netto 9350kwh/året.reko tillsats effek netto 4.0kw.


fråga gärna om något ur offarna så kommer de upp

bit lite i detta nu ,väntar med öppen plånbok på svar.

MWH E

Utloggad stiligkrispigt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2009, 06:45:04 »
Ävan om man räknat på den nuvarande oljeförbrukningen bygger det i viss mån på en chansning, i de flesta dimensioneringsprogram anger man en pannverkningsgrad, och där kan det skilja rätt mycket mellan vad olika killar anger.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2009, 17:55:52 »
Om man vill veta driftkostnaden gÃ¥nga med 1,4   1,5kr/kwh, beror givetvis pÃ¥ vad man har för elavtal, men tecknande idag ligger man där ungefär.
Givetvis ska väl installatören visa vad han räknar med för kwh i förbrukning samt vad kwh priset är för kunden.
Man ska ju inte jämföra äpplen å päron
Mest kyla men lite värme också

Utloggad eriksjosten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: effekt? vilken pumpstorlek?
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2009, 20:14:38 »
så igentligen spelar de ingen roll.alla är i stort sett samma saker,ska man tolka de så?
ingen av pumparna är bättre än de andra 2 till vÃ¥rat hus osv?  huvuddunk.dock hade nibe nÃ¥n modell som var 8k dyrare, med nÃ¥n lucka han visa.är de värt,hoppas dock de är mer än en lucka pÃ¥ maskinen man fÃ¥r för 8k.

« Senast ändrad: 04 februari 2009, 20:20:21 av eriksjosten »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!