Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning  (läst 15099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hög elförbrukning
« skrivet: 18 april 2006, 12:48:59 »
Hallå
Jag är inte riktigt nöjd med min Fighter 2010. Tycker det går åt alldeles för mycket el. Den är dockad till nibes elpanna 240 och elpannan för stötta för mycket tycker jag. Testat flera gånger när det är allt mellan -5 och +10 och kopplar jag av pannan går det ett dygn sedan ligger inne tempen på 15 grader brrrr. Framledningstempen ligger då på cirka 23 grader och orkar inte upp.Testat med luftning av element+panna+pump blev inte bättre.
Har rätt stort hus 250m2 halvbra isolerat. Men det ska ju pumpen klara tycker jag.
Dec jan feb låg förbrukningen inkl. hushållsel på över 4500kw/månad = dyrt....
Vad göra???
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 18 april 2006, 13:24:30 »
Hallå
Jag är inte riktigt nöjd med min Fighter 2010. Tycker det går åt alldeles för mycket el. Den är dockad till nibes elpanna 240 och elpannan för stötta för mycket tycker jag. Testat flera gånger när det är allt mellan -5 och +10 och kopplar jag av pannan går det ett dygn sedan ligger inne tempen på 15 grader brrrr. Framledningstempen ligger då på cirka 23 grader och orkar inte upp.Testat med luftning av element+panna+pump blev inte bättre.
Har rätt stort hus 250m2 halvbra isolerat. Men det ska ju pumpen klara tycker jag.
Dec jan feb låg förbrukningen inkl. hushållsel på över 4500kw/månad = dyrt....
Vad göra???

Jag antar att du har en 2010-8, vad hade du för energiförbrukning på huset per år innan installationen av värmepump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 18 april 2006, 13:46:20 »
Hej Carl
Helt riktigt 2010-8 heter den. Enligt förra ägaren av huset 43500kw. Rörfirman beräknade 25000kw efter pumpinstallationen, kanske något optimistiskt :) (Till saken hör även att jag har eldat minst 3-4 kvällar per vecka i min öppna spis som är försedd med insats så det ger ganska bra värme.)

Tobias
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 18 april 2006, 15:19:56 »
Hej Carl
Helt riktigt 2010-8 heter den. Enligt förra ägaren av huset 43500kw. Rörfirman beräknade 25000kw efter pumpinstallationen, kanske något optimistiskt :) (Till saken hör även att jag har eldat minst 3-4 kvällar per vecka i min öppna spis som är försedd med insats så det ger ganska bra värme.)

Tobias

Hmmmm.... Sc:,h

Kolla först den mest uppenbara felorsaken:
Alla radiatortermostater ska vara fullt öppna, (du kan ev ha enstaka lite strypta)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #4 skrivet: 18 april 2006, 17:58:30 »

Går kompressorn på högfart? Kolla vilken kontaktor som är dragen.

Jag tror det var Janne El-energi som i vintras upptäckte att hans VP gav dålig effekt, tack vare loggning/intresse märkte han det. Felet var att styret fått hjärnblödning och körde kompressorn på lågfart. Felet försvan med "norsk-reset", slog av/på strömmen.

Värt att kolla!

PerJ

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 18 april 2006, 20:38:19 »
Nja, alla termostater är ju inte helt öppna eftersom jag inte värmer upp alla rummen. Ska man inte strypa värmen på elementen när man inte har rumsgivare, eller hur funkar det? Ställer man rumstempen helt genom pannan?

Det där med om kompressorn går på högfart eller inte är nog lite för invecklat för mig jag är ju trots allt "nykomling" :) Det visar i displayen att den går på läge A och ibland läge B. Men eftersom stömmen kommer och går lite som den vill här i Småland så är nog pumpen redan "norsk resetad".

Tobias
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hög elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 18 april 2006, 20:47:00 »
Försök att ha så mycke termostater som möjlig helt öppna och om möjligt styr värmen med pannan så du får en låg framledningstemperatur.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 18 april 2006, 21:08:02 »
OK vi testar och brassar på lite på elementen så får vi se vad som händer, det lär väl ta ett tag innan man kalibrerat inställningen antar jag.

Tobias
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad Gustaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög elförbrukning
« Svar #8 skrivet: 18 april 2006, 21:51:46 »

Väldigt viktigt!
Temp.diffen mellan fram och retur till pumpen måste vara korrekt intrimmad.
Annars stryp på ventil 81 på VVM.
MVh
Gustaf

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #9 skrivet: 21 april 2006, 06:23:43 »
Hmm

Den där ventil 81 kan jag inte se däremot sitter det något som ser ut som en plugg eller ett pågängat lock där. Röret känns dock varmt.

Funkade inte att dra på alla elementen. Har nu +15 i huset igen....Har även vridit upp ratten så att värmekurvan(heter det så?) förskjutits 6 steg. Men inte blir det varmare i huset för det. I morse visade det på 22 graders framledningstemp. Värdet inom parantes (börvärde?)var då 52 om jag minns rätt. +-0 utetemp.

Varmvattnet är det dock inga problem med det ligger stadigt ring 45 grader.

Tobias (han med tjock tröja)  ;)



NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad Gustaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög elförbrukning
« Svar #10 skrivet: 21 april 2006, 15:30:14 »

Hej Tobias.
Jag trixade länge med min pump innan jag kom rätt. Så här gjorde jag:
1. Under meny 1.1 ändrade jag tiden från 10 till 40 minuter
2. Under meny 1.2 ändrade jag från 5 till 30 minuter
3. Öppnade en vv-kran lite och väntade sedan tills pumpen gick över till vv-produktion
4. På meny 5.15 kan man avläsa diffen mellan fram och retur till pumpen. Vänta några minuter tills värdena är stabila och kolla att dom ligger rätt enligt diagrammet i manualen.
5. Jag sänkte hastigheten på laddpumpen till läge 1 och fick upp diffen några grader.
6. Tog av locket på ventil 81, (denna är helt öppen vid leverans) och ströp denna tills jag låg rätt enligt diagrammet. Var tvungen att stänga ventilen väldigt mycket. (Insexnyckel.)
7. Återställde värdena under meny 1.1 och 1.2
8. Lycka till, hoppas att du finner felet.

Mvh Gustaf

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #11 skrivet: 21 april 2006, 19:13:26 »
Super! Tack för tipsen, nu ska jag tillbringa min fredagskväll i källaren  :) sÃ¥ fÃ¥r vi se om jag fÃ¥r rätsida pÃ¥ det här. Annars Ã¥terkommer jag med fler desperata frÃ¥gor....

Tobias
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Hög elförbrukning
« Svar #12 skrivet: 23 april 2006, 07:45:57 »
Hallå där *vinkar*

Det låter inte roligt det här. Jag har gjort en snabb beräkning på hur långt ner i utomhustemperatur som din fighter bör kunna hålla inomhustempen och den bör klara det ner till ca +3 grader C. Men det är en teoretisk beräkning som kan vara fel men ändå bör kunna ge dig en indikation på vad din pump bör klara av.

Hälsningar från Cicero


Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #13 skrivet: 25 april 2006, 12:27:17 »
Hej igen

Jag undrar bara över dessa värden som var inmatade innan jag började att ratta: under meny 1.1 30 min och under meny 1.2 20 min. Dessa värden skiljer sig ganska kraftigt mot de som Gustaf angav här ovan. Kan det ha något med problemet att göra?

mvh / Tobias
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Hög elförbrukning
« Svar #14 skrivet: 25 april 2006, 17:36:42 »
Hej Tobbe,

Periodtiden för varmvattenproduktion styr hur länge VP:n kör varmvatten innan den går över och kör mot radiatorerna.
Om 1.1 är ställd till 30 och 1.2 är ställd till 20 betyder det att om det behöver göras varmvatten sÃ¥ kommer pumpen att köra 20 minuter varmvatten och sedan köra 10 minuter mot radiatorerna. 

Kör du enligt Gustavs inställning så skulle pumpen tillåtas att köra varmvatten i 30 minuter och sedan köra mot radiatorerna i 10 min. Så himla stor skillnad gör det inte och det förklarar definitivt inte dina problem.

Du kanske har samma problem som jag tror att jag har och det är att pumpen helt enkelt inte ger så mycket effekt som den ska enligt databladet. I mitt fall borde pumpen lätt klara husets uppvärmning ner till -8 grader C utan hjälp av pannan men i verkligheten klarar den bara ner till -3. Om samma sak gäller dig så kan det förklara problemet.

Cicero

Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!