Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning  (läst 15115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hög elförbrukning
« Svar #15 skrivet: 25 april 2006, 19:51:16 »

Hej Tobias.
Jag trixade länge med min pump innan jag kom rätt. Så här gjorde jag:
1. Under meny 1.1 ändrade jag tiden från 10 till 40 minuter
2. Under meny 1.2 ändrade jag från 5 till 30 minuter
3. Öppnade en vv-kran lite och väntade sedan tills pumpen gick över till vv-produktion
4. På meny 5.15 kan man avläsa diffen mellan fram och retur till pumpen. Vänta några minuter tills värdena är stabila och kolla att dom ligger rätt enligt diagrammet i manualen.
5. Jag sänkte hastigheten på laddpumpen till läge 1 och fick upp diffen några grader.
6. Tog av locket på ventil 81, (denna är helt öppen vid leverans) och ströp denna tills jag låg rätt enligt diagrammet. Var tvungen att stänga ventilen väldigt mycket. (Insexnyckel.)
7. Återställde värdena under meny 1.1 och 1.2
8. Lycka till, hoppas att du finner felet.

Mvh Gustaf

Stopp hold your horses... på detta sätt har man bara rätt flöde medans man kör varmvatten...när växelventilen sen växlar över till värmeproduktion då råder helt andra förhållande då strypventilen ej ens är i drift, detta är galet.


Gör så här istället...Kör vp.en mot radiatorerna kolla diff där...
Kör mot vv kolla diff där..

Du kommer då troligen få låg diff i bägge lägena.. så sänk pumpfarten på ladd krets sänk pumpfart ut på systemet...så du hamnar rätt i bägge lägena skulle du då få låg diff på vv-laddningen stryp då strypventilen..

Som Gustaf gjort får han troligen låg diff ut på radkretsen å vp blir klen...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hög elförbrukning
« Svar #16 skrivet: 25 april 2006, 20:09:19 »
De flesta har högre flödesmostånd mot rad systemet. Jag kan köra max 470l i läge 3 med min cirk pump till rad systemet.

Men till Ack tank kan jag då kör1400l/h. Så för att som bäst följa Nibe kurva finns ingen möjlighet att köra i läge1 utan jag stryper till tank eller VV laddning.

Liknande måste det bli då man ej har så stort värmesystem eller stort mottyck. De som har volymförstorare eller tank i serie på rad systemet blir det annan femma. --/

Nu vår/ höst körning har jag i högsta effekten diff 12-13 grader till rad system men endast 7-8 grader till tank(`VV ) för att då får jag bästa effekt ut. (mätt med värmemätare) :,v(
« Senast ändrad: 25 april 2006, 20:16:01 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hög elförbrukning
« Svar #17 skrivet: 25 april 2006, 20:23:02 »
De flesta har högre flödesmostånd mot rad systemet. Jag kan köra max 470l i läge 3 med min cirk pump till rad systemet.

Men till Ack tank kan jag då kör1400l/h. Så för att som bäst följa Nibe kurva finns ingen möjlighet att köra i läge1 utan jag stryper till tank eller VV laddning.

Liknande måste det bli då man ej har så stort värmesystem eller stort mottyck. De som har volymförstorare eller tank i serie på rad systemet blir det annan femma. --/

Nu vår/ höst körning har jag i högsta effekten diff 12-13 grader till rad system men endast 7-8 grader till tank(`VV ) för att då får jag bästa effekt ut. (mätt med värmemätare) :,v(

Ja är det inte det jag säger??? eftersom det går trögre mot radkretsen ska man först kolla å justera mot den sidan först... för att sen strypa mot vv-laddning..

Om man gör som Gustaf gjort verkar det som om han inte ens kollar diff mot raddkrets utan kör som det blir..Inte en stavelse om justering på den pump som går mot raddkretsen... för om den står i läge tre samtidigt som den första i läge två då får man garanterat låg diff på raddkretsen.
« Senast ändrad: 25 april 2006, 20:26:11 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hög elförbrukning
« Svar #18 skrivet: 25 april 2006, 20:32:05 »
Digital


Jag tycker vi tillsammans kan skapa en tråd som kallas "optimera VP"

Där vill jag man skall punkt form skriva ner alla de trix och injusteringar man kan göra för att få bästa VP. Detta vid olika förhållande och ute temp.

1.....Vintertid full värme+VV

2.....Vår/höst Rad+VV

3.....endast VV



Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Gustaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög elförbrukning
« Svar #19 skrivet: 25 april 2006, 22:56:25 »
Hej ni alla
Ni har säkert rätt hela gänget och jag tycker att Jannes förslag är väldigt bra ty jag inser att jag har mycket att lära.
Pumpen mot radiatorerna kör jag i läge 2 och diffen är inte så låg. Vågade inte strypa mer i vintras eftersom returen riskerade att hamna under 20C och då avfrostar ju inte v-pumpen. Jag fick problem med detta i mars och avbröt trimningen till radiatorerna medan jag väntade på byte av styrkort.
Tror inte att jag ligger så fel i flödena eftersom förbrukningen gått ner från 25000 till beräknat 14500. Dessutom höjt innetemperaturen från 21 till 23C. Har aldrig haft en så skön vinter.
Hoppas att jag inte förvillat någon med mitt förra inlägg och ser fram mot er nya tråd.
Mvh Gustaf

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #20 skrivet: 13 november 2006, 15:26:55 »
Hej igen

Tänkte bara skriva lite om vad "felet" troligen var. Kontaktade NIBE´s utmärkta support och de lotsade fram till den troliga orsaken till att det går åt så mycket ström och att det ändå inte blir varmt i huset.

Under meny 5:15, som ni nämnt i era tidigare instruktioner, gick jag in och läste av deltavärdet flera gånger till -4 grader :o (borde enligt diagrammet vara +4 vid avläsningstillfället), ja ni läste rätt minus Vid avläsningen väntade jag tills värdet stabiliserats. Minusvärdet kan enligt NIBE bara ha en förklaring: Installatören har vänt på givarna in/ut till värmepumpen. Då blir följden att man inte alls får ut den effekten ur pumpen som det är tänkt. Det kan även vara så att åskan slagit söder styrkortet men då skulle det visa sig på fler sätt än bara ett minusvärde under meny 5:15, men NIBE satsade 99,9% på att det är installlatören som gjort fel med givarna.

Har inte lyft på locket till värmepumpen och skiftat kablarna än.
Vet ni om det finns någon garanti för ett värmepumpsinstallationsjobb? I såfall borde ju installatören fixa detta utan kostnad. Kanske kan man kräva ersättning för att anläggningen inte funkat tillfredsställande? Frågan är ju om dom har gjort någon inställning överhuvudtaget då borde dom ju märkt att värdet under 5:15 inte stod rätt till?
Klantigt av mig att inte jag tog tag ordentligt i detta redan från början, men man väntar ju sig att det ska funka utan problem med en helt ny anläggning.

ha de gott 
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hög elförbrukning
« Svar #21 skrivet: 13 november 2006, 16:59:53 »
Hej igen

Tänkte bara skriva lite om vad "felet" troligen var. Kontaktade NIBE´s utmärkta support och de lotsade fram till den troliga orsaken till att det går åt så mycket ström och att det ändå inte blir varmt i huset.

Under meny 5:15, som ni nämnt i era tidigare instruktioner, gick jag in och läste av deltavärdet flera gånger till -4 grader :o (borde enligt diagrammet vara +4 vid avläsningstillfället), ja ni läste rätt minus Vid avläsningen väntade jag tills värdet stabiliserats. Minusvärdet kan enligt NIBE bara ha en förklaring: Installatören har vänt på givarna in/ut till värmepumpen. Då blir följden att man inte alls får ut den effekten ur pumpen som det är tänkt. Det kan även vara så att åskan slagit söder styrkortet men då skulle det visa sig på fler sätt än bara ett minusvärde under meny 5:15, men NIBE satsade 99,9% på att det är installlatören som gjort fel med givarna.

Har inte lyft på locket till värmepumpen och skiftat kablarna än.
Vet ni om det finns någon garanti för ett värmepumpsinstallationsjobb? I såfall borde ju installatören fixa detta utan kostnad. Kanske kan man kräva ersättning för att anläggningen inte funkat tillfredsställande? Frågan är ju om dom har gjort någon inställning överhuvudtaget då borde dom ju märkt att värdet under 5:15 inte stod rätt till?
Klantigt av mig att inte jag tog tag ordentligt i detta redan från början, men man väntar ju sig att det ska funka utan problem med en helt ny anläggning.

ha de gott 


Din vp ska stanna om givarna sitter fel och larmar i inne del med "bytt givare" gör den inte det så är det nog nått annat...
För om du kan få ett positivt resultat borde felmonterade vara otänkbart...
Kanske sitter dom taskigt an givarna alltså..

Du borde ha en service man frÃ¥n Nibe där hos dej för att lista ut vad felet är.. Nöj dej inte med mindre  tycker jag...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #22 skrivet: 14 november 2006, 09:13:02 »
Hej

Något postitivt resultat under 5:15 får jag aldrig. Nu i morse var det +18 inne +7 ute varmvatten +45 framledningstemp till radiatorerna +29 börvärde +37. Då visade meny 5:15 -6.8 grader.

Jag har aldrig sett nåt larm om fel givare eller måste man kolla i någon fellogg för att de det?
Får väl höra om NIBE vill skicka hit en "gubbe". Men då vill man ju helst vara säker på att inte få pröjsa honom.....

 *vinkar*/Tobias
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning
« Svar #23 skrivet: 14 november 2006, 15:11:59 »
är inte en 2010-8 väldigt liten pump, om man kör den på ett 250 m2 hus.
beror väl i och försig hur bra huset är isolerat
men den ger 6,6 kw vid 0 ºC och 45 i framlednings temp  - avfrostningen som nibe anger till 10%. sÃ¥ det blir typ 6 Kw som pumpen lämnar.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hög elförbrukning
« Svar #24 skrivet: 14 november 2006, 22:18:51 »
Hej

Något postitivt resultat under 5:15 får jag aldrig. Nu i morse var det +18 inne +7 ute varmvatten +45 framledningstemp till radiatorerna +29 börvärde +37. Då visade meny 5:15 -6.8 grader.

Jag har aldrig sett nåt larm om fel givare eller måste man kolla i någon fellogg för att de det?
Får väl höra om NIBE vill skicka hit en "gubbe". Men då vill man ju helst vara säker på att inte få pröjsa honom.....

 *vinkar*/Tobias


vad visar 5.15 när kompressorn inte går?
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #25 skrivet: 15 november 2006, 16:04:06 »
Citera
vad visar 5.15 när kompressorn inte går?

När värmepumpen inte går visar det 0.0 grader under 5:15.

Tobias
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög elförbrukning
« Svar #26 skrivet: 15 november 2006, 18:20:05 »
 Hej Tobbe !
läser tråden med stort intresse. har inte råkat ut för detta trots lång erfarenhet , men har ett par infall som kanske hjälper.
tror det finns vissa äldre utgåvor som ej larmar för felaktigt monterade givare.
vet pumpen att den jobbar mot en panna,kanal 13 i läge 2
är du säker på laddflödet både vid radiator och tappladdning(svårt att kolla med -värde i kanal 5:15 ,men har du kännt på rören(verkar det rimligt)
du kan även få en uppfattning om hur kompressorn går via menyerna:
5:12=vätsketemp bör ligga runt 40-45 gr.c
5:13= hetgastemp bör ligga runt 75-90 gr.c
detta är vid stabil drift. kommer du inte nära dessa värden kan du ju skriva vad alla värden är under meny 5 så får vi försöka lösa det hela.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #27 skrivet: 16 november 2006, 07:09:16 »
Hej ace mfl.

Skall kolla värdena och känna på lite rör så fort jag kommer hem i kväll. Har även inhandlat 1 st torx-nyckel för att kunna öppna locket på 2010:an och kolla givarkablarna samt ev. vända dem och kolla 5:15 igen om det fortfarande visar minus där.

En sak vet jag dock säkert och det är att hetgastemp i meny 5:13 ligger inte runt 75-90 ºC det står bara ------ i rutan!

Ã…terkommer  *vinkar*

Tobias
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

Utloggad Gustaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög elförbrukning
« Svar #28 skrivet: 16 november 2006, 19:14:21 »
Det finns 2 anslutningar i pannan. Kolla så att kommunikationskabeln är rätt ansluten.
Lycka till
Gustaf

Utloggad Tobbe_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #29 skrivet: 16 november 2006, 22:08:54 »
Hej igen (och tack för alla tips...)

Nu har jag lyft på locket till 2010:an och kollat att givarkablarna är rätt monterade. Det är dom. Gul kabel till vp framledning och den blå till röret som går ut från vp. Kollade även på styrkortet i kanal 13 och den visar läge 2.
NIBE-supportens idé om att testa att skifta gul/blå ger jag mig inte på eftersom det verkar rätt som det är monterat.

Läste Gustavs inlägg om kommunikationskabeln(modularkabel?), intressant, kabeln som kommer frÃ¥n 2010:an sitter i den undre anslutningen hos mig. Inte i den övre som min instruktionsbok anger. I den övre gÃ¥r en likadan kabel till övre regionen av VVM240. Är det detta som trasslat till allt??? IsÃ¥fall blir man ju fullständigt  fiR:

Här kommer i alla fall en lååång lista över inställningarna. För den som orkar läsa.

1.1 30min
1.2 10min
1.3 46 ºC
1.4 52 ºC
1.5 60 ºC
1.8 1662h sedan installationen i sept. 2004

2.1 9
2.2 0
2.3 15
2.4 55
2.5 0
2.7 31.2 ºC
2.8 -219

5.1 1
5.2 normal(01)
5.3 A
5.4 5min
5.5 24092 (sedan sept -04)
5.6 16798 (sedan sept -04)
5.7 2077 (sedan sept -04)
5.8 5387 (sedan sept -04)
5.9 8.6 ºC
5.10 -5.2 ºC
5.11 12.1 ºC
5.12 28.6 ºC
5.13 ------ºC
5.14 32.3 ºC
5.15 -3.4 ºC
5.16 nej

8.2.1 20ºC
8.2.2 15ºC

8.3.1 25A
8.3.2 9KW
8.3.3 6.4A
8.3.4 4.5A
8.3.5 5.6A
8.3.6 300

puuhh

 *vinkar* / Tobias
NIBE Fighter 2010-8 dockad till VVM 240
250 m2 trähus 1,5 plan byggt 1899 lokaliserat i Småland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!