Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammal VP General electric  (läst 2349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad duley93

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Gammal VP General electric
« skrivet: 26 augusti 2006, 23:08:44 »
Har en urgammal VP troligtvis från början av 80talet. En general electric weathertron tror den heter a700a4 någon som vet något om denna. Jag tycker att den verkar ha svårt att få ut någon vettig effekt. Den går väl kanske 10min en gång i timmen nu på sommaren och då bara för att värma varmvattnet. Hjälper det att byta kompressor för att få fart på den eller är den helt enkelt slut och bör skrotas?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Gammal VP General electric
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2006, 23:34:14 »
Har inte den blekaste aning om vad det är för pump. Men kolla så att luftväxlaren är ren o fin och att det är bra luftväxling.
Att byta kompressor drar med sig lite andra detaljer, och så måste den konverteras, (ny typ av gas). men det är inte säkert att den går bra för det, värmeväxlaren på vattensidan kan vara igenslammad och hindra värmeövergången.
Är det köldmediebrist gäller konvertering då med. (såvida det inte redan är gjort).
Så rådet blir att se till att luftgenomströmningen är god. är den det och det inte blir bättre effekt, byt.
Jag utgår från att du märkt att den blivit sämre.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal VP General electric
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2006, 14:30:17 »
Har en urgammal VP troligtvis från början av 80talet. En general electric weathertron tror den heter a700a4 någon som vet något om denna. Jag tycker att den verkar ha svårt att få ut någon vettig effekt. Den går väl kanske 10min en gång i timmen nu på sommaren och då bara för att värma varmvattnet. Hjälper det att byta kompressor för att få fart på den eller är den helt enkelt slut och bör skrotas?

På sommaren brukar det inte behövas nån annan värme än till varmvattnet, vänta till i höst och husets värmebehov ökar och se vad den gör då. Klarar den varmvattnet med 10min/h så funkar den säkert ett tag till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad duley93

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Gammal VP General electric
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2006, 22:30:39 »
Nix det klarar den inte i november förra året när första frosten lade sig så gick den nästan hela dygnet. Mätte nu Förbrukningen
av elen och med värmepumpen igång så gick det åt 25kwh per dygn och med elpatronen istället så gick det åt 31kwh.
Så då är frågan hur mycket är igentligen hushållsel. Det är det meckiga att testa. Är hushållselen ca 15kwh av de 25 så spar den just nu ca 30%. Men är hushållselen 20kwh så sparar den just nu hälften
Tja den kanske skall få köra ett tag till. Men den låter så förbannat bara.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal VP General electric
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2006, 07:02:03 »
Nix det klarar den inte i november förra året när första frosten lade sig så gick den nästan hela dygnet. Mätte nu Förbrukningen
av elen och med värmepumpen igång så gick det åt 25kwh per dygn och med elpatronen istället så gick det åt 31kwh.
Så då är frågan hur mycket är igentligen hushållsel. Det är det meckiga att testa. Är hushållselen ca 15kwh av de 25 så spar den just nu ca 30%. Men är hushållselen 20kwh så sparar den just nu hälften
Tja den kanske skall få köra ett tag till. Men den låter så förbannat bara.

Det verkar vara dags att pensionera den.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!