Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ArbetsfrÃ¥ga  (läst 4892 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Arbetsfråga
« skrivet: 19 juni 2007, 22:40:27 »
hej..

har ju jobbat i typ 8-9 år i skogen på sommrarna,,,har hjälpt en kompis att starta upp en röjfirma som jag jobbar i nu....dvs vi röjer skog

problemet är följande..har hafft asont i ryggen i nått år.

i början va det inte så farligt utan det kunde va en vecka per år,om senaste åren så har det blive värre i fjol så va jag hemma 3veckor (semester)pga att ryggen inte ville va med riktigt
åt paraflex komp av å till i princip hela sommaren..

då min mage inte gillar pillren å jag inte håller det normalt att ha värk i ryggen i flera månader, så jag hasade i väg till läkaren för att kolla upp ryggen ....det blev magnetrönken å hela kittet

fick svar i veckan ..normala ålders förslitnings skador+ ett begynnande diskbrock i ryggen
läkaren skrev att jag börde nog överväga att byta till ett jobb som inte litade av ryggen lika mycket
för det skulle knappast bli bättre med åren

Är jag sjåpig som starkt överväger att sluta på jobbet,mest pga att jag knappast kommer att bli bättre om jag fortsätter på jobbet

å jag tror inte att det e riktigt bra att jobba å ha kroppen full med knark,händer det nått i ryggen så känner man det väl inte ...utan det kan gå åt hvette rejält innan det blir stopp

har liksom ingen lust att ryggen rasar totalt innan man byter jobb,det e ju bra om kroppen funkar i nått år till

dessutom så inbillar jag mig att det är tungt att få ett nytt jobb om ryggen e riktigt knas,,finns inte en frisk företagare som vill anställa nån med väck rygg ,det kan ju bli jävligt dyrt

finns det nån som har nått råd + eller har vare med om nått liknande


Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Arbetsfråga
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2007, 00:05:25 »
Vi byter rygg .. din gÃ¥r ju i alla fall pÃ¥ piller  ;)
För det första så ska du be din läkare skriva ett utlåtande och ett intyg att din rygg har gjort sitt.
Tyvärr finns det bara 2 alternativ nu kvar och det ena är jobba kvar tills du är invalidiserad eller ta ett snack med försäkringskassa och läkare om din situation.
Bli inte förvånad om det slutar med alt 1.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Arbetsfråga
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2007, 07:13:50 »
Min farsa jobbade som skogshuggare och förstörde sin rygg ordentligt, vid sin första röntgen (vid 65 år ålder) frågade läkaren om han varit med om någon trafikolycka?!

Men han kunde hålla sig upprätt så länge som han var fysiskt aktiv, men när han slutade jobba (vid 70) så gick det snabbt utför.

Mitt råd är därför, jobba på eller om du lägger av, se till att träna ryggen. Den dag du slutar jobba och blir en soffpotatis är ryggen körd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbetsfråga
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2007, 15:59:56 »
Om du har ett begynnande diskbrock så undrar jag vad det kan vara, antingen har man väl diskbråck eller ej...

Om du lider av diskar som ine riktigt hÃ¥lls pÃ¥ plats mellan kotorna utan pressas ut under belastning kan du säkert träna upp den "defekten" pÃ¥ ett gym (har lite svÃ¥rt att se dig framför mig pÃ¥ ett gym ,men ändÃ¥  ;)).

Har du dålig rygg torde det bästa för dig vara en omskolning till arbetsförmedlare eller liknande, kanske F-kassan i Norsjö behöver ny personal för att kontrollera de sjukskrivna, annars skulle du kunna starta ett företag som spionerar på/filmar långtidssjukskrivna på uppdrag åt försäkringsbolagen. Det är nog en bransch som kommer att växa, speciellt om trafikförsäkringen skall täcka alla kostnader för trafikrelaterade skador och sjukskrivningar framöver.

Att jobba i skogen kanske inte är det bästa, men som så många andra kanske du blir tvungen att fortsätta om du inte omskolar dig till något som inte sliter på ryggen.
Att starta eget och riskera att stå där med diskbråck en vacker dag låter rätt chansartat om du inte är säker på att arbetet i egna frman inte kräver någon fysisk aktivitet att tala om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Arbetsfråga
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2007, 17:51:12 »
Om du har ett begynnande diskbrock så undrar jag vad det kan vara, antingen har man väl diskbråck eller ej...

Om du lider av diskar som ine riktigt hÃ¥lls pÃ¥ plats mellan kotorna utan pressas ut under belastning kan du säkert träna upp den "defekten" pÃ¥ ett gym (har lite svÃ¥rt att se dig framför mig pÃ¥ ett gym ,men ändÃ¥  ;)).

Har du dålig rygg torde det bästa för dig vara en omskolning till arbetsförmedlare eller liknande, kanske F-kassan i Norsjö behöver ny personal för att kontrollera de sjukskrivna, annars skulle du kunna starta ett företag som spionerar på/filmar långtidssjukskrivna på uppdrag åt försäkringsbolagen. Det är nog en bransch som kommer att växa, speciellt om trafikförsäkringen skall täcka alla kostnader för trafikrelaterade skador och sjukskrivningar framöver.

Att jobba i skogen kanske inte är det bästa, men som så många andra kanske du blir tvungen att fortsätta om du inte omskolar dig till något som inte sliter på ryggen.
Att starta eget och riskera att stå där med diskbråck en vacker dag låter rätt chansartat om du inte är säker på att arbetet i egna frman inte kräver någon fysisk aktivitet att tala om.

Ett regelrätt diskbrock innebär att disken läcker (geleliknande massan som finns inuti disken) har runnit ut....


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Arbetsfråga
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2007, 18:17:44 »
hej ...
jaja hur som hällst käns det ju inte riktigt bra att fortsätta..som vanligt
vill inte stå där en vacker dag om 3 år å ryggen e helt väck,dessutom blir man ju inte direkt pigg av medusiner
helt slut i kroppen å orken försvinner,gissar på att man har borta ca 30% av orken jämfört med om man inte äter knarket....

att få ut det som arbetsskada e kört iomed att man inte legat ner å dött i skogen....

det brukar väl va ungefär det dom släpper igenom som arbetsskada på försäkrings kassan nu mer


vet inte riktigt vad dom menar med ett begynnande diskbrock,har ingen aning ...men jag vet ju vad doktorn skrev ...å jag vill inte ha mer problem det räcker gott som det är...

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Arbetsfråga
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2007, 18:36:29 »
Oavsett vad du väljer anser jag att du drabbats av en arbetsskada, om än s.k förslitning, så det är mycket viktigt att det finns 100% läkarundersökningar som kan fastställa detta. Om du sen mönstrat tidigare (inför lumpen) bör det då finnas läkarpapper därifrån om att du var 100% normal tidigare så att skadan verkligen kan relateras till skogsbruk, sen är det dags att härja med f-kassan och div försäkringsbolag. Vet inte om jag svär i kyrkan med ryggproblem bör väl vara mellen 20-40% arbetsnedsättande/invaliditetsnorm.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Arbetsfråga
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2007, 21:46:45 »
hej
joo visst det går säkert att strida i fler år men jag undrar om det e lönt ...

jag va dum som ett jävla nöt,jag ger mig fan på att jag knäckte ryggen då jag jobbade åt min förra arbetsgivare

jag snubblade nerför en vägslänt som va ca 10 m men lyckades grabba tag i ett träd på vägen ner,då small det till i ryggen å jag trodde att jag skulle avlida av smärta
det vred till pÃ¥ nÃ¥tt jädra vis i ryggen,men jag lyckades masa mig i väg  försökte jobba sÃ¥ gott det gick,för jag räknade ut att om jag satte mig ner sÃ¥ skulle jag förmodligen alldrig ta mig upp för egen maskin...pÃ¥ kvällen bad jag frugan kolla min rygg ...hadde ett blÃ¥märke som va ca 6cm i diam mitt pÃ¥ ryggraden där det smärtade som mest
det är därifrån det alltid börjar att jäklas..sen så slutar benen att funka då det e som mäst jävligt


man skulle ha masat sig i väg till en läkare omg å fått papper på vad som hadde hänt å inte försökt va duktig å jobba ..tyvär så hägrade lönen mer vid det tillfället så det va som inte så stor vilja att ligga hemma å ha ont i ryggen

lätt som rackarn å va efter klok

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Arbetsfråga
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2007, 07:09:30 »

Om du lider av diskar som ine riktigt hÃ¥lls pÃ¥ plats mellan kotorna utan pressas ut under belastning kan du säkert träna upp den "defekten" pÃ¥ ett gym (har lite svÃ¥rt att se dig framför mig pÃ¥ ett gym ,men ändÃ¥  ;)).


Skulle tro att detta är bästa åtgärden, man kan säkert lägga en massa pengar på naprapater mm. och bli tillfälligt hjälpt men i längden funkar bara "rätt" sorts träning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Arbetsfråga
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2007, 08:48:21 »

Om du lider av diskar som ine riktigt hÃ¥lls pÃ¥ plats mellan kotorna utan pressas ut under belastning kan du säkert träna upp den "defekten" pÃ¥ ett gym (har lite svÃ¥rt att se dig framför mig pÃ¥ ett gym ,men ändÃ¥  ;)).


Skulle tro att detta är bästa åtgärden, man kan säkert lägga en massa pengar på naprapater mm. och bli tillfälligt hjälpt men i längden funkar bara "rätt" sorts träning.


Finns ju även.......  http://www.praktikertjanst.se/templates/PageExternal.aspx?id=4033



//Krister  *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Kentah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Arbetsfråga
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2007, 14:20:20 »
Mitt råd är: Byt jobb!

Jag har genomgÃ¥tt en steloperation av dom 2 nedersta kotorna pga förslitning (eller Ã¥ldersdegeneration som läkaren säger  ::)....är precis över 30 Ã¥r)

Tyvärr är det dags igen för en operation för att en skruv har gått av, dom skruvar fast kotorna med skruvar och plattor.
Jag lovar dig att hamna i denna sväng med försäkringskassa, läkare, operationer, piller, försäkringsbolag....det är fan ett heltidsjobb.

Så passa på medans du kan!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Arbetsfråga
« Svar #11 skrivet: 21 juni 2007, 15:34:17 »
Jag har haft diskbråck i ländryggen och när detta uppstod full ut så ligger man bara i sängen i en vecka och skriker tills ambulansen fick frakta ut mig. Att något kan göra så jäkla ont är svårt att förstå om man inte haft diskbråck, kroppen skyddar sig genom att helt enkelt koppla bort hjärnan och det enda som kommer ur munnen är svammel och rop på hjälp mm.

Orsaken är att nerven som går ned i ett ben är så stor procentuell del av nervsystemet i kroppen.

Blev opererad för ca 6år sedan och är sådär i ryggen, har inte ont men har ryckningar och kramper i benet, visitkort från diskbråcket.
Fortsätter med samma jobb och lyfter tungt utan besvär men vad som är problem är att jobba långvarigt stående eller rörelse.
tex smacka upp 2 luft/luftvärmepumpar på samma dag och sen ytterligare en nästa dag osv.

Hamna inte där att du får denna akuta smärtan överhuvudtaget det är inget att rekommendera, känns förmodligen bättre att bli överkörd av skogsmaskinen.

På mig satt en bit av disken löst och plockades bara bort vid operationen därför kom och gick problemen beroende hur den lösa biten låg.
Jag upplever mig ändå själv som helt återställd och är helnöjd med operationen.
kanske beroende pÃ¥ att jag innan haft sÃ¥dana problem som du under mÃ¥nga Ã¥r. 

Sen vete tusan om inte Paraflex comp är rena dödliga giftet, vet en tjej på 30 som kilade vidare när hon råkade blanda denna med en annan tablett,
dom trodde det var självmord först men troligtvis så var det normala kurer på båda preparaten som i kombination stoppade hjärtat. kan du inte knapra voltaren i stället.

Råkade själv dricka alkohol på en midsommarafton med Paraflex comp i blodet, jag tog ingen tablett dagen innan men visste inte att medicinen har halveringstid varje dygn så hjärtat slog något fruktansvärt och det blev helt omöjligt att sova, jag tror att jag hörde att vissa länder förbjudit just paraflex comp och Sverge talade om att förbjuda det på hösten 2005.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!