Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan ni se över min logg??  (läst 3507 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wptno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Kan ni se över min logg??
« skrivet: 04 oktober 2012, 14:22:23 »
Hej
All hjälp mottages med öppna armar. :)
Kolla gärna på min första logg sen start av bergvärmepumpen(F1145 6kw + vpb 200) och säg gärna hur ni tänker på att optimera siffrorna,jag är inte så bra på att utläsa dom rätt än, men ska läsa på om detta senare.
138m aktivt borrhål nibe f1145 6kw + vpb 200. 22,7grader i huset
Jag gissar att jag har för klent med vatten i radiatorsystemet, och eventuellt ska in med en 100liters tank.
« Senast ändrad: 04 oktober 2012, 21:09:46 av wptno1 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2012, 19:56:54 »
Om du lägger in filen i originalformat eller byter filändelse till .txt för vet inte om forumet accepterar .log filer så blir den lättare att läsa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wptno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2012, 21:10:30 »
Ok,
Då ändrade jag det :)
« Senast ändrad: 04 oktober 2012, 21:22:51 av wptno1 »

Utloggad wptno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2012, 09:40:17 »
Ingen som har några åsikter?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2012, 10:22:55 »
Kollar i kväll när jag sitter vid datorn
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wptno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2012, 11:34:46 »
Strålande, tack och bock

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2012, 19:35:15 »
Jag skulle sänka varma cp lite grann din diff ligger på drygt 4 grader och runt 7 lär vara optimalt och sen skulle jag höja kalla cp lite gran för där har du onödigt stor diff runt 4 grader och runt 3 anses optimalt ser att din cp för brine går hela tiden har du flm eller står den i 10 dagars kontinuerlig drift. Start och stopp ser ok ut men det är så varmt ute så det säger inte så mycket skicka in en ny logg när det ligger runt nollan eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wptno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2012, 20:05:02 »
Okok , det lÃ¥ter som jag inte ligger helt fel iallafall.  :)
Ligger på 100 starter och 22h drifttid varav varmvatten 3h första 5 dagarna pumpen går ,så 20 starter om dagen ,hur låter detta?
Vad säger du om att sätta dit en tank på 100 liter till värmesystemet eller behövs det inte?
ja jag har 10 dagars kontinuerlig igång.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2012, 20:50:32 »
Har du pengar över så är det bra med en tank men annars kan du vänta tror det blir ok ändå det kan gå att minska gradmin för start av kompressor så startar och stoppar den mindre fast lika bra som med tank blir det inte. Du har inga knäppningar i radiatorerna så du vill ha tank av den anledningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wptno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2012, 15:15:33 »
här kommer en logg till nu när det blivit lite kallare,
jag har ställt om en del, kanske gjort bort mej lite,
åsikter om inställningar tas emot med öppna armar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2012, 17:12:17 »
Tycker det ser ok ut du kan ev sänka varma cp lite grann diffen ligger på drygt 5 grader och kommer antagligen att minska när framledningen stiger och borrhålstempen sjunker så runt 7 grader skulle jag lägga mig på nu. Såg att din vv temp står på lyxläge om du inte har stort vv behov kan du sänka tempen lite jag tycker det blir tillräckligt varmt i alla fall. Har du kollat så att du har skillnad på temperaturerna mellan in ut på radiatorerna. Det är svårt att kolla nu men senare i vinter kan du kolla diffen bör ligga på ca 5 grader. Man ser nu att returen stiger fort och det kan bero på att nån radiator släpper igenom hett vatten på returen men kan antagligen bero på lite vatten också. Visst en tank är inte dumt men absolut inget måste visst skulle starterna minska och vp skulle antagligen inte behöva jobba så mycket över börvärdet men jag tycker det ser ok ut så kör en vinter och montera en tank nästa år om behovet finns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wptno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2012, 12:05:21 »
ok, men då ställer jag ner varma cp lite och sänker tempen på varm vattnet så får vi se hur det blir.
Jag väntar med tanken och ser hur jag ligger fram till nästa vinter, ska nog montera upp 2 konvektorer i källaren om några veckor + 1 radiator till i huset.
en fråga gällande fläktkonvektorer, jag ska ju ha 2 st i källaren men där behöver jag ju bara värme och inte kyla , finns det konvektorer som enbart värmer?
Jag har sett lite på kompressor starterna och ser att jag har 19,7 starter om dagen, jag uppfattar detta som lite högt, eller vad tycker du?
Vad kan man ändra för att få ner starterna och få kompressorn att jobba lite längre per gång ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2012, 12:17:29 »
Man kan ändra gradminuter för kompressor start men det tycker jag inte du ska göra för din vp jobbar redan med ganska hög framledning över börvärdet på framledningen och det kommer nog att bli sämre om du minskar Gm till kompressorstart 20 starter per dygn är ok. Men prova om du vill det enda som kan bli fel är att du får ändra tillbaka. Vet inte hur källaren används man kan man få fläktkonvektorerna att blåsa endast när kompressorn går bör det bli bra driftstider på vp annars är mera vatten alltid bra då kommer starterna minska.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wptno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2012, 12:30:37 »
Källarn andvänds som gym och tvättstuga och ska försöka få till ett filmrum senare.
Finns det konvektorer du rekommenderar och har du nån länk/förklaring till hur man kopplar ihop kompressorstarter och fläktkonvektorerna? Eller borde elektriker känna till detta?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan ni se över min logg??
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2012, 12:36:49 »
Ska ha källaren som bostadsutrymme är det nog bäst med en vanlig inkoppling av fläkten annars blir nog tempen där ojämn ska du ha lite värme där på sommarn också ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!