Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymtank. VVM 300 VP 2020  (läst 1968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Volymtank. VVM 300 VP 2020
« skrivet: 16 april 2008, 15:25:05 »
Hej!
Har ett 1 planshus med källare ca 105 kvm. har ca 21,5  ºC pÃ¥ markplan och 20,0 ºC i källaren. Detta har hela tiden fungerat ypperligt. Jag styr med utegivare. Lite ojämn innetemp med regn/blÃ¥st kontra solvärme, detta har dock med en rumsgivare blivet betydligt bättre. Använder samma givare(utegivare), som sitter pÃ¥ yttervägen, tack än en gÃ¥ng Shadow.
Nu till min fråga! Om jag nu vid sommartid bara vill ha lite underhållsvärme i källaren, för att hålla fukten borta, så innebär detta att jag måste stänga termostaterna på markplan, men när jag gör detta kommer jag förmodligen få HP-larm?!?! För att kompensera volyminskningen(stängda raddar på markplan), måste jag väl sätta dit en volymförstorare? Hur stor bör den vara och var skall jag koppla in den(på framledningen på vp?)? Kan man använda en gammal beredare till volymförstorare?

Alla ni experter ge mig era tips!

MVH/Joeggla
« Senast ändrad: 16 april 2008, 19:58:28 av kaptenjoeggla »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Volymtank. VVM 300 VP 2020
« Svar #1 skrivet: 17 april 2008, 18:53:47 »
Nja HP-larm får du om VB-flödet blir för lågt, detta kompenserar du med att öppna upp alla strypningar i källaren och öka på farten på cirkpumpen på sommaren.

Men du kan då få många start/stopp vilken kompenseras med en volymtank, den sätts i serie med VP:n före eller efter. En gammal VVB funkar fint om den har hyfsat stora anslutningar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Volymtank. VVM 300 VP 2020
« Svar #2 skrivet: 23 april 2008, 20:19:13 »
Nja HP-larm får du om VB-flödet blir för lågt, detta kompenserar du med att öppna upp alla strypningar i källaren och öka på farten på cirkpumpen på sommaren.

Men du kan då få många start/stopp vilken kompenseras med en volymtank, den sätts i serie med VP:n före eller efter. En gammal VVB funkar fint om den har hyfsat stora anslutningar.

OK!
Jag har inga större problem med knäppningar, jag vill bara få ner antalen start/stopp och kunna köra lite värme i källaren på sommaren. Kan jag då sätta tanken på returen direkt innan VP(alltså efter VVM), detta är absolut lättast för mig(platsbrist osv). Om jag använder en beredare, skall jag då koppla returen in i "varmvattenuttaget" och ut (innan VP)i "kallvattenuttaget". Dumma frågor kanske, men man vill ju gärna inte göra en groda, så man får göra om skiten.
« Senast ändrad: 23 april 2008, 21:17:00 av kaptenjoeggla »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Volymtank. VVM 300 VP 2020
« Svar #3 skrivet: 24 april 2008, 07:04:35 »
Det går att sätta volymtanken på ingående till VP men det kommer dock att få till följd att VV-laddningarna blir lite ineffektiva, först ska VP:n värma upp allt vatten i volymtanken (VV-temp kan då t o m sjunka några grader) innan VV-temp börjar stiga. Volymtanken kommer också vara varm hela sommaren och "spilla" värme då med.

Jag skulle sätta den antingen före eller efter VVM300, det gör inget om ledningarna till/från volymtanken blir lite långa. Sen skulle jag sätta anslutningen till VVM300 på varmvattenuttaget om den sitter före VVM300 och returen till kallvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!