Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög pressostat  (läst 7311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög pressostat
« skrivet: 16 februari 2019, 16:17:36 »
Hej.

Våran pump är från 2002 och är av modellen Ivt Greenline C9. Har fungerat fantastiskt bra med mindre fel under hela tiden. Förra veckan skramlade till i elementen och värmebärarpumpen som sitter inne i skåpet börjat läcka vatten. Pumpen var av fabr. Wilo RS25/4-3 P. Vi beställde en ny pump och den monterades igår.

Det blev problem redan på en gång att den löser ut för hög pressostat efter ca 30 sekunder då den värmer vv.
Om den endast värmer radiatorerna så går det bättre då dröjer det länge innan den löser ut.

Min fråga är har de vänt pumpen fel då de monterade den nya av fabr Wilo för precis som den gamla så sitter den upp och ner då man läser texten på pumpen.

Har kollat växelventilen och den verkar funka då man trycker in den så fjädrar den tillbaka.


Tacksam för svar.

Mvh

Anders.


youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2019, 17:43:47 »
Du ser på pumphuset vilken rotation du ska ha.Är det inte bara luft varför den löser på HP-larm?Lätta lite på centrumskruven (mässingskruven) och se om det kommer luft.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2019, 17:49:51 »
Ser ingen mässingsskruv på den nya pumpen. På den gamla fanns det, som du ser på bilden. På den gamla syntes även rotationsriktningen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2019, 18:21:33 »
Läs av GT8 och GT9 när pumpen har gått ett tag och värmt huset. De värdena kan förklara vad det är för problem.

Att pumpen ser ut att vara monterad upp och ner behöver inte betyda något mer än att montören var lite bekväm av sig och inte lossade motordelen från pumpdelen och återmonterade motordelen vriden ett halvt varv.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hög pressostat
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2019, 19:45:36 »
Det verkar som bilderna är upp och ner. Kolla IVT-etiketten i bakgrunden
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2019, 20:32:53 »
Tack för svaren.
Vad kan jag se på att jämföra gt8 o 9?
Beträffande etiketten så ser det faktiskt ut så när jag fotograferar, så bilden är rätt.

Tack.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2019, 22:24:47 »
Temperaturdifferensen säger en del om värmebärarflödet. Får vi veta vad det är för värden på GT8 och GT9 när pumpen värmer huset kan en del tänkbara fel elimineras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2019, 05:24:07 »
Ser ingen mässingsskruv på den nya pumpen. På den gamla fanns det, som du ser på bilden. På den gamla syntes även rotationsriktningen.
Sorry trodde du hade bytt till en äldre pump.Den vita knappen kan trycka in så avluftar du.Vrider du ratten åt höger så har du drift för golvvärme och vrider du mot vänster så påverkar du differenstrycket.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2019, 09:16:54 »
Hej.
Kan det endast vara så att det är luft i pumpen?
Okej jag ska kolla gt 8 o 9 när den värmer huset.
Just nu får jag skicka på lite extra vv med elpatronen så att den kan värma huset med värmepumpen.

Anders.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hög pressostat
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2019, 09:35:32 »
Tack för svaren.
Vad kan jag se på att jämföra gt8 o 9?
Beträffande etiketten så ser det faktiskt ut så när jag fotograferar, så bilden är rätt.

Tack.

Anders.

Så etiketterna på pumparna sitter/satt upp och ner när man tittar på dem? Det tycker jag i så fall är slappt av installatören att inte fixa. Kabelintaget skall peka nedåt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2019, 10:25:12 »
Hej igen.

Beträffande etiketterna så sitter de som det visas på bilderna.
Jag har tryckt på den vita knappen på pumpen, vet inte om det hände så mycket.

Beträffande Gt 8 så visade den 54.4 och Gt 9 37.2 innan den hade värmt färdigt Gt 1 till 33.8 grader.

Vi har en givare till kompressorn som varnat under en tid så den får man kvittera då och då, men verkar inte ha någon inverkan annars på driften.

Men varför funkar det inte att värma vv med värmepumpen utan att den löser ut?

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2019, 11:21:25 »
Differensen är över 18 grader vilket är alldeles för högt. Problemet är förmodligen igensatta flexslangar, det är ett rätt vanligt problem på äldre IVT-pumpar. Se bilden i den här tråden:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69126.msg728232#msg728232

Att det inte fungerar att göra varmvatten beror pÃ¥ att varmvattentillverkning sker vid högre temperatur än när pumpen värmer huset. Det blir högre tryck i kondensorn dÃ¥ och mindre marginal till stopp. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2019, 15:19:35 »
Tack Roland,

Då antar jag att firman som bytte pumpen åt mig inte kan skyllas för att detta problem uppstod. Jag antar att den nya pumpen gjort att det flödar bättre och därför har dessa slangar satts igen ytterligare.

Är det svårt att rensa dessa slangar själv?
Och hur gör man detta?
Eller är det så att en reparatör/servicekille ska titta på detta.

Tacksam för tips.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2019, 15:53:29 »
De flesta som har råkat ut för det här problemet har fixat det själva. Det verkar inte ha varit några problem med det. Man måste göra systemet trycklöst först. Finns det ventiler på stamledningarna ska man stänga dem så att det inte rinner ut så mycket vatten. Man behöver dessutom nycklar som passar till kopplingarna, det krävs lite grövre sådana än vad man kanske har liggande hemma.

Använd sökfunktionen och sök pÃ¥ ordet magnetit för de senaste 700 dagarna. Det kommer upp rätt mÃ¥nga fall. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2019, 16:08:04 »
Tack Roland.

Täcker försäkringen sådana fel som detta tror du?
Då kan vi ju anlita en firma för detta, va tror du?

Skruva kan jag annars är ganska van att meka bilar och så.

Va tror du om det jag skrev förut att det är väl inte rörfirman som kan lastas för detta? Det är väl bara så att detta fel hade dykt upp ändå förr eller senare, eller hur?
Vi ska nog vara tacksamma ändå antar jag då pumpen installerades december 2002, eller vad tycker du?

Anders.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #15 skrivet: 17 februari 2019, 16:35:03 »
Kan tillägga att just nu så får jag lura pumpen att fungera genom att värma vv med extra vv någon timme så att den kommer över tempen där pumpen brukar börja värma. Jag får slå av pumpen under den tiden så den bara går på el.

När jag värmer vv då så bryter den inte, så det är ju ändå bra då blir det både varmvatten o värme på radiatorerna.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2019, 20:20:55 »
Det går inte på försäkringen, det är ju inget som har gått sönder. Det är mer som att byta däck på bilen när de blir utslitna. Det hade säkert blivit stopp vid ett senare tillfälle om cirkulationspumpen inte hade bytts. Förmodligen var det vibrationer från arbetet som gjorde att flödet blockerades förbi den kritiska punkt där det inte längre fungerade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2019, 07:43:54 »
Tack för hjälpen Roland.

Jag får väl börja med den slangen som går från elpatronen till växelventilen, då den verkar enklast att demontera.
Har du någon e-post adress om jag funderar på något ytterligare, så jag kan skriva och fråga direkt?

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2019, 09:24:44 »
Jag har aldrig demonterat slangarna själv så jag har inte mycket praktiska råd att bidra med. Det är bättre att du frågar i forumet så någon som har gjort det kan bidra.

Förmodligen är det första slangen som radiatorvattnet passerar igenom som är mest igensatt men det kan ju vara praktiskt att börja med den som är lättast att komma åt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2019, 10:06:43 »
Tack Roland för snabba svar. Jag gör en koll på forumet om någon där kan ge mig tips och råd.
Jag kollade på nätet och nya slangar finns att tillgå från ett företag som heter JS Energi och de säljer dessa 3 slangar för ca 1500 kronor.

Anders.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2019, 10:42:04 »
Har du kollat så det inte differenstrycket är för högt ställt ?Om du vrider ratten mot elementen så ser du differenstrycket 1-lågt ställt 6-max.Verkar vara lite lurigt att du skulle få flexslangar igensatta just vid pumpbyte.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2019, 10:50:04 »
Hej.

Jag förstår inte vad du menar. Vilken ratt menar du?

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2019, 11:07:41 »
Det är det gröna vredet som avses. Men jag tycker youji har sett fel. Pumpen är inställd på maximal hastighet, läge III. Vrider man ytterligare medurs kommer man in på skalan för konstant tryckdifferens där det också finns tre lägen. Alla andra tänkbara inställningar än den som pumpen nu är inställd på bör ge sämre resultat.

Det behövs inte nya slangar, det går att rensa de gamla.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2019, 12:05:45 »
Tack igen.
Okej då kanske jag ska spara den utgiften.
Måste bara kolla var vattnet ska stängas av bara.
Radiatorerna är inga problem det är väl bara att stänga returen med handtaget där filtret sitter och stänga skruven på kopplingen till cirkulationspumpen antar jag.
Sedan tror jag att det finns en liten svart ratt där inkommande vatten kommer till pumpen och där finns även en blå ratt.
Verkar detta rätt?

Anders.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2019, 12:08:44 »
Hej.

Jag förstår inte vad du menar. Vilken ratt menar du?

Anders.

Den gröna ratten vrider du till vänster.Jag brukar ställa trycket runt 4.2-4.4 beroende höjden.

Youji

  • Gäst
Youji
SV: Hög pressostat
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2019, 13:15:21 »
Göra rent flexslangarna är inga problem om du stänger tur och retur.Missade att diffen var så stor men kolla smutsfiltret samtidigt du gör rent slantarna.stäng pumpen på arbetsbrytaren och stäng tur och retur samt gör systemet trycklöst genom att lätta på säkerhetsvetilen.Tycker ändå det verkar märkligt att slangarna skulle bli igensatta bara för dom bytte cirkulationspump.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2019, 13:21:47 »
Okej tack Youji.

Anders.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Hög pressostat
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2019, 22:35:06 »
Se till att ha ett par extra packningar till flexslangarnas ändar ifall nån går sönder vid demontering.

Gjorde denna rensning för nåt år sedan i min IVT och har fått ett litet (dropp) läckage vid inre vb pumpen. Skall byta packning senare i vår.

Lite trÃ¥ngt att komma Ã¥t vissa flänsmuttrar. Om du tar isär allt sÃ¥ bör du passa pÃ¥ att spola värmeväxlaren bakvägen med trädgÃ¥rdsslangen om det är mycket magnetit i slangarna. 

 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2019, 07:35:02 »
Tack HÃ¥kke.
Jag antar att värmeväxlaren är den som är silverfärgad i bakgrunden på mina bilder av värmebärarpumpen ?

Lite trist att göra detta jobbet nu, lite fel säsong kan man säga.

Anders.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #29 skrivet: 01 mars 2019, 18:02:00 »
Hej.
Nu har vi fått alla slangar bytta av en rörmokare. Han spolade inte igenom systemet utan bara bytte slangarna. Det var inte så mycket skräp i dom gamla slangarna Det kanske var ett misstag, problemet kvarstår tyvärr.
Det fungerar att värma radiatorerna, men då den värmer vv så blir det väldigt varmt på den värmebärande ut kretsen och så löser det ut för hp.

Det lutar väl åt att jag behöver en firma från IVT som får titta på våran pump, eller vad tror ni.

Tacksam för svar.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #30 skrivet: 01 mars 2019, 20:20:50 »
Det var trist att det inte löste problemet. Med tanke på att skillnaden VBin/VBut var 18 grader när pumpen värmde huset var jag övertygad om att det var slangarna som var problemet.

Vad är det nu för värden på VBin och VBut när pumpen värmer huset?

Vad är det för inställningar på varmvattnet, meny 2.3 och 2.4?
« Senast ändrad: 01 mars 2019, 20:22:52 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #31 skrivet: 02 mars 2019, 09:41:24 »
Hej Roland.
Jag kollade slangarna lite bättre nu på morgonen och de är mycket skräp i dem. De som är sämst är de som kommer från värmeväxlaren och går till patronen och den som går från patronen till ventilen.

Jag ändrade på inställningen efter att jag skrev igår på 2.3 och 2.4. Jag sänkte vv temp till 40 och ändrade till endast 2 grader differens. Det funkade än stund, men sen blir det likadant.

Det kanske blev något bättre ca 16 graders diff mellan värmebärare ut och in.

Ja jag vet inte vad som kan vara felet kanske är hela systemet igensatt.

Anders.

Jag kan ta en bild på slangarna om du vill se.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #32 skrivet: 02 mars 2019, 10:34:36 »
16 graders differens med cirkulationspumpen på högsta fart är alldeles för mycket även om det har blivit lite bättre. Det borde ha blivit en differens som var högst hälften. Det är fortfarande något som blockerar flödet.

Det är inte så troligt att det är växelventilen som krånglar men det är enkelt att kontrollera den om det är en Honeywellventil. Lossa motorhuset från ventilen. Det finns en skåra med en indikator som visar ventilens läge. I skårans förlängning mot ventilen finns det en vit låsknapp nere vid ventilen. Tryck in den och vrid ventilmotorn lite moturs, det går då att ta bort motorn. Prova om ventilspindeln går mjukt, att det känns som om det bara är fjädern som tar emot. Den ska gå att trycka in ca 7 mm.

Finns det något smutsfilter i radiatorkretsen? Det bör sitta på returröret. Nu kan det gärna inte vara det som är problemet då vattnet inte passerar det när pumpen gör varmvatten men det är värt att kontrollera det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Hög pressostat
« Svar #33 skrivet: 02 mars 2019, 11:13:39 »
är pumpens flödesriktning rätt? jämför den gamla pumpens röranslutning mot den nya.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #34 skrivet: 02 mars 2019, 11:30:49 »

Beträffande Gt 8 så visade den 54.4 och Gt 9 37.2 innan den hade värmt färdigt Gt 1 till 33.8 grader.

De här värdena visar att flödet går åt rätt håll. Men det är en sak som jag reagerar på först nu. GT9 och GT1 ska vara ungefär lika när pumpen värmer huset. Kan vi få en ny omgång värden på GT1, 8 och 9 när pumpen har värmt huset ett tag?

Kan vi också få ett foto på hur rördragningen för radiatorvattnet ser ut ovanpå pumpen?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #35 skrivet: 03 mars 2019, 08:49:20 »
Hej.
Nu har pumpen gått ett dygn utan att den löst för HP. Jag sänkte vv till 38,6 och då har den fungerat.
Jag tittade på de temperaturer du frågade efter Roland och så här såg det ut efter att pumpen gått i ca 1 timme.

GT 1 33,3
GT 8 52,7
GT 9 36,8

Växelventilens skal är blått och jag har testat ventilen, verkar fungera.
Smutsfiltret är rengjort det var inget smuts i filtret.

Jag ska ta några bilder på pumpen och bifogar dem.

Anders.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #36 skrivet: 03 mars 2019, 10:39:30 »
Lie bilder.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #37 skrivet: 03 mars 2019, 11:08:30 »
Fler bilder.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #38 skrivet: 03 mars 2019, 11:18:54 »
NÃ¥gra till

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #39 skrivet: 03 mars 2019, 16:26:01 »
GT9 och GT1 ska visa samma temperatur när pumpen värmer huset (bortsett från ev. felvisning hos givarna). I det här fallet är det en skillnad på 3,5 grader. Det verkar för mycket för att kunna bero på felvisning hos givarna. Det kan i stället betyda att det är flöde åt fel håll genom bypassröret. Bypassröret är det lite klenare rör som går mellan värmebärarinloppet och -utloppet ca en decimeter ovanför takplåten. Det röret ska när pumpen värmer huset ha samma temperatur som returröret. Känn efter som så är fallet.

Det här har inget med problemet att pumpen stannar vid varmvattenberedning att göra men om bypassröret har samma temperatur som utgående värmebärare när pumpen värmer huset är det inte bra.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #40 skrivet: 03 mars 2019, 17:29:37 »
Hej Roland,
Det känns som samma temperatur på dessa rör.

Anders.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #41 skrivet: 03 mars 2019, 19:23:46 »
Inget att hålla på med att rensa slangarna, bara byta samt kolla filtret, det brukar bli lite skit i dom vid arbete på anläggningen

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Hög pressostat
« Svar #42 skrivet: 03 mars 2019, 21:31:02 »
vad står i wilopumpens display, prova ställa om vredet till hast.läge II. på bilden i första inlägget verkar det som att vredet inte har läge III utan något förbi.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #43 skrivet: 03 mars 2019, 21:59:17 »
Hej Roland,
Det känns som samma temperatur på dessa rör.

Anders.
Bra att det inte var det problemet också. Då handlar det om rätt ordentlig felvisning på någon av eller bägge givarna men det är inget som påverkar funktionen.

Inget att hålla på med att rensa slangarna, bara byta samt kolla filtret, det brukar bli lite skit i dom vid arbete på anläggningen

Filtret sitter på radiatorreturen före bypassens anslutning till returen och har ingen inverkan på flödet vid varmvattenberedning. Blockeringen av flödet kan bara finnas mellan den punkt där radiatorreturen och returen från beredaren möts och fram till växelventilen.

Kolla för säkerhets skull vredet på cirkulationspumpen. Håller med Lödläckan om att vredet ser ut att vara något förbi läge III. Jag tycker det står 26 på displayen men det går nog att tolka det till vilka siffror som helst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #44 skrivet: 04 mars 2019, 07:39:56 »
Okej. Jag kollar på pumpen och ändrar till läge II. Jag trodde att den skulle gå på läge III då det var dåligt flöde i systemet.

Slangarna är nya och filtret är rensat.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #45 skrivet: 04 mars 2019, 08:05:50 »
Den ska gå i läge III men frågan var om vredet var ordentligt ställt i läge III eller om det var lite vid sidan av så att pumpen gick på låg fart. Vad står det för värde i cirkulationspumpens display?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #46 skrivet: 04 mars 2019, 09:00:41 »
Fungerar verkligen den där pumpen med tanke på den höga diffen?Testa starta om pumpen och kör du på läge 3 borde det stå c3 i displayen.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #47 skrivet: 04 mars 2019, 09:18:48 »
Jag tror det står 20 i displayen.
Hur startar man om pumpen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #48 skrivet: 04 mars 2019, 10:06:27 »
Cirkulationspumpen ser ut att vara en Wilo Yonos Pico. I så fall betyder 20 att pumpen drar 20 Watt. Det finns varianter av Yonos Pico där 20 W är pumpens maximala effekt så det kan vara så att den arbetar så mycket den kan.

Är beteckningen Yonos Pico 25/1-4 eller 25/1-6?

Jag har också en Yonos Pico som värmebärarpump. Den drar 12 W och sköter då cirkulationen både i värmepump och radiatorsystem med deltaT ungefär 9 grader. Jag har plockat bort den externa cirkulationspumpen och pluggat bypassledningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #49 skrivet: 04 mars 2019, 10:39:35 »
Jag tror det står 20 i displayen.
Hur startar man om pumpen?
Om du vill starta om pumpen så är det på dom knapparna som sitter upptill och det är den med den runda svarta knappen.En fråga avluffta ni systemet efter monteringen av cirkulationspumpen?Flexslangar skulle vara igensatta tror jag inte på så mycket på utan fungerar cirkulationspumpen (och tycker du ska vrida den åt rätt håll för det ät enkelt) så borde mycket luft vara orsaken.Har du testat luftat varmvattensberedaren på luftnippeln?och kommer det luft i radiatorerna när du luftar.Eftersom den löser på Hp larm och cirkulationspumpen går som den ska verkar det konstigt att det hände i samband att ni bytte cirkulationspum att den började få hp-larm.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hög pressostat
« Svar #50 skrivet: 04 mars 2019, 11:23:08 »
Jag tycker det ser ut som displayen visar 28, vilket är mycket för en modern pump och det bör innebära att det är stort flöde genom den, konsistent med hastighet 3. Om flödet vore begränsat skulle den dra mindre effekt.

I stugan har jag en extern Wilo Eco nånting och vi kör den på läge 2,0 och den brukar dra mellan 7 - 12 W och den matar 17 radiatorer plus en handdukstork plus ett värmegolv utan separat pump. Den matar också en kulvert till lilla stugan där det sitter en separat shuntgrupp med en likadan pump.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #51 skrivet: 04 mars 2019, 12:07:04 »

Har du testat luftat varmvattensberedaren på luftnippeln?och kommer det luft i radiatorerna när du luftar.Eftersom den löser på Hp larm och cirkulationspumpen går som den ska verkar det konstigt att det hände i samband att ni bytte cirkulationspum att den började få hp-larm.
Det skadar aldrig att lufta men jag har svårt att tänka mig att det är problemet. Jag tycker inte det är konstigt att problemen började i samband med byte av pump. Är det igensatt någonstans så att det nätt och jämnt fungerar behövs det ytterst lite för att det ska problem. Det var ett fall i december där det blev stopp i cirkulationen efter installation av golvvärme. Där var det igensatta slangar som var problemet och det var ordentligt med magnetit i de slangarna.

Jag tycker det ser ut som displayen visar 28, vilket är mycket för en modern pump och det bör innebära att det är stort flöde genom den, konsistent med hastighet 3. Om flödet vore begränsat skulle den dra mindre effekt.


Ställer man pumpen i läget för högsta fart verkar den gÃ¥ upp pÃ¥ max effekt, har testat pÃ¥ min pump. När jag ställde upp cirkulationspumpen pÃ¥ maximal fart och stängde värmebärarflödet helt gick den ner frÃ¥n 20 W till 17 W. Öppnade jag lite grand gick den upp till 20 W igen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #52 skrivet: 04 mars 2019, 13:52:26 »
Jag vet inte vad pumpen heter ska kolla det. "Röris" kommer imorgon då det läcker lite från ena flexslangen vid värmebärarpumpen. Jag tänkte be honom att kolla så det inte sitter skit kvar vid anslutningarna av slangarna till elpatronen och värmebärardelen. Det kanske inte är så stort hål där pga av avlagringar, kan kanske vara värt att kolla.

Luftning gjordes då slangarna byttes och även kontroll av filtret, inget skräp fanns där.

Jag kan posta bilder på slangarna om det är av intresse.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #53 skrivet: 04 mars 2019, 15:18:32 »
Fråga om han kan åta sig att spola igenom kondensorn eller hela värmepumpen. I och med att det inte var något problem med slangarna verkar kondensorn troligaste stället för en blockering av flödet. Jag tycker det verkar omöjligt att det skulle kunna vara något annat problem. Alternativet att det skulle vara något fel på cirkulationspumpen verkar väldigt osannolikt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #54 skrivet: 04 mars 2019, 19:02:34 »
Hej.
Pumpens beteckning: Yonos PICO 25/1-4-130-(ROW).

Försökte lägga till bilder på slangarna,men det misslyckades jag med.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #55 skrivet: 04 mars 2019, 19:21:47 »
Den varianten är på maximalt 20 W så den går för fullt. Inget mer att göra på den fronten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #56 skrivet: 04 mars 2019, 19:57:22 »
Hej.

Lyckades krångla med några bilder.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #57 skrivet: 04 mars 2019, 21:17:13 »
Det var inte så mycket skräp i dem, jag hade väntat mig mer. Det finns fall där det inte har gått att sticka in en renstråd i slangen.

Kulventilerna före och efter cirkulationspumpen ser ut att stå i rätt läge så det kan inte heller vara problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #58 skrivet: 05 mars 2019, 05:27:40 »
Har du golvvärme?Jag brukar ställa in på variabellt differenstryck när det finns radiatorer och höjden 4,2-4,4 beroende på storlek och radiatorer så undrar verkligen om det blir rätt med konstant varvtal men har inte testat att göra som din vvs gubbe har gjort.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #59 skrivet: 05 mars 2019, 12:44:44 »
Nej ingen golvvärme tyvärr.
Jag trodde också att det skulle vara betydligt mer skräp i slangarna så jag blev förvånad.
Anders

Youji

  • Gäst
Youji
SV: Hög pressostat
« Svar #60 skrivet: 05 mars 2019, 13:13:13 »
Nej ingen golvvärme tyvärr.
Jag trodde också att det skulle vara betydligt mer skräp i slangarna så jag blev förvånad.
Anders
Verkar mer som det handlar om cirkulationspumpen om det nu är stopp eller felmonterad.Men du har bra värme på radiatorerna?och du får bara hög pressotat när den gör varmvatten.Tråkigt att vi inte hittar lösning för det kostar en slant att ta ut en råris och skulle vara bra om du slapp för tror det är ett lätt fel och normalt är det inga problem att byta cirkulationspum utan bara lufta och åka.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #61 skrivet: 05 mars 2019, 14:31:51 »
Okej, tack.

Anders.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Hög pressostat
« Svar #62 skrivet: 05 mars 2019, 19:31:07 »
med vredet i läge III skall display´n visa c3, i instruktionen står att elanslutningen inte får vara uppåt, kan vara något med pumpens funktion.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #63 skrivet: 05 mars 2019, 21:08:35 »
Enligt bruksanvisningen visar displayen c1, c2 eller c3 bara ett par sekunder när man ändrar hastigheten på pumpen. Därefter övergår den till att visa effekten. Displayen ska alltså normalt inte visa c3 i läge III utan effekten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #64 skrivet: 06 mars 2019, 07:27:21 »
Hej. Resultatet av att "röris" var hemma och hjälpte oss igår blev att värmebärare ut och in sjönk till som minst 12.5 grader då den tillverkade värme till radiatorerna. Han tog bort slangarna och sköljde systemet med hjälp av det vatten som fanns i själva värmepumpen. Då han tog bort slangen som går ut från kondensorn så kände jag efter med fingret in i den samt skrapade lite försiktigt med en mejsel runt utloppets hål. Vi lossade även slangen ut från elpatronen och där syntes inga avlagringar heller.
Så nu fattas det endast ca 4-5 grader så kanske den är normal igen antar jag. Jag bad honom kolla om vb pumpen var felmonterad och enl. honom så var den rätt monterad.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #65 skrivet: 06 mars 2019, 09:11:13 »
Det var positivt att det har blivit bättre differens. Begriper inte riktigt hur sköljningen gick till. Ska den göras ordentligt ska man spola med högt tryck så att beläggningarna lossnar. Helst ska man först pumpa runt varm citronsyralösning eller något annat lämpligt rengöringsmedel.

12,5 graders differens med pumpen på högsta fart är som sagt en förbättring men det är inte bra. Det kommer förmodligen att gå att producera varmvatten som är tillräckligt varmt utan att pumpen stannar men värmepumpen kommer att dra lite mer el än nödvändigt och slitas mer i och med att den får arbeta mot onödigt hög kondenseringstemperatur.

Vad gäller monteringen av pumpen har tillverkaren en annan uppfattning. Se figur 2 pÃ¥ sidan 2 i bifogade fil. Nästa gÃ¥ng pumpen krÃ¥nglar rekommenderar jag att tillkalla en annan röris. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #66 skrivet: 06 mars 2019, 09:52:00 »
Ja jag vet knappt själv hur han gjorde. Jag trodde att man skulle sätta på några kopplingar och slangar på kondensorn och sedan spola med vattenslangen. Han tog bort slangen vid växelventilen och sedan öppnade kranen där man fyller systemet i radiatorsystemet. Sedan tog han bort slangen under elpatronen och gjorde samma sak. Det blev antagligen inte så jättehögt tryck antar jag.

Det du skrev om denna citronsyralösning hur går det till rent praktiskt?

Anders.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #68 skrivet: 06 mars 2019, 12:17:24 »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #69 skrivet: 06 mars 2019, 13:06:14 »
Okej, tack för tipsen.

Anders.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #70 skrivet: 07 mars 2019, 18:50:35 »
Hej.
Jag tittade på vv tempen var på pumpen och tittade sedan med en köttermometer vad tempen var på vv i kranen.
Enl. pumpen var vattnet 39 grader och i kranen 47 grader.

Vet inte om det har så stor betydelse att givaren inte stämmer med verkligheten, det kanske brukar vara så.

Kanske har det blivit bättre med tempen mellan in o ut den sjunker iaf mot 12 graders diff.

Vill tacka för all hjälp och människor som engagerat sig i vårat problem. Tusen tack.

Anders

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #71 skrivet: 07 mars 2019, 19:35:06 »
Skillnaden beror på att givaren för varmvattentemperaturen sitter rätt långt ner på varmvattenberedaren. I toppen på beredaren, där varmvattnet tas ut, är det varmare. Att det blir rätt stor skillnad i det här fallet beror på att det är så stor temperaturskillnad mellan värmebärare ut och in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #72 skrivet: 08 mars 2019, 08:47:10 »
Hej Roland.
Okej då vet jag. Tack för all hjälp och tips.

Anders.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!