Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubischi Power Inverter  (läst 4049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hotshot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Mitsubischi Power Inverter
« skrivet: 21 januari 2010, 09:52:03 »
Funderar pÃ¥ att sätta in en MS Power Inverter. Är det nÃ¥gon som har installerat nÃ¥gon sÃ¥dan är jag tacksam för rÃ¥d och synpunkter.  Skapligt isolerat 40-t hus om 120 kvm + källare 70 kvm. Sc:,h

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubischi Power Inverter
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2010, 18:18:47 »
Jag har en 9,3kw Power Inverter frÃ¥n MS sedan november.  Hus i lättbetong i tvÃ¥ plan i sutteräng  ca 180 kvadrat uppvärmt frÃ¥n 40-talet. Bor i Stockholm. Vi har nya 3-glasfönster och har ca 22 grader inne.

Jag valde den i första hand för jag har kontakter pÃ¥ en firma som främst jobbar med industriella kylanläggningar men fick ett  mycket bra pris frÃ¥n dem för denna anläggning. Enligt dem har dock MS alltid bra robusta produkter, de kör med deras maskiner  vid sina industriella installationer. Med risk för att starta en vild diskussion sÃ¥ pÃ¥stÃ¥r de att dessa nya luft/vatten pumparna frÃ¥n MS har den senaste teknologin pÃ¥ marknaden, denna modell är ju ny för denna säsong. Valde inte bergvärme för det skulle bli mycket dyrare för mig (+40 tusen).

Nu till erfarenheter sedan start; har ingen erfarenhet av andra pumpar så vissa saker jag tycker kanske gäller kanske alla l/v pumpar:

Det var bra med ett par veckor svinkyla så pumpen fick jobba. Den klarade sig ner till ca. -10 minus utan tillskott när det inte behövdes mycket varmvatten. Pumpen går bara till -15 vilket det iofs normalt sätt inte är här men denna vinter har det varit flera dygn, sedan är del bara elpatron som gäller och då kostar det $$. Förbrukningen har legat på mellan 35-60 kwh/dygn vid tempraturer från -2 till -15 och antal bad/duschar. Vet inte om det är bra eller dåligt?

Det enda som inte fungerar helt bra är varmvattenproduktion. Vid vanlig dusch värmer den upp vattnet snabbt men om ungarna badar sÃ¥ tar det flera timmar innan den är helt klar. DÃ¥ tappar man värme i perioder pga. att den gör varmvatten ocksÃ¥.  Det märks när det är under -10 ute för dÃ¥ kyls det av ganska fort inne, tempen gÃ¥r ner frÃ¥n 22 till 19 under dessa timmar. Har försökt fÃ¥ den att använda tillskott snabbt för att den skall kunna Ã¥tergÃ¥ till bara värmedrift men den kämpar pÃ¥ med bara pumpen för länge tycker jag. Det finns en inställning för fördröjning av tillskott men den verkar bara fungera för värmeproduktion. Vi hade dock en fundering  pÃ¥ att installera en ackumulatortank för varmvatten men installatören tyckte vi skulle prova utan först sÃ¥ vi kanske kopplar pÃ¥ en ändÃ¥.

Sedan lÃ¥ter utedelen en hel del när den gÃ¥r pÃ¥ max, inte fläkten utan tror det är kompressorn som ger ifrÃ¥n sig ett högt pipande ljud vid maxbelastning.  Vi har den utanför vÃ¥rt sovrum vilket inte är optimalt. Tror dock inte att den lÃ¥ter onormalt för en maskin med denna effekt.

Kan tillägga att vi funderade på den större Zubodan som går till -20 grader och till -15 med bibehållen verkningsgrad. Den är på hela 16kw så den var för stor för oss, kostade dock inte så mycket mer +15 tusen om jag minns rätt. Sedan var den utedelen ett monster med två fläktar vilket min fru inte godkände.

Skulle också vara intresserad av erfarenheter från andra som kör denna maskin.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubischi Power Inverter
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2010, 08:12:48 »
Jag är inne på en MS power inverter till mitt kommande bygge men det är inte lätt att få någon information om dem, verkar inte vara så många som har dem. Annars är väl Nibe split ett alternativ, det är ju en MS utedel de använder sig av.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubischi Power Inverter
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2010, 12:43:28 »
Nej det är inte många som har den, den är som sagt ny för denna säsong. Firman som jag anlitade hade satt in två till som verkar nöjda så här långt.

Jag köpte den utan att göra någon egentlig research innan pga. att jag litar på firman som jag anlitade. De sa att den var bra och det verkar den vara. Sedan är det väl en fråga om pris/prestanda, jag vet inte vad listpris är...? De brukade sätta in Daikin tidigare till privatpersoner men denna skulle vara snäppet bättre enligt dem.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Mitsubischi Power Inverter
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2010, 22:04:01 »
Min firma installerar Ecodan. Dom har fungerat mycket bra rent maskinellt men det har varit några fall där vissa funktioner i styrkortet i innedelen har slutat att fungera.
I övrigt har verkar dom genomgående bra.

Jag ska nog själv installera en 14kW till sommaren, om jag inte hittar nån anledning att avstå.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubischi Power Inverter
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2010, 19:52:39 »
Jag förmodar att 9kw modellen kommer räcka till mitt kommande bygge men här är kanske någon som har bättre koll på det, huset ligger i Skåne.

Huset får gjuten platta på mark med 280mm frigolit, leca 350mm isoblock i väggarna och ca 500mm lösull i taket. Boytan blir ungefär 150m2 + 30m2 vinterbonat uterum (murade väggar med riktigt tak iofs med 3st skjutdörrar på cirka 2,75m styck) och 30m2 garage ihop byggt med huset, så cirka 210m2 uppvärmd golvyta, garaget kommer inte att ha 20 grader men runt 10-12 grader. Ventilationen kommer bli ett FTX aggregat med roterande värmeväxlare.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad jocke491

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubischi Power Inverter
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2010, 21:25:49 »
Jag installerade en 9,3kw Power Inverter från mitsubishi med Ecodan som inomhus del. Har en plans villa c:a 140 kvm. Har gamla fönster.

Var inne i pannrummet nyss och kikade lite. 2- grader ute 20,8 inne.  (inomhusgivaren är ställd pÃ¥ 22,8 grader)  Och nu ´var en elpatrom inne och stöttade. LÃ¥ter inte det konstigt?? Borde inte kompressorn klara av att hÃ¥lla värmen vid 2 - grader ?  Ingen har varit hemma pÃ¥ hela dagen sÃ¥ vi har ju inte gjort av med nÃ¥got varmvatten (vilket pumpen prioriterar först) Ni som har en likadan pump. Vad fÃ¥r ni tillbaka pÃ¥ returen vid typ nollgradigt ute ?

Vore väldigt tacksam för tips och svar

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubischi Power Inverter
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2010, 21:51:46 »
Den skall kunna leverera 48 grader på returen vid -5 grader och varmare så det låter konstigt. Jag har 37 grader i retur vid -5. Kör med innetemp 21 grader på sista tiden, har innegivarinverkan på 4. Kör med 60 minuter fördröjning innan elpatron går in. Som jag skrev innan kliver den in först vid runt -8.

Var har du innegivaren placerad? Jag fick prova mig fram för att hitta en placering som gav en korrekt tempratur. De satte den först på insidan av en yttervägg i ett hörn där det blir kallras som gjorde att den blev knäpp och trodde att det var 17 grader (vilket det var i hörnet) men mitt i rummet var det 21-22 grader.

Jag skulle dock prova att hitta rätt kurva innan du aktiverar inomhusgivare (sätt inverkan till 0), det verkar vara det allmänna rådet. Jag gjorde det men det tog ett par veckor att hitta rätt. Du kan även stänga av eltillskott helt eller öka tiden till 180 minuter om du vill se hur mycket du kan pressa pumpen.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!