Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktkonvektor - för lÃ¥g framledningstemp  (läst 1172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« skrivet: 13 februari 2024, 23:12:25 »
Fick en fläktkonvektor installerad i garaget när jag hade fjärrvärme. Fläktkonvektorn höll garaget i en fin temperatur även de kallaste dagarna.

Sedan byttes fjärrvärmen ut till bergvärme, en Nibe 1245. Som såklart jobbar med en mycket lägre framledningstemperatur. Fläktkonvektorn är kopplad in direkt till bvpn, tillsammans med övriga vattenburna raddar.

Den lägre framledningstemperaturen på bvpn har medfört att fläktkonvektorn i garaget nu inte kan hålla bra temperatur där. När det är ca -20 ute har jag bara 6° i garaget vilket är alldeles för kallt för vårt behov.

MÃ¥ste jag:
  • Höja kurvan pÃ¥ bvpn rejält och strypa alla radiatorer i huset, eller
  • Finns det nÃ¥gon annan smartare lösning för att fÃ¥ upp temperaturen i garaget?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2024, 10:36:30 »
Finns det utrymme för en riktigt stor kraftig radiator i garaget så sätt upp det. Låter inte bra att höja värmekurvan enbart för att få varmt i garaget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2024, 10:51:34 »
Borde räcka med lite instrypning så går flödet rätt väg sen. Se om du kan få upp flödet i värmepumpen lite också, via den interna cirkulationspumpen. Inställningen finns i menysystemet. Kika servicemenyn, bakåtpil 7 sekunder.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2024, 13:51:22 »
Till saken hör att tilloppsledningen till fläktkonvektorn är lika varm som till övriga radiatorer i huset. Returen är dock väldigt kall, vilket torde tyda på att fläktkonvektorn tar vara på all energi den får. Ska kika vad jag har för cirkulationshastiget.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2024, 15:51:51 »
Då låter det som att garageslingan är alltför nedstrypt(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2024, 16:32:54 »
Till saken hör att tilloppsledningen till fläktkonvektorn är lika varm som till övriga radiatorer i huset. Returen är dock väldigt kall, vilket torde tyda på att fläktkonvektorn tar vara på all energi den får. Ska kika vad jag har för cirkulationshastiget.
Det betyder att den behöver matas med högre flöde för att fungera som tänkt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2024, 18:36:21 »
Borde räcka med lite instrypning så går flödet rätt väg sen. Se om du kan få upp flödet i värmepumpen lite också, via den interna cirkulationspumpen. Inställningen finns i menysystemet. Kika servicemenyn, bakåtpil 7 sekunder.

Under 5.1.11 värmebärarpumpshastighet har jag:
Värme auto: ja
Hast. i vänteläge: 25%
Minsta tillåtna hastighet: 1%
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2024, 14:08:01 »
Under 5.1.11 värmebärarpumpshastighet har jag:
Värme auto: ja
Hast. i vänteläge: 25%
Minsta tillåtna hastighet: 1%

Bör jag ändra nåt?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2024, 15:25:53 »
Prova att öppna instrypningsventilen för slingan till garage med ett par steg.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2024, 09:39:14 »
Bör jag ändra nåt?
Ändra båda till 80% som test.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2024, 15:15:38 »
Prova att öppna instrypningsventilen för slingan till garage med ett par steg.

Den är kopplad direkt till tilloppet till övriga systemet, finns ingen instrypningsventil till endast garaget.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2024, 15:16:28 »
Ändra båda till 80% som test.

Testat detta nu, får se vad som händer. Kunde dock max välja 50% på minsta tillåtna hastighet.
« Senast ändrad: 18 februari 2024, 15:18:43 av sweoil »
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2024, 16:48:49 »
Testa stäng alla termostater till alla andra radiatorer utom en långt bort från pumpen och ha igång garaget, se om det hjälper garagets värmeavgivning, ifall nuvarande test inte ger någon nämnvärd skillnad.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2024, 22:47:20 »
Testa stäng alla termostater till alla andra radiatorer utom en långt bort från pumpen och ha igång garaget, se om det hjälper garagets värmeavgivning, ifall nuvarande test inte ger någon nämnvärd skillnad.

Att ändra flödet gav ingenting. När jag istället vred ned alla termostater till 0 förutom det längst bort från garaget blev det varmare luft från fläktkonvektorn, absolut, men skulle väl säga ljummen luft istället för kall luft. Var då ca 38° som tillopp och kompressorn i BVP gick.

Dvs, när det blev högre flöde till fläktkonvektorn så kunde den producera mer (om än inte jättemycket mer) värme. Alltså i andra testet, men inte i det första.

Vad är då nästa steg?

Tack för hjälpen hittills!
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Fläktkonvektor - för låg framledningstemp
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2024, 18:31:03 »
Framlednigen var 38, vad var returen från konvektorn i din senaste test?

Vad har du för värmekurva i niben? Var framledningen mycket varmare med fjärrvärmen och du använde termostater i huset för att reglera värmen?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!