Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.  (läst 3108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Putte EL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan alla kunniga.

Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på bättre än Nibe´s support.
Jag har en villa med ett fristående garage som jag har tänkt att utrusta med en Nibe 2026.
Saken är den att elpannan står i huset och jag har tänkt att ställa 2026:an bakom garaget (sydläge) och har lagt ner en värmekulvert mellan garaget och huset (2x32mm).
Anledningen till att jag vill ha 2026:an bakom garaget är att i garaget har jag vettenreningen till vår pool som jag tänkt värma med 2026:an på sommaren.

Har själv tänkt ut följande lösning:
Placerar en tank på 300lit i garaget som 2026:an är kopplad till och även värmekulverten, monterar en 3-vägsventil som släpper värme till vvx som tillhör poolen vid behov på sommaren (på kulvert sidan). Detta har jag tänkt styra med SMO 10 så den även styr shunten på pannan i huset d¨2026:an ej räcker till när det är som kallast.
Har även tänkt att värma garaget med en vatten aetrotemper som även den har en 3-vägsventil som öppnar vid behov.
Min fråga är då om jag är helt fel ute eller om detta skulle fungera?

Jobbar själv som elektriker så själva problemen med styrningarna skall jag nog lösa men det känns dumt att bygga anläggningen om man endast fått det att fungera i huvudet .).

Förklarade min ide för Nibe och personen jag pratade med var tyst en stund och svarade att jag nog kunde detta mer än han, men så tror jag inte det behöver vara.

Tacksam för synpunkter och tillrättavisningar eller en bra lösning som man vet fungerar.

Med vänliga hälsningar
Putte EL

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2011, 21:45:18 »
Kan du rita upp det så blir det kanske lite klarare, har svårt att förstå exakt hur du vill göra?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Putte EL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2011, 21:55:07 »
Hejsan Carl.
Jag sätter mig och ritar nu, Återkommer.
Mvh Putte

Utloggad Putte EL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2011, 22:48:17 »
Hej igen.
Har nu ritat lite på en befintlig ritning så du kanske förstår.
De två 3-vägs ventilerna skall vara innan kulverten (blev trångt).
Men ide'n är att kulverten är till höger om tanken.
Mvh Putte

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2011, 08:03:04 »
Hej!
Jag tror du utgått från denna?
http://www.nibeonline.com/pdf/M10214-4.pdf

Returledningen saknas på din bild, men jag antar att den ska sitta där?
Kortslutningen mellan 310:ans övre anslutning på tanken och returen är ingen bra idé.
Till garaget skulle jag använda en shunt istället.
Returerna från garagets shunt och poolens växelventil kopplas in före VP:n på returen från radiatorerna.
Garagets shunt ska kanske in efter 310P (på framledningen) så att du får värme till garaget även om LVVP:n står.
Slutligen skulle jag koppla tanken så att VP:ns framledning går via tanken men på returen skulle jag bara koppla ett avstick (via T-koppling) mot tankens retur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Putte EL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2011, 12:05:57 »
Hejsan
Tack för ditt svar, det var som du trodde att returen från radiatorerna försvunnit.
Men du förstod ändå.
Problemet som jag har med att utföra systemet som du beskriver är att jag endast har en värmekulvert mellan garaget och huset som består av 2st 32mm Pex rör samt isolerimg så klart och kan inte lägga ner mer i marken då denna nu är klar med uteplats mm.
Men om jag förstår dig rätt så är det endast värmen i garaget som kan bli låg om nu pumpen inte klarar hålla vattnet varmt i tanken eller?

Sedan ser jag fördelen med att bara T:a in returen i tanken så att det mesta returvattnet går direkt till Värmepumpen för då sänker man inte värmen i tanken genom att samtidigt förvärma vattnet till värmepumpen som jag annars hade gjort helt i onödan.

Tack än en gång för ditt svar för som man märker så tänker man inte på allt själv.

Mvh Putte EL :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2011, 20:58:43 »
Men om jag förstår dig rätt så är det endast värmen i garaget som kan bli låg om nu pumpen inte klarar hålla vattnet varmt i tanken eller?

Ja, och LVVP:n stannar väl vid -20 ºC ute har jag för mig om.
Då kan det bli lite kallt i garaget, fast fortfarande kan du köra ut returen från radiatorerna till garaget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Putte EL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2011, 21:14:38 »
Vad bra då har jag fattat.
Problemet som uppstår när pumpen stannar vid -20gr får jag leva med, samtidigt så kan returvärmen från husets radiatorer hjälpa till med att förhindra frysrisken i både garaget och i pumpen, med högre elförbruknig som följd vid dessa "förhoppningsvis" få tillfällen som det blir så kallt.

Tack ännu en gång för dina svar.
Mvh Patrick El

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2011, 22:38:19 »
Jag vet inte om jag helt och hållet satt mig in i/förstått problemet.
Men jag skulle köra in värmesidan från VP till toppen på akk-tanken
och inte till botten som det ser ut i skissen. Detta gör att skiktningen
i akk-tanken hålls intakt.
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Putte EL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 2026 som skall kopplas till Fighter 310P via kulvert.
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2011, 14:39:36 »
Hejsan Jonas B
Du har helt rätt i detta, jag har tänkt att göra detta men ritningen är inte så exakt ritad.
Men tack för din synpunkt jag kunde gjort fel.
Mvh Putte El

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!