Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är luft/vatten pump nÃ¥got för mig? Blir inte klok pÃ¥ detta.  (läst 3934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för input Peter Eriksson!

Håller med om 22 kw erhålls vid fel tillfällen med CTCn. Ligger iofs på 14 kw vid -7, och så kallt blir det dock nästan aldrig här. MEN, någon form av stöttning kommer troligtvis ske vid köldknäppar.

CTCn har väl dock högre framledningstemp möjlighet samt högre kw utifrån det klimat jag lever i, över nollan samt mycket blåst, så kanske CTCn funkar bättre för mig?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5


Ta en titt på Mitsubishi Ecodan SHWM 140 Zubadan,
Där har du en maskin som lämnar 14KW vid-15 grader och 50 grader framledning
samt 9,6Kw vid -28
Ovanstående bibehåller nominell effekt ner till -15,


Vet du hur många kWh/h ger den vid -15°, samt hur många kWh/h har den förbrukat?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
På det viset tycker jag NIBE är bra när de har tydliga diagram med effekt och COP ända ner till -25°C. F2120-20 ger t.ex. drygt 16 kW vid nollgradigt eller högre, ~14 kW med COP ~3 vid -8°C och ~12 kW med COP ~2,6 vid -15°C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Jag har bara sett Daikin leverera ärliga siffror dvs. "integrated values".
Det betyder att effekten är ett genomsnitt av en körning  mellan en start för avfrostning fram till nästa avfrostning.  tummenupp

Ska Nibe tuffa pÃ¥ med 16 kW vid ±0°, sÃ¥ blir inte avfrostningen en snabb och billig uppgift.  help
« Senast ändrad: 12 september 2020, 15:09:13 av Lexus »

Plev

  • Gäst
Plev
SV: Är luft/vatten pump något för mig? Blir inte klok på detta.
« Svar #19 skrivet: 13 september 2020, 21:43:38 »
Welcome to the jungle!  :P

Skulle välja en i550 före i350 i ditt fall.
Till i550 kan enligt manualen (https://www.ctc.se/file-download-product/543762da3d363c102da501c879f1ee6f.pdf)
en extra värmekälla (el/gas/olja/etc) kopplas till som spetsdel. Då kan du fortsätta elda havre/olja de kallaste dagarna.

Alternativt (då du redan har en ack.tank?), kan du skippa i550 och fortsätta använda den och styra värmekällorna med en CTC EcoLogic istället.
 
Funderar själv pÃ¥ samma lösning/produkter (dock fjärrvärmespets), har dock svÃ¥rt hitta nÃ¥n vettig installatör i Örebro-trakten  :-\

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo i550 var i en av offerterna, verkar mer kompetent än i350. Men tror även i350 kan kopplas ihop med en annan värmekälla om man installerar en ctc expansion energyflex(?).

Plev

  • Gäst
Plev
SV: Är luft/vatten pump något för mig? Blir inte klok på detta.
« Svar #21 skrivet: 14 september 2020, 21:52:08 »
Ok... funkar säkert det oxå. Är det stor prisskillnad på offerterna för i550 resp i350?
Vad ingår i i350? Grundinstallation? Läser manualen (ex s 50, 51, 55) och tolkar det som att ett större system kräver ytterligare volymtank, cirk.pump och givare. Ingår dessa i i350-offerten?

Intressant om du skulle maila CTC Kundservice för en second opinion. De brukar svara rätt omgående med lösning/principskiss.
Sen gäller det bara fÃ¥ installationsfirman att acceptera lösningen  :)

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det som skiljer med 550 är att det blir 25-30 tusen kronor dyrare med 550, väntar fortfarande på en ytterligare offert på 550. Tydligen mer jobb att installera 550 samt att den kostar 20 tusen extra.

Är väl någon form av grundinstallation, exp. kärl, cirk pump osv. Hm, har inte läst manualen för i350, får kolla.

Yes, ska ringa ctc i veckan och höra.

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag mailat lite med ctc kundtjänst, måste säga att jag är positivt överraskad hur snabbt och utförligt dom svarar.

I mitt fall kan det behövas en ytterligare volymtank om man väljer i350, beror på volymen i radiatorerna/systemet, används vid avfrostning samt påverkas av flödet i systemet dessutom.

Man kan koppla in flera värmekällor till i350, dock måste detta shuntas via acktank, andra värmekällor värmer då acktanken. I350 kan bara styra 1 värmepump.

I550 funkar helt annorlunda, pumpen jobbar mot volymen i tanken istället. Man kan koppla flera värmesystem direkt mot i550, den kan dessutom styra 2 värmepumpar.

Verkar inte heller som om deras kundtjänst tror en ecoair 622 skulle räcka för mina värmebehov, man kan ju alltid börja med detta och se hur det funkar. Väljer man en i550 är det lätt att komplettera systemet, tyvärr börjar då kostnaderna stiga lite väl mycket tycker jag :( Ska fundera vidare lite...

Plev

  • Gäst
Plev
SV: Är luft/vatten pump något för mig? Blir inte klok på detta.
« Svar #24 skrivet: 17 september 2020, 22:31:08 »
Ja, riktigt snabba och kunniga. Det ska de verkligen ha cred för.

Men ja, lösningen blir dyrare tyvärr.

Men jag tolkar det som att du eldar olja? Så du bör ha en oljepanna och ackumulatortank/vvb fn?
Och har du acktank redan bör du kunna skippa innerdelen (i350/i550) och istället driva utedelen (622:an) med en EcoLogic Family/Pro (https://www.ctc.se/produkter/varmepumpsstyrning/ctc-ecologic-profamily  pris 8-11000:- ).
Då kan du använda bef. pannan som spetsvärme. Kolla med CTC igen så fixar de nog ett principschema till dig.
Och vill du spara pÃ¥ spetskostnaden (oljan) kan en pelletsbrännare (+matare och förrÃ¥d) till oljepannan kanske vara nÃ¥t?. Sänker kW-priset jmf mot olja iaf  ::)

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Snabb uppdatering: Blev en Ecoair 622m samt EcoZenith i550 Pro, med gamla oljepannan som spets. Verkar inte ha några problem med att hålla värmen när det är frost, dock varierar framlednings- samt returtempen ganska kraftigt (med en del start stopp som följd). Men det problemet ska jag försöka formulera i en separat tråd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!