Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥gkraft  (läst 10155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 0Sebz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrahammar, Jönköping, SmÃ¥land, Sverige
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VÃ¥gkraft
« skrivet: 26 januari 2015, 10:39:04 »
Hej,
vad tror ni om att använda havets kraft mer? Det talas tyvärr lite för lite om vågkraft och att använda de naturliga strömmarna i havet som energikälla. Någon som har koll på varför det händer så lite där? Ett land som borde lägga mycket pengar på forskning inom det området är England, med tidvatten som hela tiden rör sig borde energikällan vara helt enorm... Sluta med kärnkraft och kol, använda en helt miljövänlig källa iställlet...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2015, 10:51:23 »
Jag håller med, det där är helt obegripligt.
Även Norge borde kunna skörda rätt mycket energi från vågkraft och tidvatten.
Hafslund i Norge är rätt stora på vind, våg och tidvattenkraft.
Har köpt aktier i det företaget för några veckor sedan då jag har precis samma tankar som dig, det bara MÅSTE komma i takt med att oljan blir allt svårare att hitta och utvinna på miljömässigt skapligt sätt.
Djuphavsborrning, cracking, sandolja och den typen av utvinning skall vi ju helt inte hålla på med då det förstör miljö, grundvatten, och kräver mycket kemikalier och tillsatser för att det skall bli nåt av det.

I Sverige har vi ju en svårare sits just när det gäller att skörda energi från havet, och fler älvar tror jag det blir svårt att få bygga ut, så det är väl i princip bara vind och solkraft som vi kan satsa på.
Jag skulle väldigt gärna se att man i Sverige tog fram el solenergianläggning som genererade vätgas till bränsleceller.
Säg att vi inom 10-15 år kan köpa en solcellsanläggning med vätgasgenerator och en bränslecell på ca 10 kW, då skulle man i princip kunna göra sig självförsörjande på energi till både hus och bilar stora delar av året.
Det skulle få kosta 500 000 kr, och skulle ändå vara en långsiktigt vettig lösning, kanske
Om bränslecellen dessutom kan drivas av etanol, biogas, bioolja eller diesel så skulle man ha tillgång till skapligt prisvärd tillskottsenergi under de kallaste och mörkaste månaderna.
Priset för tillskottet skulle bli 1.2 till 1.6 kr/kWh, men om man slapp nätavgifterna så skulle det nog blir avsevärt mycket billigare ändå....
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2015, 11:10:57 »
Helt riktigt.  Just nu tycker jag  utvecklingen inom vÃ¥gkraft  pÃ¥minner om när Sverige missade hela vindkraftstÃ¥get genom att satsa för lite och lÃ¥ta utvecklingen drivas av nÃ¥gra fÃ¥ med alldeles för lite resurser resp. andra med bristande kunskaper i ingenjörens arbete, dvs amatörer.
« Senast ändrad: 26 januari 2015, 12:18:13 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2015, 13:59:13 »
Det är inte så dött inom vågkraft i Sverige som ni tror- forskningen har goda idéer men sen tar det tid till kommersialisering.
  Ni kan kolla dessa länkar  *Trasig länk*

http://minesto.com/deep-green/
« Senast ändrad: 24 november 2020, 07:43:00 av Rickard »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2015, 17:53:13 »
JO, jag känner till de där, men som vanligt kommer andra i t.ex England och Norge att hinna före känns det som.
Det går för sakta helt enkelt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2015, 21:15:58 »
I sverige har vi ju även http://www.oceanharvesting.com/ som håller på med utveckling av vågkraft.

Är det någon av er som har länkar till företag utanför svedala som håller på med det?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2015, 12:44:17 »
OH verkar onekligen lovande! De ser ut att angripa problemen på ett ingenjörsmässigt sunt sätt, de slår ihop enerrgin från flera bojar på en gång samtidigt som de hittat en metod att jämna ut flödet.
Men allt går ju extremt långsamt, hade detta varit i USA hade de redan kommit på grön kvist och kanske blivit uppköpta 2 ggr om vid det här laget.
Här ska det skrivas rapporter, sökas bidrag och gud vet vad innan ngt alls händer kommersiellt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2015, 12:50:55 »
Här kanske vi har något!
Man började redan 1981 i en insjö inte långt från där jag bor..
Dock varr det litet intresse för förnybart på den tiden, folkpartiet fixade ju att vi skulle behålla all kärnkraft..
Det är salta gossar från västkusten som blev uppköpta på 90-talet av en vindkraftsaktör i USA, som naturligtvis misslyckades och lade ner vågkraftutveckling efter några få år.
De köpte tillbaka rättigheterna och nu verkar det vara på gång lite grann:
 tummenupp
Citera
At Waves4Power we have concluded – after seeing these different development trials all based on creating a new component to do a job where standard components already exist that can perform the task cheaper, more reliably and more efficiently – to stick to the easiest, fastest and most straight forward approach with an oil hydraulic system built from standard components.
http://www.waves4power.com/history/
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2015, 13:31:23 »
Man kan ju notera att Vattenfall nyligen har lagt ner sin satsning på vågkraft i samarbete med ett brittiskt bolag. E.On drog sig ur verksamheten redan för flera år sedan.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3886307.ece
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2015, 14:03:52 »
Och som i den intressanta historieskrivningen jag länkade till, Svenska varvv lade ner flera år innan ens första prototypen var sjösatt...
Nej, det krävs lite annan sisu i det här landet!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2015, 16:20:18 »
Man har forskat länge på våg och tidvattenkraft både i Uk och USA.
Men det finns en anledning till varför man inte satsar en massa pengar.
Det är ingen som är intresserad av att betala för de högre kostnaderna.
Hur många här betalar extra för grön el?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2015, 19:40:33 »
Det kan ju inte stämma eftersom det är först nu de sista åren som vindkraft på allvar kan konkurrera prismässigt med traditionell kraftproduktion.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2015, 21:33:58 »
Att det kostar i forskning och utvekling är inget nytt, så är det i alla brancher oavsett vad man håller på med.

Just vågkraft tror jag ganska mycket på men det kommer säkerligen att kosta många kreativa företag innan man har lyckats att nytja det på ett rimligt vis.

Jag kan tycka att vi har en väldigt dålig politik i sverige och det påverkar entreprenadskapandet inom F&U på ett väldigt negativt vis, om våra politiker verkligen tycker att "grön energi" är så viktigt som man påstår så är det på F&U man borde satsa pengar och inte senare i kedjan med subventioner vid redan byggda verk som tex vindkraftverk där varje kwh skall ha stöd.

Historiskt sett kan vi i sverige stolt uppvisa många företag som har byggts upp med innovativa ideér och blivit väldigt lyckade framgångsmaskinier, och vi har tack vare dessa haft en blomstrande industri under många år.
Enligt mig så är det dock inte i första hand industriell tillverkning vi är bra på utan just på att lösa komplexa problem, och det görs oftast på ett elegant vis men tyvärr är det dåligt med stöd för det.

Jag kan överhuvudtaget inte förstå diskussioner idag om olika befintliga energikällor och om man skall bygga framtiden på det ena eller det andra, i framtiden kommer vi att behöva alla (rena) energikällor man kan komma på och det som behövs är mer forskning och mindre pekpinnar (i form av skatter oftast).

Det finns rätt mycket ideér om hur man kan utvecka olika former av energiutvinning, energibesparing och allmänna energilöningar men dom flesta vågar inte ens testa att försöka förverkliga sina ideér :(
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2015, 22:01:55 »
Huvet på spiken, Gossen!
Det är helt enkelt för stor risk i förhållande till det man ev. får behålla om det går vägen, i det här landet.
Till detta kommer som du skriver att myndigheter o politiker ger stöd åt helt fel saker.
Skulle troligen vara bättre att ta bort alla former av stöd så att snedvridning iaf inte kunde förekomma.
Pionjärerna från Göteborg som jag skrev om har redan gjort resan över till ett företagsvänligare land, USA, och tillbaka igen. Få se nu om lilla Sverige kan ta hand om detta denna gång..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: VÃ¥gkraft
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2015, 23:08:08 »
Jag läste nu lite snabbt om det du länkade till karlmb och det känns tyvärr som typisk historia i sverige, där man som företagre med en bra idé flyr/uppköps av utländska intressen för at det är en bra idé men sedan visar det sig att det inte finns det drivkraft och kunskap i utlandet som man verkligen hade behövt (läst lite mellan raderna...).och drivkraften försvinner.

Jag har genom åren varit mer eller mindre verksam i olika tekniktunga företag i sverige och trots att dessa har lyckats och gått bra så slutar det ändå (läs:tack vare att) med att dom försvinner till utländska intressen, och inte i ett enda fall har det i slutänden varit positivt.

Jag skulle önska vissa saker i sverige och det är bla:
1. Stöd till F&U, inte nödvändigtvis pengar men kanske med nätverkande eller andra avgörande saker som krävs och ingen entreprenör har tid med att skapa. Våra politiker kan tex promota svensk innovation istället för att bara se upp till andras (det ena utesluter dock inte det andra)
2. Bredare tolkning av vad som är forskning och utvekling så att företag idag skulle kunna få hjälp av de få stöd som finns även om forskningen inte kommer ifrån "meriterad forsking på universitet".
3. Uppmuntra tiil nyskapande i alla nivåer inom företagandet, idag har jag en känsla av att det är allt för mycket revirpissande och det viktigaste är att bra ideér skall komma från "chefen".
4. Vi måste på något vis få upp allmänhetens ögon för hur fantastikst det är att jobba inom ett ingenjörsyrke, det är framtiden och som ingenjör är man fan så mycket coolare än om man är en dokusåkakändis!!! (enligt mig :))
5. Ha mer kul (gärna med teknik), det föder kreativitet :)
6. Att politiker faktiskt läser på....
Edit: punkt 6 lades till
« Senast ändrad: 27 februari 2015, 23:11:11 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!