Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta IVT 695 TWIN  (läst 494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apoptos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ersätta IVT 695 TWIN
« skrivet: 15 januari 2024, 15:38:51 »
Hej!

Nybliven husägare med allt vad det innebär. Huset är på 177 kvm fördelar på 2 våningar. Byggt 2009 i Växjö. Uppvärmningen via vattenburen golvvärme (båda plan) sker med en IVT 695 från då huset byggdes. Frånluftsåtervinning via pumpen och sen friskluftsventiler för tilluften.

Borrhålet är endast 82 meter djupt. Se nedan:


Vi har inte bott här så länge men såhär ser elförbrukningen ut än så länge:
16/10-31/10: 851 kWh
November: 1931 kWh
December: 2345 kWh
1/1-15/1: 1354 kWh

Till huset då har vi ett dåligt isolerat attefallshus (25 kvm) från 1940 som värms via luftvärmepump. Även ett spabad och en carport.

Underhållsservice idag utan större anmärkningar annat än att fläkten var nästan igensatt av skit och tempgivaren för köldbärare in (GT10) verkar vara helt fel och visar 68 grader.

Jag börjar oavsett försöka planera framtiden och lägga undan för ny lösning. Här några problem som jag har nu/ser i framtiden:

1. Nuvarande pump låter för mycket. Det kan hända att nyare modeller låter mindre. Men för att vara säker så går jag i tankarna om att nya värmepumpen ska få flytta ut i ett oisolerat förråd, högst 5 meter bort från nuvarande placering (se bild). Blir ju en kulvert då på några meter. Är detta görbart/rimligt? Hur blir det med ventilationsdelen om jag skulle flytta ut allting?


2. Nuvarande värmepump rymmer endast 145 L vatten. Med två småbarn (under tre år) så förväntar jag mig att varmvattenkonsumtionen kommer öka. Den tar redan nu slut om man fyller ett mindre badkar halvt och nån duschar därefter. Har nyare pumpar större kapacitet för varmvatten?

3. Problemet ovan i kombination med att det tar nästan 60 sekunder innan man får varmvatten i alla husets kranar (fullt flöde och varmast möjliga, även i kranen i samma rum som värmepumpen) gör att jag funderar på VVC men det kanske är bättre med en separat varmvattenberedare inomhus om man nu flyttar ut värmepumpen? Jag har bara inbillat mig att VVC skulle ge varmvatten snabbast. Sen vet jag inte om man får så mycket mer varmvatten. Antar att VVC är behäftat med sina problem dessutom, och kostnader.

4. Jag vill såklart ha så bra ventilation som möjligt. Om jag byter ut nuvarande pump så försvinner frånluften. Hur löser jag detta? Skaffa en separat frånluftsfläkt som kopplas på nuvarande kanaler? Eller sikta på någon liknande lösning med värmeåtervinning så som NIBE:s frånluftsmodul FLM S45?

5. Kanske det största bekymret. Nuvarande borrhål är väldigt grunt. Jag förutsätter att jag behöver ett djupare, kring 200-250 m. Går det att borra i befintligt hål och fördjupa det? Finns det några för-/nackdelar med att fördjupa ett befintligt hål?

6. Om vi förutsätter att ett djupare hål behövs, kan man ta det i etapper? D.v.s. om värmepumpen skulle haverera imorgon, kan jag köpa en NIBE S1256 och koppla på den direkt utan problem i väntan på tillstånd att borra nytt hål? Eller tills ekonomin tillåter... Är det möjligt att ta det omvänt? Att jag först borrar ett djupare hål och därefter kopplar på redan befintlig pump tills den går under? Eller behöver allt ske samtidigt om man dessutom tänker flytta ut pumpen?

Ledsen för så många frågor men grön som man är känner jag mig lite vetgirig! Inte minst för att veta om man ska försöka lägga undan 100k eller typ 400k de närmsta fem åren...

Hur hade ni löst mina "problem" på bästa och billigaste sättet? Någon speciell pump att rekommendera? Bergvärme är kanske inte ens att rekommendera? Det jag själv sneglat på är NIBE S1256 3-13 kW med FLM S45. Men jag har i praktiken ingen aning om den är lämplig.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta IVT 695 TWIN
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2024, 16:34:04 »
Hej! Det normala är att man byter till en modern kraftig frånluftsvärmepump såsom Comfortzone RX50 eller NIBE S735. De ger minst lika stor energibesparing även om de inte har något borrhålskollektor. Du kan inte ha värmepumpen i ett oisolerat förråd, då fryser ju allt ihop på vintern och det blir problem med ventilationskanalerna. I ett hus får man acceptera att det kan ta en liten stund att få varmvatten i kranen. Det är inte som att bo i lägenhet med VVC i fastigheten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Apoptos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta IVT 695 TWIN
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2024, 22:57:01 »
Hej! Det normala är att man byter till en modern kraftig frånluftsvärmepump såsom Comfortzone RX50 eller NIBE S735. De ger minst lika stor energibesparing även om de inte har något borrhålskollektor. Du kan inte ha värmepumpen i ett oisolerat förråd, då fryser ju allt ihop på vintern och det blir problem med ventilationskanalerna. I ett hus får man acceptera att det kan ta en liten stund att få varmvatten i kranen. Det är inte som att bo i lägenhet med VVC i fastigheten.

Tack för svar och ursäkta sent gensvar!
Renodlad frånluftsvärmepump var faktiskt inget jag tänkt på.

NIBE S735 verkar ju dock inte så mycket billigare än BVP S1256. Men då tillkommer ju energibrunn och lösningen för frånluften. Tyvärr snittar vi fortsatt ca 2500 kWh/månad så en mer energieffektiv lösning än den vi har nu vore trevlig.

Tanken var såklart att åtminstone isolera förrådet. Är mest bekymrad att det skulle bli ett stort projekt att dra om alla anslutningar. Stt det tar tid att få varmvatten kan jag vänja mig vid men detta eviga brummande nöter på en varför det hade varit skönt att flytta ut pumpen.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Ersätta IVT 695 TWIN
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2024, 22:08:27 »
Hej!

Jag satt i snarlika funderingar för ett år sedan. Hade en 495 Twin med återvinning på frånluften i kåken, 75m borrat hål. Aningen mindre hus (150kvm 1,5plansvilla byggt -1984) och garage på 30kvm. Garage värms med elradiatorer (än så länge ::) )

Jag resonerade som så att, byta ut till ny BVP och komplettera med VBXaggregat (för återvinning på frånluften) skulle resultera i typ 125.000kr med montage (tog in tre olika offerter på denna lösning).

Försökte räkna på det fram och tillbaka, men kom efter en hel del uppmaningar av min far fram till att det vettigaste om vi planerar bo länge i huset är nog att borra ett djupt jäkla hål och skaffa ny "ren" BVP. Tog in offerter på detta och det slutade med att jag körde på denna lösning;
Bosch Compress 2-8kW steglös pump
220m borrhål, varav 210m aktivt borrhål
201.000kr

Jag la alltså till 76.000kr och borrade nytt hål riktigt nära befintligt hål (lätt att estimera mängden foderrör ned till berggrund, som annars kan dra iväg). Detta räknade jag med skall betala av sig på 10-15år lite beroende på elpris. Sen nästa gång man behöver byta pump så är det BARA pumpen som behöver bytas förhoppningsvis då jag tog till borrhålet rejält och vi inte har någon utedel (som för Luft/vatten) eller VBXaggregat.
Jag köpte en kanalfläkt och lite ventilationsprylar och ventilerar nu bara ut all frÃ¥nluft ur huset (svider lite när man ser vÃ¥rat tak bitvis snöfritt jämfört med grannarnas pÃ¥ vintern  :o ).

Har haft riktigt bra temperaturer på KBin under hela vintern trots -28 grader som kallast runt Karlskoga där jag bor, och överlag en väldigt lång och kall vinter. Som lägst 5grader KBin och skickar 1-2grader KBut tillbaka till berget. Skall dock tilläggas att jagbor på en rullstensås med högt vattenflöde så det kanske ger mig lite bättre siffror än vad som kan förväntas generellt..

Pumpen har aldrig gått på elpatron trots bad & dusch vid kalla dagar (har också sambo + 2 småbarn så känner igen mig i den oron) och varmvattnet har alltid räckt. Har 180L i beredaren har jag för mig och den börjar producera varmvatten fort när den känner av att man använder mycket tappvarmvatten. Har faktiskt inte sett pumpen gå på mer än 4kW momentant (de gånger jag kikar i Bosch-appen).

Elförbrukningen är jag otroligt nöjd med än så länge. Såklart svårt att jämföra år för år och med olika pumpar men har legat runt 1200-1400kWh istället för 2000kWh de dyra månaderna nu i vinter, jämfört med föregående år.

Bara lite tankar..  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!