Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera utbyte av bergvärmepump  (läst 751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionera utbyte av bergvärmepump
« skrivet: 09 november 2023, 21:10:05 »
Vi har en IVT Greenline E11 med en IVT insatt under februari 2001 som till dags dato gått 50257 timmar varav 1898 timmar med tillskott. Fördelningen vv/rad är 7/93 i %. Huset är byggt 1972 i mälardalen (växtzon 2/3) och är ett Begushus bytt i fyra plan med vidbyggt garage med förråd under. Boarea enligt mäklaren är ca 130m2 i verkligheten är den uppvärmda delen 250 med ett varmgarage och förråd under det som pga mindre antal element hålls kallare på 140 m2. Vi har installerat en FTX som skyfflar runt luften i bodelen och vinden har vi isolerat lite extra så den idag har ca 35 cm isolering över hela ytan. Huset har de senaste åren inkl hushållselen förbrukat 25 000 kWh (2020: 23,8; 2021 27,5; 2022 22,9) Enligt offerten till förra ägaren från 2001 så räknade man på 350m2 boarea och 45W/m2. Varmvattenberedaren som man satte in tillsammans med E11:an är en D300/200 Som man senare har kompletterat med ytterligare en varmvattenberedare på 3000W och 200L (troligen för att vattnet inte räckte när man satte in ett bubbelbadkar för 2 pers i källaren...) Personligen förstår jag inte varför inte varmvattnet riktigt räcker till för 500L känns överdimensionerat....
Det verkar som att pumpen nu kommit till vägs ände eftersom motorskyddet löser ut och försöker jag återställa så är det enda som händer att jordfelsbrytaren och en av säkringarna för pumpen löser ut. Vi har kontaktat IVT tekniker som kommer så fort han hinner (läs direktverkande el i två veckor....) men jag misstänker att det bara är att bereda sig på det värsta (och be för det bästa). Vad bör jag titta på som ersättning,
Förutsättningar för huset ovan och befintligt hÃ¥l som jag hoppas slippa bekosta ett nytt jag tänker att nÃ¥gon form av förbättrad effektivitet pÃ¥ pumparna har väl hänt pÃ¥ 22 Ã¥r...  HÃ¥let är 180m med 110m vattenförande zoner och 5000 l/t konduktivitet.
Vad bör jag kolla efter / ta in offerter på?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera utbyte av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 10 november 2023, 02:44:33 »
Den har ju inte behövs jobba ihjäl sig, får det till ca 2300 h/år och då ska en 12 kW inverter räcka till.
Några modeller som du bör fråga på:
IVT Geo 612
Nibe S1256-13
Bosch 7800i LW/M 12

Sen har CTC en modell GSI 612 som också är rätt storlek.
Jag är personligen lite skeptisk till denna om ni har badkar, den har en tappvattenväxlare som funkar utmärkt om man duschar, men tappar man upp ett badkar med högt flöde så räcker den inte till.

Daikin Alterma Geo 3 är på 10 kW och kanske räcker den med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera utbyte av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 10 november 2023, 13:00:36 »
Den har ju inte behövs jobba ihjäl sig, får det till ca 2300 h/år och då ska en 12 kW inverter räcka till.
Några modeller som du bör fråga på:
IVT Geo 612
Nibe S1256-13
Bosch 7800i LW/M 12

Sen har CTC en modell GSI 612 som också är rätt storlek.
Jag är personligen lite skeptisk till denna om ni har badkar, den har en tappvattenväxlare som funkar utmärkt om man duschar, men tappar man upp ett badkar med högt flöde så räcker den inte till.

Daikin Alterma Geo 3 är på 10 kW och kanske räcker den med?

Märkligt, jag har inte fått några klagomål på badkarsvattnet från övriga familjemedlemmar när vi gick över till en CTC GSi 616. Vad exakt är det som skulle vara sämre?

Utloggad bibl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera utbyte av bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 10 november 2023, 13:21:50 »
Hos oss är det så att varmvattnet (trots 500L) inte räcker till fem pers genom duschen en söndag, det krävs att vi slår igång spetsen på pumpen så att den trycker upp temperaturen för att vattnet ska vara varmt till den som är sist genom duschen. Vilket får mig att ställa mig frågande till hur man egentligen gjort installationen, det känns ju helt orimligt att det ska behövas när man har en extra varmvattenberedare på 200L. I avvaktan på att pumpen ger upp hoppet om livet (vilket väl är vad som nu skett) har jag valt att leva med det då det ju vid ett byte blir att göra om hela installationen eftersom den är så pass ålderstigen (vi bytte offerannonden i varmvattenberedare strax efter att vi flyttat in och teknikern sa att det var den mest anfrätta anod han någonsin sett så jag misstänker att det nog är en hel del kalk på insidan av den tanken....)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera utbyte av bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 10 november 2023, 14:09:32 »
Märkligt, jag har inte fått några klagomål på badkarsvattnet från övriga familjemedlemmar när vi gick över till en CTC GSi 616. Vad exakt är det som skulle vara sämre?

Beror på hur snabbt du tappar, men är det lite klena rör osv så vattnet till badkaret kommer lite långsamt så går det kanske bra?
Hos mig skulle det nog inte funka, har rätt så grova rör.
När jag flyttade in i huset så satt här en CTC oljepanna med värmeväxlare, det gick inte att tappa upp ett bad snabbt med denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera utbyte av bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 10 november 2023, 16:29:01 »
Beror på hur snabbt du tappar, men är det lite klena rör osv så vattnet till badkaret kommer lite långsamt så går det kanske bra?
Hos mig skulle det nog inte funka, har rätt så grova rör.
När jag flyttade in i huset så satt här en CTC oljepanna med värmeväxlare, det gick inte att tappa upp ett bad snabbt med denna.

Jag tror inte jag har klena rör, det går snabbt att tappa upp ett helt badkar, men våra referensramar är kanske olika.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!