Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta värmepump - förslag?  (läst 2150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VPnovis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta värmepump - förslag?
« skrivet: 02 januari 2021, 11:12:22 »
Hej, jag är helt ny i detta forum, men hoppas få hjälp och förslag nu när det är dags att byta värmepump.

Lite bakgrundsinfo:
Bor i 1,5-plans trävilla byggd 1934 i Stockholm. 160kvm BOA, 35kvm källare. Mekanisk frånluft. Tilläggsisolerad 1994, energiglas 2017. Golvvärme på entreplan, gamla original gjutjärnselement på övervåning. Jag har en komplett uppvärmning med Euronom:
-Exoair Polaris 10
-Exotank 500 BXU med solslingor och 2 st 6kW elpatron
-Exotrol styrenhet
-ExoSol med 2st OPC15.
Hela systemet är sammankopplad med en gammal vedpanna (men har aldrig använts och den vill jag ta bort)

Allt är installerat 2006 och jag är väldigt nöjd med det, men vad jag hört är livslängden på VP/kompressor ca 15år så jag tror det börjar bli dags att byta värmepumpen.

Hur skulle ni göra i mitt ställe? Byta till en ny Euronom VP för att den passar till övriga systemet? Går det att välja ett annat märke på VP och få det att passa in i mitt övriga system? Eller ska jag byta ut hela systemet för att de andra delarna inte har så mycket längre livslängd än VP? Har det någon betydelse för mig som kund att Euronom gått i konkurs 2016 och tagits över av annat bolag?

Tacksam för svar!





Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Byta värmepump - förslag?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2021, 14:44:28 »
Så länge systemet fungerar behöver du inte kasta ut något i förebyggande syfte. Går kompressorn sönder så går det bra att byta den. Kompressorerna är universal och behöver inte köpas från tillverkaren.

Tanken kan du använda med ny värmepump, den är jättebra. Vedpannans rör är bara att plugga och kasta ut resten.
Det finns värmepumpslösningar som består av utedel och liten reglercentral. Något sånt är vad du behöver den dagen det inte finns några val.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad VPnovis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta värmepump - förslag?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2023, 22:54:24 »
Hej!
Nu har min Exoair Polaris 10 gjort sitt (efter 17 Ã¥r) och det är dags att köpa en ny! Nu skulle jag vilja ha lite konkreta förslag pÃ¥ en lämplig ny pump. Hur vet jag vilka pumpar som funkar till mitt nuvarande system?  Jag vill ju ha en ny utedel som gÃ¥r att köra mot min Exotank (se tidigare beskrivning). Däremot förstÃ¥r jag att jag troligtvis behöver byta den tillhörande reglercentralen/styrcentralen. Senast Ã¥ren har vi legat pÃ¥ ca 12-15 000 kWh/Ã¥r i värmeförbrukning. Vilket märke och modell ska jag köpa?

Tacksam för hjälp!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Byta värmepump - förslag?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2023, 23:51:28 »
Nibe S2125-12 med styrenhet SMO S40. Gå in på Nibes hemsida och klicka proffs. Sen dockning. Där får du ritningar hur systemet kan se ut.
Denna delen blir svårare med andra märken, man behöver inte lägga tid på komma på hur man ska få ihop det. Lokala återförsäljare för andra märken märker du rätt snart om de kan lösa det eller inte, för det finns säkert firmor där ute som gör ifall du inte vill ha Nibe.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad VPnovis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta värmepump - förslag?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2023, 19:29:48 »
Tack (igen!) HBerggren!

Då återstår för mig att hitta en duktig installatör! Jag förstår att det inte räcker med att köpa en värmepump som är bra "på papperet" om man inte installerar den på rätt sätt. Det är ju speciellt viktigt för mig eftersom jag vill docka den nya pumpen till min nuvarande ackumulatortank, och om möjligt styra de elpatroner som redan finns.

När jag googlar de installatörer jag hittar på Nibes hemsida så är det väldigt varierande betyg. Många har faktiskt fått riktigt dåligt betyg. Några tips hur jag ska hitta en riktigt skicklig installatör av Nibe S2125?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Byta värmepump - förslag?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2023, 20:14:22 »
Jag tänker att du ringer runt och säger vad du vill göra, vill de inte integrera din utrustning så är det fel installatör. Dvs, de låter osäkra eller vill hitta alternativa vägar. De flesta vill kasta solvärme, det ska man inte om man har redan investerat i det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad VPnovis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta värmepump - förslag?
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2023, 22:55:27 »
Hej igen! Nu har jag fått in lite offerter på att ersätta min gamla Euronom Exoair Polaris med en ny värmepump som dockas mot min gamla Exotank som jag önskar behålla.

- IVT: Två olika firmor som säger att det inte går, utan att jag måste byta ut både innedel och utedel.

- Nibe: En firma som säger att det går om man sätter in en NIBE S2125-8 + SMO 20, men att det inte blir mycket billigare än att sätta in ny utedel (VVM S320) på en gång.

- Daikin: Har fått in offert på att en Daikin Altherma Monoblock skulle kunna funka att docka mot min befintliga innedel om man sätter in en växelventil, extra tankgivare och installerar extern elpatron för radiatorsystemet.

Eftersom jag inte är duktig på värmepumpar så undrar jag om det är nån i forumet som skulle kunna ge mig lite råd om för-och nackdelar med Nibe-lösningen jämfört med Daikin-lösningen?

Tack på förhand!
/Peter

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Byta värmepump - förslag?
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2023, 20:13:58 »
Nibelösningen med SMO20 funkar, den är 45000 kr billigare i inköp. Så jag vet inte vad det är som de vill ta betalt för. Med S320 blir du även av med solvärmens kommande avkastning.
Nja det Nibe-ombudet kommer nog inte kunna hjälpa dig om något krånglar med SMO känns det som.

Daikinlösningen kan jag inte mycket om, men det låter som någon som kan sitt yrke i alla fall, det är en viktig grund.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!