Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta det nya systemet  (läst 2614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drum_man32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lufta det nya systemet
« skrivet: 01 mars 2018, 21:45:14 »
Hej! Har ni haft Mitsubishi SHW 112 med Zubadan i 1 vecka.
Jättenöjd, men undrar lite hur det är med luftning. Rörmokaren sa att det efter nÃ¥gra dagar kan  behövas luftas igen. Tidigare har jag ju lärt mig att jag stänger av cirkulationspumpar innan jag börjar lufta sÃ¥ inte luften bara förflyttar sig. Men hur gör jag nu när allt är integrerat i innedelen?

Kan man stänga av cirkulationspump ändå på nåt sätt eller behövs inte det nu? Bara att börja lufta ändå?

Tack på förhand

Utloggad Jo_e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta det nya systemet
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2018, 08:43:13 »
Jag brukar passa på när den gör varmvatten
1 1/2 plansHus på 148 +40m2 garage i Enköping uppvärmt av en Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW 75 YAA

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lufta det nya systemet
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2018, 09:35:44 »
Radiatorerna kan ju luftas om man stänger av det tillfälligt med termostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad drum_man32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta det nya systemet
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2018, 09:41:14 »
Jag brukar passa på när den gör varmvatten
Okej! Stänger den av cirkulationspumpen för radiatorsidan när den gör varmvatten då alltså?

Carl N: Jaha, för varje element alltså? Det var ju ett bra tips!

Min rörmokare som installerade nya värmepumpen sa att jag inte behöver stänga av nÃ¥gonting utan det är bara att lufta... Men dÃ¥ trodde jag nämligen att luften bara vandra runt  :-\ Vet inte vem som har rätt och fel...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lufta det nya systemet
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2018, 09:48:23 »
Den använder säkert samma cirkpump till att värma varmvatten som värma radiatorerna.
Det är en växelventil som ändrar riktning på flödet så det står stilla i radiatorerna vid VV-laddning.
Jag brukar tvärtom passa på att lufta VVB när den inte gör varmvatten.
Jag inbillar mig att flödet gör luftningen lite mindre effektiv, fast om det är relativt lÃ¥gt flöde sÃ¥ kanske det inte spelar nÃ¥n roll.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lufta det nya systemet
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2018, 10:11:05 »
Normalt har man väl så lågt flöde att det inte spelar någon avgörande roll om CP är i gång eller ej, vattnets hastighet i element och VVB ( om det inte är en slingberedare) är ju mycket lågt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad drum_man32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta det nya systemet
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2018, 08:12:22 »
Jag har ett rinnande ljud i flera element, och luftar varje dag men det är ändå tillbaka dagen efter. Rörmokaren säger att det kan vara såhär i flera månader när man bytt system?
Stämmer detta och vad beror det på i så fall?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!