Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta utedel  (läst 1557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulrika G

  • Gäst
Ulrika G
Byta utedel
« skrivet: 25 september 2022, 08:25:05 »
Hej! Jag har en Sanyo CO2 Eco SHR-TH22DDN-SW från ca 2007. Utedelen har slutat fungera troligen p g a att kretskortet har gått sönder. Är det någon som har bytt sitt kretskort eller bytt utedelen mot en av annat märke och fått det att fungera? Till vad bytte ni isåfall?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3529
  • Karma +2/-0
SV: Byta utedel
« Svar #1 skrivet: 25 september 2022, 11:48:26 »
Hej!

Jag rekommenderar att du betyder ut rubbet. Du kommer tjäna på det. De slösar med elpatron hela tiden utan anledning även när de fungerar som de ska.

Någon budgetreparation skulle kunna vara en Nibe F2040 med SMO 20 och släcka ner hela Sanyo-styrsystemet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lasseman57

  • Lasseman57
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Köping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • internetforum i toppklass ***
SV: Byta utedel
« Svar #2 skrivet: 27 september 2022, 09:50:38 »
Hej. Din tankenhet heter SHR-TH22DDN-SW och din vp kanske som min
SHP-C45DEN.
Vad får dig att tro att kretskort är trasigt? Vilket felmeddelande ger din tankenhet?
Vill samtidigt berätta att min årliga elförbrukning är ca 10-11 kkWh ink hh el. Skulle tro att minst hälften är hh el.
141 kvm golvvärmesystem med sanyo co2 eco 4,5 kW
Reservsystem, liten täljstenskamin (contura) i köket för riktigt mysiga frukostar. kan rekommenderas!

Ulrika G

  • Gäst
Ulrika G
SV: Byta utedel
« Svar #3 skrivet: 29 september 2022, 18:44:23 »
@Lasseman57, jag har samma modeller som du. Jag har haft en person här som har felsökt och sa att det sannolikt är kretskortet till utedelen som är trasig. Det är inte bekräftat

Ulrika G

  • Gäst
Ulrika G
SV: Byta utedel
« Svar #4 skrivet: 29 september 2022, 18:50:54 »
Lasseman57, jag får felmeddelande komm error

Utloggad Lasseman57

  • Lasseman57
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Köping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • internetforum i toppklass ***
SV: Byta utedel
« Svar #5 skrivet: 30 september 2022, 22:27:07 »
@Ulrika G

Hej.
När jag inte har spänning till vp, fÃ¥r jag ocksÃ¥  comm error.
Har ni kollat att det finns spänning till vp?
jag har t.ex varit med om att en porslinssäkring har gått sönder och ändå sett hel ut.

För att gå vidare, vill jag först och främst, inte att någon som inte har utbildning i el börjar rota i en vp, då det handlar om starkström!

Jag ser på elschema till vp att de finns en säkring där också.

Det jag skulle göra, vore att bryta spänning till vp, lossa kåpan och ta isär och sätta ihop dom kontakter som finns några gånger till kretskort etc. Den miljö som är där ute kan ha gjort att det finns oxid som spökar.
Kan även vara bra att lossa lite och dra åt dom skruvar som finns till alla kabelanslutningar. Speciellt den som har att göra med komunikationen.

I pdf manualen som jag har, finns beskrivet hur man tar ur kretskortet.
Skickar med en så du har.

För övrigt så är ju vp rätt gammal så även om man skulle sätta i ett annat kretskort och med lite tur få den att funka, så vet man ju inte hur länge kompressor och övriga prylar funkar.

Har du fått pris på vad ett utbyteskort skulle kosta?
141 kvm golvvärmesystem med sanyo co2 eco 4,5 kW
Reservsystem, liten täljstenskamin (contura) i köket för riktigt mysiga frukostar. kan rekommenderas!

Utloggad davidvk91

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta utedel
« Svar #6 skrivet: 06 november 2022, 01:07:44 »
Hej Ulrika!
Vi har ett annat problem med vår utedel till vår CO2-pump, är det så att ni har er ytterdel kvar så skulle det vara guld om vi fick prova den att plocka reservdelar från till vår pump?
Ha en fin helg!
Mvh David


Det är
Hej! Jag har en Sanyo CO2 Eco SHR-TH22DDN-SW från ca 2007. Utedelen har slutat fungera troligen p g a att kretskortet har gått sönder. Är det någon som har bytt sitt kretskort eller bytt utedelen mot en av annat märke och fått det att fungera? Till vad bytte ni isåfall?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!