Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt systemtryck  (läst 1951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christian.ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LÃ¥gt systemtryck
« skrivet: 29 december 2019, 18:57:07 »
Hejsan!
Vi bor i en tegelvilla från 1963 och installerade 2014 en IVT AirX 130 med AirModule E15.
De senaste dagarna har jag nästan dagligen fått fylla på systemet för att den varnar för lågt systemtryck.
Vad kan detta bero på?

MVH,
Christian
« Senast ändrad: 29 december 2019, 19:10:01 av christian.ek »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gt systemtryck
« Svar #1 skrivet: 30 december 2019, 10:25:23 »
Hej! Kan t.ex. vara läckage i säkerhetsventilen om det fastnat lite smuts där. Det kan ocksÃ¥ läcka ut värmevatten om förtrycket i expansionskärlet är helt fel. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LÃ¥gt systemtryck
« Svar #2 skrivet: 30 december 2019, 12:35:15 »
Stiger trycket fort när du fyller på?
Sätt en flaska eller liten påse på skvallerrören från säkerhetsventilerna så ser du hur mycket som kommer där.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad christian.ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gt systemtryck
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2020, 09:49:14 »
Hej igen. Jag gjorde rent filtret, luftade av alla radiatorer och fyllde systemet igen. Det höll i 3 dagar sedan fick vi felmeddelande att trycket var lågt igår kväll igen.

När de installerade värmepumpen så satte dem ett rör bakom pumpen med en hink under som jag antar är säkerhetsventilen. Detta märkte vi inte förrän vi rev en vägg bredvid värmepumpen som gjorde att vi kunde komma in bakom den. Nu är det för sent att klaga på den installationen.

Bifogar en bild. Tömde hinken för någon vecka sedan för den var mer än halvfull. Nu har det redan kommit några deciliter vatten igen. Ursäkta den smutsiga hinken.

När jag fyller på systemet igen så går det ganska fort.

« Senast ändrad: 02 januari 2020, 09:50:48 av christian.ek »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gt systemtryck
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2020, 10:27:31 »
Om trycket stiger snabbt när man fyller på värmevatten kan det bero på att förtrycket i expansionskärlet är fel (förmodligen för lågt). Systemet blir nästan stumt istället för att fyllas lite långsammare som syns på manometern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad christian.ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gt systemtryck
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2020, 20:36:03 »
Ok jag vet egentligen inte om det gÃ¥r snabbt eller sakta. Är ju relativt mot vad jag ska jämföra med 😂 nybörjare pÃ¥ detta.

De senaste dagarna har den varnat om lågt tryck för att sedan få högre tryck så larmet försvinner. Kollar jag nu ligger trycket på 1 och när den larmar är det väll runt 0,5.

Finns det något jag kan göra för detta eller ska jag ringa ivt ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gt systemtryck
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2020, 20:43:56 »
Inte ringa IVT , har du nÃ¥gon i din närhet som kan hjälpa dig att kolla exspansionskärlet,  dÃ¥ligt med luft eller hÃ¥l  i blÃ¥san en röris fixar detta snabbt och bra med koll och luftning  även byter kärlet om det är trasig blÃ¥sa i det

Utloggad christian.ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gt systemtryck
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2020, 20:47:00 »
Tack. Får ta kontakt med en rörmokare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!