Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UnderhÃ¥llsvärme eller inte?  (läst 5305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonteB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Underhållsvärme eller inte?
« skrivet: 27 september 2010, 22:23:16 »
Hej!
Skriver mitt första inlägg efter att ha fått min MSZ-FD25 installerad nyligen i vårt torp (ca 80 kvm i 1 1/2 plan) som ligger i norra Uppland (Heby). Jag har lite funderingar kring det här med underhållsvärme.

Tanken med luftvärmepumpen var bl.a. att den skulle hjälpa till med underhållsvärme under de perioder som vi inte använder stugan så mycket (vintertid). Vi kommer att vara ute ett par helger under vintern och från mars/april varje helg. Efter att testat pumpen och försökt hitta information i instruktionsboken om underhållsvärme inser jag att vi fått fel modell installerad. Vi borde ha fått en MSZ-GE-modell installerad som har stöd för underhållsvärme! Jag ringer upp installationsfirman direkt och de är naturligtvis beredda att byta ut pumpen mot en GE-modell om jag vill utan kostnad. Installatörens återförsäljare ringer även upp mig och men menar att den pump jag har nu (MSZ-FD25VAHB) är mycket bättre än motsvarande GE-modell, och säger att köra på underhållsvärme inte alltid blir billigare än att köra på 16-grader med FD-modellen. Eftersom jag fortfarande är okunnig på området, så är det ett svårt val.

Som sagt, ska jag byta till en GE-modell och köra den med underhållsvärme eller behålla FD-modellen??? Tacksam för alla synpunkter och råd.

Mvh och tack på förhand,
Jonte


Har ett torp (ca 50 kvm bottenvåning samt 30 kvm övervåning) i Heby som framtill sept 2010 varit uppvärmd med elvärme. Har nu installerat en luftvärmepump från ME-FD25, som snart blir bytt mot en ME-GE35.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Underhållsvärme eller inte?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2010, 22:37:50 »
du kan göra en liten enkel modifiering för att få underhållsvärme på FD'n! finns beskrivet nånstans här i forumdjungeln

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Underhållsvärme eller inte?
« Svar #2 skrivet: 27 september 2010, 22:56:11 »
Hej JonteB och välkommen till forumet! Thumbsup Ja jag är nog benägen att hålla med den här återförsäljaren här att det är långt ifrån okomplicerat att köra pumpar på undehållsvärme och dessutom är inte besparingen så stor som många tror. Skall ni inte använda stugan på hela vintern så kan de väl vara lite idé att köra på underhållsvärme kanske, men skall den som du säger här användas en del även på vintertid inkl på vårvintern så tycker jag definitivt att du skall behålla FD25-pumpen och köra den på +16 ºC istället för det kommer både ni själva, pumpen och stugan att må allra bäst av kan jag säga. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad JonteB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsvärme eller inte?
« Svar #3 skrivet: 30 september 2010, 22:36:57 »
Hej!
Tack Raffen för dina synpunkter. Det har varit en jobbig vecka i valet och kvalet mellan att behålla den monterade FD25:an och att få en motsvarande GE-modell med underhållsvärmefunktion. :-\ Att modda FD25 känns inte helt rätt för min del.

Eftersom min fantastiska installatör erbjöd sig utan tvekan att byta ut FD25:an mot en GE-variant med underhållsvärme (utan någon som helst kostnad för min del, vi hade trots allt efterfrågat en ME med underhållsvärme), har jag nu bett honom att sätta upp en GE35 i stället. Luftvärmepumpen blir utbytt om ca två veckor. Väntar med spänning på den nya. Vi har även ME Control för fjärrstyrning via SMS, som fungerar mycket bra.

Mvh

JonteB
Har ett torp (ca 50 kvm bottenvåning samt 30 kvm övervåning) i Heby som framtill sept 2010 varit uppvärmd med elvärme. Har nu installerat en luftvärmepump från ME-FD25, som snart blir bytt mot en ME-GE35.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsvärme eller inte?
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2010, 00:13:55 »
Hej!
Tack Raffen för dina synpunkter. Det har varit en jobbig vecka i valet och kvalet mellan att behålla den monterade FD25:an och att få en motsvarande GE-modell med underhållsvärmefunktion. :-\ Att modda FD25 känns inte helt rätt för min del.

Eftersom min fantastiska installatör erbjöd sig utan tvekan att byta ut FD25:an mot en GE-variant med underhållsvärme (utan någon som helst kostnad för min del, vi hade trots allt efterfrågat en ME med underhållsvärme), har jag nu bett honom att sätta upp en GE35 i stället. Luftvärmepumpen blir utbytt om ca två veckor. Väntar med spänning på den nya. Vi har även ME Control för fjärrstyrning via SMS, som fungerar mycket bra.

Mvh

JonteB

ME-FD modellen er mye enn GE-varianten..
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!