Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför förbrukar min CU-E12DKE 50W när den är avslagen...???  (läst 25585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Jag har en liknande elmätare på min pump som du visar på bilden Paxmax och av fabrikatet Etech. Jag kan mkt väl tänka mig att den sett över en längre driftstidsmätning mäter en del fel i antal kwh mm eftersom den pendlar rätt mkt i wattvärdena under drift, 20-35 watt upp och ned mest hela tiden, men sett till Greenbloods stand by-ström så är det helt omöjligt att den skulle kunna visa 48-50 watt när den verkliga skulle vara 8-10 watt det tror jag absolut inte på.
Felmariginal skulle möjligtvis kunna vara + - 1-2 watt absolut max.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Greenblood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Lindeholms
Jag har en sån här mätare:

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,,d,0,,27151,,,.htm

Ja , onekligen så ser ju strömstyrkan identisk ut... Thumbsup
Det är en mätare av fabrikat "Brennenstuhl" och kostade 219:- på en lokal elaffär...
Det lustiga är att när jag mätte vattenkokaren så visade mätaren 1998W och Bosch uppger vattenkokaren till 2000-2400W 230-250V 50/60Hz så jag tyckte att den verkade visa jäkligt exakt...
Är det bara vid lägre (kanske mer svårmåttade) effekter den felar...???
Ser mätaren ut ungefär som på bilden nedan?
Jag har provkört denna mätare dels under labb-förhållande och dels med VP'n hemma.
CO-mätaren (+ liknande från andra ställen) använder sig av en olämplig mätmetod, både för spänning och ström.
Den antar kallt att spänningen är perfekt sinusformad och att förbrukaren är "snäll" och drar ström rent sinusformat.
Alla former av övertoner eller osymmetrisk last kommer att generera ett oförutsägbart fel.

Sålänge spänningen och strömmen (och förbrukaren) är perfekt sinusformade så mäter budget mätaren faktiskt förvånansvärt bra.
Felet brukar röra sig i intervallet max +-1 till 3%.

Däremot på en min E9DKE i drift (tror den drog ca 450W) så reggade den 13% för lite energi jmfrt med en nogrann mätare(max 1% avvikelse).

Mäter du på rent resisitiva saker som vattenkokaren, VVB, brödrosten så kommer den ge ett bra och pålitligt värde sålänge husets spänning är "fin".
Dock så är den inte riktigt pålitlig med värmepumpar, switchade powersupply(typ PC), datorskärmar osv...
« Senast ändrad: 07 mars 2007, 21:10:28 av Greenblood »
Panasonic CU-E12DKE
Täljstenskamin

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Hej
Jag är ny här och har kopplat på en mätare på min L/L-pump och ser till min förvåning att den förbrukar ca 50W i avslaget tillstånd...
Skall det vara så eller...???? Sc:,h

MVH Staffan
Om det är som du beskriver och du har kollat att utedelens fläkt inte går så har du en kompressorvärmare inkopplad. Min kompressorvärmare drar lika men min har antingen en termostat eller är av självjusterande (värmemotstånd) typ som reglerar sig själv.
Slår inte ett relä av din utedel efter ca 3-5 minuter vid stopp av pump?
Trågvärmare är på ca 20W bara, finns väl undantag.
Min trågv. är på 18W och självjusterande.
Är det nej till allt jag skrivit så ur energisynpunkt bryt strömmen till hela anläggningen när du inte använder pumpen, tänker på sommarhalvåret.
Du minskar även risken för skada vid åsknedslag. Tror inte nån försäkring täcker sånt, kretskort m.m
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Känner igen 'problemet' från vitvarubranschen. Kan det vara så att VP har ett störningsfilter som ligger direkt på matningen
in till maskinen? Isåfall är det den som ligger å lastar så länge pumpen har påkopplat spänning. Detta 'problem' fick jag veta
av en mycket el-sparsam farbror som köpte tvättmaskin av mig...

BjörnK

Utloggad Greenblood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Lindeholms
Om jag slår på strömmen så hörs nån typ av reläfunktion i utedelen som aktiveras...
Vad den har för funktion har jag ingen aning om... Sc:,h
Självklart har jag inte tänkt bjussa Vattenfall på 50W som jag ine behöver... ;D

Slår inte ett relä av din utedel efter ca 3-5 minuter vid stopp av pump?
Panasonic CU-E12DKE
Täljstenskamin

Utloggad Greenblood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Lindeholms
Detta är långt över mitt kunnande...
Jag ska testa mina 2 andra maskiner som jag installerat imorgon för att se om det är samma sak med dom...

Känner igen 'problemet' från vitvarubranschen. Kan det vara så att VP har ett störningsfilter som ligger direkt på matningen
in till maskinen? Isåfall är det den som ligger å lastar så länge pumpen har påkopplat spänning. Detta 'problem' fick jag veta
av en mycket el-sparsam farbror som köpte tvättmaskin av mig...

BjörnK
Panasonic CU-E12DKE
Täljstenskamin

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Om jag slår på strömmen så hörs nån typ av reläfunktion i utedelen som aktiveras...
Vad den har för funktion har jag ingen aning om... Sc:,h
Självklart har jag inte tänkt bjussa Vattenfall på 50W som jag ine behöver... ;D

Slår inte ett relä av din utedel efter ca 3-5 minuter vid stopp av pump?
Reläet jag tänker på sitter i innedelen och bryter strömmen till ytterdelen ca 3-5 min efter man tryckt off på fjärrkontrollen. Varför ändra på något som fungerar? Förbannade tekniker eller vem.
Kan ju va nån felkoppling, någon annan med samma tendenser???
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
...men sett till Greenbloods stand by-ström så är det helt omöjligt att den skulle kunna visa 48-50 watt när den verkliga skulle vara 8-10 watt det tror jag absolut inte på.
Felmariginal skulle möjligtvis kunna vara + - 1-2 watt absolut max.
Allt är möjligt eftersom mätaren har en olämplig mätmetod där man förutsätter att förbrukaren är sinusformad (och icke-pulserande).
Vilket switchat PS som helst beter sig pulsformigt i sin förbrukning samt genererar en hel del övertoner.

En helt vanlig 230V-> 12V transformator kopplad(till likriktare sen kopplad) till elektronik kommer även den att generera övertoner eftersom strömmen enbart dras på precis yttersta toppen och botten av sinusvågen då likriktaren leder och tankar på kondensatorerna.

Bara för skojs skull så bröt jag strömmen på min anläggning och kopplade in (hemska) "Class" Ohlson PM300 mätaren en gång till.
Den visade 221V 0,22A... effekten pendlade friskt mellan 0..1...18...0...0...0..19...1....0...1... osv i slumpartat mönster.

Känner igen 'problemet' från vitvarubranschen. Kan det vara så att VP har ett störningsfilter som ligger direkt på matningen
in till maskinen? Isåfall är det den som ligger å lastar så länge pumpen har påkopplat spänning. Detta 'problem' fick jag veta
av en mycket el-sparsam farbror som köpte tvättmaskin av mig...

BjörnK
Jo, det sitter en hel del saker igång på E9/12-DKE även fast displayen är släckt. En hel del bunter kondingar som laddas upp/ur av nätspänningen, switchat aggregat är igång, en trafo är igång och matar, en bunter varistorer(dom har lite kapacitans som "leder"), matning till fläkten i innerdelen... ja listan är lång på allt som är igång i "låddan".

Reläet jag tänker på sitter i innedelen och bryter strömmen till ytterdelen ca 3-5 min efter man tryckt off på fjärrkontrollen. Varför ändra på något som fungerar? Förbannade tekniker eller vem.
Kan ju va nån felkoppling, någon annan med samma tendenser???
Det är nog stor skillnad på elektroniken mellan -DKE mot -CKP. Finns inget relä som stänger av vare sig inner eller ytterdelen helt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
UPDATE: Såg att "Brennenstuhl PM230" skulle ha powerfactor, intressant, vad visar den på din maskin Greenblood?

EDIT: Den kan heta PF eller powerfactor eller CosFi (eller Cos + symbolen "fi") eller phase angle.
« Senast ändrad: 07 mars 2007, 23:09:06 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
Orsaken till att Panasonics billiga E-9 & E12 serien drar ovanligt mycket i standby-läget är att styrelektroniken till kompressorn lägger en lägre tomgångsspänning över lindningarna i kompressorn när den står still.
Detta för att alstra värme i kompressorn så att man skall slippa eftermontera kompressorvärmare.

Om en switchad nätdel skulle dra 50Watt i standby skulle ju effektförlusterna vara helt enorma vid drift.

Dom här billiga effektmätarna är inte så dåliga som många tror.
Jag har ett antal olika effektmätare som jag jämfört med varandra och även mot ett proffessionellt Fluke instrument,
och dom billiga effektmätarna visar faktiskt inte mer än ca 10-15% i felvisning beroende på effektfaktorn.




Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Orsaken till att Panasonics billiga E-9 & E12 serien drar ovanligt mycket i standby-läget är att styrelektroniken till kompressorn lägger en lägre tomgångsspänning över lindningarna i kompressorn när den står still.
Detta för att alstra värme i kompressorn så att man skall slippa eftermontera kompressorvärmare.
....
Dom här billiga effektmätarna är inte så dåliga som många tror.
Jag har ett antal olika effektmätare som jag jämfört med varandra och även mot ett proffessionellt Fluke instrument,
och dom billiga effektmätarna visar faktiskt inte mer än ca 10-15% i felvisning beroende på effektfaktorn.
Hmm... Är det något speciellt läge man måste ha för att se den förbrukningen?? Typ, måste den var på timer, eller visst antal grader kallt ute?
För... vad jag har mätt/sett så drar E9:an just ca 8W. Det kan inte vara så mycket mer än 1-3watt i kompressorvärme med tanke på allt som är igång i inner och utedelen. Du har ju en stor trafo i innerdelen som säkert har 2W bara i tomgångsförbrukning + full fräs på resten efter trafo'n matat av effektslukande linjär-regulatorer. Switchade PS i utedelen samt elektronik som är igång för att vänta på "ON" kommando från innerdel. Strömslingan för kommunikation drar nog en eller två W, Värst är nog all skyddselektronik -sitter typ 10-20-tal kondensatorer och varistorer(kapacitiv förbrukn) tvärs över nätspänning och bara shuntar ström kors å tvärs.

Hehe, jag har åxå mätt på diverse elmätare med proffsinstrument... Precision 0,02%, lite "overkill" för en Clas Ohlson men va fanken -"Att mäta är att veta"
Jag har inget emot CO mätaren sålänge man använder den med förstånd = resistiv last (typ) eller "enkla" AC motorer (som saknar styrning) typ vattenpump eller hydralmotor.

Det roliga med CO mätaren att den mäter lika bra(inom 1-3%) på knasiga effektfaktorer... sålänge ström/spänning är perfekta sinusvågor.
När jag körde L/L-pumpen på ca 450W så låg PF på ca 0.95 vill jag minnas, dock så mätte CO mätaren knasigt.
För mig verkar det som att PF inte är hårt kopplat till avvikelser i mätprecisionen.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Greenblood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Lindeholms
Eftersom jag blev lite nyfiken på denna förbrukning så åkte jag till morsan där jag har installerat en exakt likadan pump.
Hon hade exakt samma förbrukning i standby-läge... :,v(
Detta mätt med samma mätare
Panasonic CU-E12DKE
Täljstenskamin

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Nu blir jag kanske lite tjatig... Greenblood: Brennenstuhl PM230 ske tydligen ha powerfactor, intressant, vad visar den på din maskin?
Den kan heta PF eller powerfactor eller CosFi (eller Cos + symbolen "fi") eller phase angle.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad igge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby, Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar lÃ¥ga elräkningar!
PaxMax: Menar du att det som visas under "PF" skulle vara den faktiska förbrukningen som man får betala för?
Panasonic E12DKE + direktvärkande el + kakelugn
200kvm Täby, en&enhalvplansvilla med dugligt öppen planlösning + varmgarage.
Tidigare ca 30 000 kWh/Ã¥r, nu ?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
PaxMax: Menar du att det som visas under "PF" skulle vara den faktiska förbrukningen som man får betala för?
Nej, den siffra som står under PF i meny'n berättar hur pass stor del av den skenbara effekten(VA) som är aktiv effekt(W, det är aktiv effekt du betalar för).

VA * PF = W

I mitt fall har jag idag avläst 224V, 0,21A, 46VA, 0,16 PF, 7W
(jag misstänker att siffrorna går inte ihop till 100% pga avrundningsfel, mätfel, visningsfel(saknas fler decimaler), svaj på elnätet, ej avlästa i samma ögonblick et.c.)
Hursom, om vi kontrollräknar så borde siffrorna "gå ihop":
224V * 0,21A = 47,04VA (mätaren anser att det är 46VA jaja.. lite diff blir det)
47,04VA * 0,16PF = 7,5664W (mätaren föreslog 7W)
46VA / 224V = 0,2053...A (mätaren säger 0,21A)

Ja, som ni ser kan man räkna kors och tvärs på siffrorna och dom verkar gå ihop hyfsat.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!